Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Merkeillä on merkitystä pakkauksissa

29.8.2022 09:44Uutiset » Tuotteet ja palvelut
K-ryhmä käyttää pakkauksissaan mm. Avainlippua ja Joutsenmerkkiä. Kuva: K-ryhmä.

Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2022 -tutkimus osoittaa, että kotimaisuudesta ja vastuullisuudesta kertovilla merkeillä on merkitystä kuluttajille. Niitä käytetään paljon pakkauksissa ja tuotteiden markkinoinnissa, eikä syyttä. Merkit nousevat korkealle bränditutkimuksessa.

Hyvää Suomesta eli Joutsenlippu-merkki nousi jo viidennelle sijalle vuoden 2022 tutkimuksessa. Vuoden 2021 tutkimuksessa se oli sijalla 10. Joutsenmerkki eli Pohjoismainen ympäristömerkki oli sijalla 6 ja nousi siihen sijalta 7.

Kotimaisuudesta kertovat Avainlippu oli sijalla 12 ja Sydänmerkki 24. Luomumerkki ei ollut aikaisemmin mukana tutkimuksessa ja oli nyt sijalla 69. Reilu kauppa -merkki on sekin 100 suosituimman brändin listalla kohdassa 77 ja Kotimaista sijalla 80.

Medioista sadan kärkijoukkoon pääsivät vain Yle sijalle 7 ja Aku Ankka sijalle 100. Vuoden arvostetuin brändi oli neljättä kertaa peräkkäin Fiskars.

Vuoden 2022 arvostetuimmat suomalaiset brändit ovat:

Fiskars

Abloy

Havu Mäntysuopa

Yle Areena

Hyvää Suomesta -merkki

Joutsenmerkki

YLE

SINI

Arabia

Lego

 

Mailmaa hallitsevat teknobrändit

Maailman arvokkaimpien brändien listaa hallitsevat kärjessä teknoyhtiöt. Apple palasi listan kärkeen vuoden tauon jälkeen vahvalla 55 prosentin brändiarvon kasvulla. Listakakkonen Google on yksi kovimmista kasvajista 79 prosentin arvonnousulla Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 -listauksessa.

Arvokkaimpien brändien kymmenen kärjessä -listassa ovat myös Amazon, Microsoft, Tencent, Facebook ja Alibaba. Louis Vuittonin brändin arvo kasvoi tänä vuonna 64 prosenttia, ja se on ensimmäinen eurooppalainen brändi, joka pääsi kymmenen kärkeen vuoden 2010 jälkeen.

Reino Lantto

Array
Share: