Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Uuden aikakauden tekijät

14.6.2023 10:39Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Docus Oy:n maksullinen advertoriaaliartikkeli

”Meitä auttaa ajattelemaan isommin idea siitä, että ehkä emme ole tulevaisuudessa enää painotalo”, Valtteri Nevalainen sanoo.

Graafinen teollisuus elää isompaa murrosta, kuin moni osaa edes ennustaa. Seuraavien vuosien aikana suuret ikäluokat tulevat siirtymään sivuun ja nuorempi polvi ottaa vastuun.

Siinä missä painotalojen kilpailu on ollut todella kovaa ja hintoja on painettu kohtuuttoman alas, Boforin nuorten omistajien ajatusmaailma on erilainen. Boforilla mietitään miten kumppanuuksilla ja yhdessä tekemällä palautetaan käyttökatetta kohtuullisemmalle tasolle ja luodaan aidosti uudenlaista kilpailukykyä. Tämän vuoden Fespassa nähtiin jo viitteitä tulevasta, jossa useamman suomalaisen painotalon edustajat miettivät yhdessä tulevaisuutta. Näin voidaan tehdä huomattavasti suurempia asioita mitä Suomessa on kukaan yksin tehnyt.

Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen painotalo

Bofori on ollut edelläkävijä ekologissa painotuotteissa yrityksen perustamisesta asti. Valtteri Nevalaisesta tuli Boforin toimitusjohtaja noin kaksi vuotta sitten juuri siksi, että hänen ja Boforin arvot ja ajatusmaailma kohtasivat. Ensimmäisistä keskusteluista alkaen yhdistävä tekijä oli halu olla yhteiskunnallinen toimija.

”Minulla oli pitkään unelma olla mukana Suomen ensimmäisessä hiilineutraalissa painotalossa. Hankkeistusvaiheessa kirjasimme ensimmäiseksi ylös, että jonkun pitää näyttää suuntaa toimialalla – olla ensimmäinen. Haluamme luoda painetta ja näyttää suuntaa koko toimialalle. Se on ollut yksi meidän mittareista. Olemme seuranneet miten muut ovat vastanneet hiilineutraaliuuteen. Nyt se onkin monien painotalojen keihäänkärki. Se on tosi hienoa. Meillä on hyvä fiilis siitä, että olemme onnistuneet hankkeessamme”, Nevalainen iloitsee.

Asiakkaat ajurina investointeihin

Myös asiakkaat ovat hereillä. Boforilta kysytään päivittäin ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja tehdä markkinointia. Tämä on selkeä signaali trendin muutoksesta, jonka ensimmäiset viitteet saatiin markkinasta jo yli 10 vuotta sitten.

”Aiemmin ympäristöystävällisiä ratkaisuja kysyttiin harvakseltaan, nyt niitä kysytään päivittäin”, Nevalainen kertoo.

Tavoitteena on myös luoda teknologiaa, joka sitoo koko toimialaa tekemään yhdessä.

Kysyntä on kasvanut niin paljon, että Bofori investoi jo toiseen Ricoh Pro C9200 -digipainokoneeseen vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Ricoh Pro C9200 on Ricohin digipainokoneiden lippulaivamalli. Nevalainen kertoo, että koneinvestoinnilla reagoidaan tulevaan kasvuun, joka mahdollistaa ketterän toiminnan myös tuotantomäärien kasvaessa. Paino on investoinut vuoden vaihteessa Duplon uuteen vihkolinjaan, jonka avulla lehtiä pystytään tekemään entistä tehokkaammin. Uuden painokoneen ja vihkolinjan toimitti Boforille Docus.

Bofori investoi jo toiseen Ricohin digipainokoneeseen.

Kumppani, joka osaa katsoa tulevaisuuteen

Nevalainen suosittelee Docusta kumppaniksi kaikille, mutta erityisesti niille yrityksille, jotka haluavat teknologian lisäksi muutakin lisäarvoa. Boforilla yhteistyö on koettu tosi sparraavaksi ja yrityksen kasvua tukevaksi.

”Docus on ollut meidän kumppanimme alusta saakka. He ovat aidosti ymmärtäneet meidän ajatusmaailmaamme, arvojamme ja liiketoimintaamme. Meille on tärkeää hyödyntää uusinta teknologiaa. Docuksen toimittamat Ricoh-koneet edustavatkin kaikista ympäristöystävällisintä tuotantotapaa meidän alalla. Vanhat koneet lähtevät aina kiertoon, eikä mitään mene kaatopaikalle. Energiatehokkuus on keskeisin asia. Arvostamme Docuksen pitkänlinjan ammattilaisia, joilta löytyy näkemyksiä erilaisista vinkkeleistä”, Nevalainen kehuu.

Unelma toteutui, tulevaisuus innostaa

Vuosi 2022 oli Boforille hieno kokonaisuutena. Yritys saavutti yhden suurimmista tavoitteistaan ja on nyt Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen painotalo. Nyt on katse tulevassa.

”Tekoälyllä pystytään entistä helpommin ennustamaan tulevaisuutta, mikä tarjoaa merkittäviä etuja. Kehitteillä on teknologia, joka ennustaa asiakkaan ostokäyttäytymistä, ja näin voimme tulevaisuudessa vastata asiakkaiden tarpeisiin ennakoiden. Teknologia tulee rikkomaan totuttua ja näin voimme luoda mallin, jota kutsumme asiakaskokemus 2.0:ksi”, avaa Nevalainen.

Bofori kokee yhteistyön Docuksen kanssa hedelmällisenä. Se edustaa uutta ajatustapaa, jossa yhdessä tehden kaikki hyötyvät.

 


Share: