Offsetista digiin

8.2.2019 13:06Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Ricoh Finland Oy:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Tulostusoperaattorina Scanserillä työskentelevä Jari Mömmö vaihtamassa valkoista värikasettia uuteen Ricoh Pro C7200x -digipainokoneeseen. Taustalla Niko Kahila.

Helsingin Lauttasaaressa toimiva perheyhtiö Scanseri panostaa digipainamiseen täysillä.

Painotalo Scanseri Oy on nelihenkinen pieni perheyritys. Yritys perustettiin Lauttasaareen ”autotallipainoksi” jo yli 40 vuotta sitten. Offsetpainotalona pitkään toiminut yritys on myynyt pois viimeisenkin offsetkoneen ja nyt Scanseri on täysverinen digipainotalo verkkokaupalla varustettuna. Haastattelimme Niko Kahilaa, joka ottaa kesään mennessä toimitusjohtajan roolin isältään, Hannu Kahilalta.

Mitä Scanseri pääasiassa tekee?
– Tuoteportfoliomme on laaja. Suurin osa töistämme koostuu esitteistä, kirjekuorista, settilomakkeista, lehdistä ja käyntikorteista. Olemme aina olleet se yritys, joka tekee kaikille kaikkea, mahdollisuuksien mukaan. Perustuotteiden lisäksi teemme ajoittain myös erikoistuotteita, esimerkiksi kartonkipakkauksia. Pyrimme aina ratkaisemaan asiakkaan tarpeet, vaikka kyseessä olisi erikoinenkin pyyntö.

Keitä ovat asiakkaanne?
– Kukkakaupoista pörssiyrityksiin. Yleisesti ottaen pienet ja keskisuuret yritykset, mutta jonkun verran myös kuluttajat verkkokaupan kautta.

Yhteistyö vuosien varrella on ollut varsin toimivaa ja joustavaa. Olen aina tykännyt Ricohin monipuolisuudesta.

Luovuitte kokonaan offsetpainokoneesta, miksi?
– Viime keväästä lähtöisin olemme olleet 100 % digipainotalo. Pari vuotta sitten investoimme isompiin nykypäivän Ricoh-digipainolaitteisiin, jotka ovat mahdollistaneet yhä suurempien ja monipuolisempien töiden painamisen järkevästi digipainossa, joten päätimme lopulta luopua offset-tuotannosta. Offset oli lopulta vain alle 20 % töiden määrästä, joten näimme järkevämpänä panostaa täysillä digiin. Olemme myös onnistuneet luomaan todella toimivan alihankkijaverkoston vuosien aikana, jonka kautta myös offset-työt onnistuvat.

Digipainopuolella teitte juuri investoinnin uuteen Ricoh Pro 7200x -digipainokoneeseen. Kertoisitko vähän investoinnista?
– Uusi kone tuli meille noin kuukausi sitten ja sillä korvattiin vanha kone. Lähtökohtaisesti otimme koneen varakoneeksi, sillä meiltä löytyy myös Ricohin järeä 9100-malli, joka näyttelee suurinta roolia tuotantopuolellamme. Nopeasti kuitenkin ilmeni, että uuden päivityksen myötä myös kuvanlaatu monissa töissä on taas ottanut harppauksen eteenpäin, joten painamme myös tällä uudella koneella tuotantoa enemmän kuin mitä ennakoin. Laitteessa on myös käteviä toimintoja, kuten automatisoitu värikalibrointi ja kohdistus.

Laitteessa on lisäväriyksikkö. Oliko lisäväri kuinka tärkeä tekijä tässä investoinnissa?
– Lähtökohtaisesti lisäväriyksikkö ei ollut pääsyy ostaa konetta. Itse näin sen alkuun hyvänä lisänä. Nyt olemme tosin jo muutaman työn lisäväreillä painaneet ja lisää tulee, joten tarkoitus on kasvattaa liiketoimintaa lisävärien avulla. Tuleva kevät näyttää enemmän. Kone on ollut meillä nyt vasta kuukauden asennettuna, joten olemme vielä alkutekijöissä lisävärien hyödyntämisessä. Joka tapauksessa lisävärit mahdollistavat innovatiivisten ideoiden toteuttamisen. Siitä ajatuksesta pidän.

Scanserillä on käynnissä sukupolvenvaihdos. Niko Kahila ottaa kesään mennessä roolin yrityksen toimitusjohtajana.

Onko kokonaan jotain uusia tuotesovelluksia, joita pystytte nyt tekemään?
– Kun valkoinen väri pystytään painamaan muiden värien alle, niin se mahdollistaa muun muassa värikartonkien sekä läpinäkyvän tarran käytön aivan uudella tavalla.

Mikä vakuutti teidät jälleen ostamaan Ricoh-laitteen?
– Yhteistyö vuosien varrella on ollut varsin toimivaa ja joustavaa. Olen aina tykännyt Ricohin monipuolisuudesta. Ja näen helpompana hoitaa asiaa niin, että koko tuotantokanta tulee yhdeltä toimittajalta.

Millaiset tuotteet ovat nähdäksesi kasvussa digipainopuolella?
– Esimerkiksi painatukset ruskealle pahville/paperille ovat kasvaneet viime vuosina. Syynä lienee ekologisuus ja tyylikeino, jolla tuote kuvastaisi paperin alkuperää.

Tuntuu, että painotöitä tilaavat asiakkaat eivät kovin paljon erikoisratkaisuja (vaihtuva tieto ja lisävärit) hyödynnä. Miten itse koet asian?
– Tämä on surullisen totta. Osasyynä varmasti se, ettei välttämättä tiedetä mihin kaikkeen nykypäivänä pystytään, joten pidättäydytään tutussa ja turvallisessa. Usein myös ei olla valmiita maksamaan erikoisratkaisuista, mutta uskon esimerkiksi lisävärin tuovan mahdollisuuksia, joissa kustannukset ovat järkevät. Perinteisin menetelmin tehtyinä kustannukset pienissä määrissä tuplaantuvat, ja niistä ei olla välttämättä valmiita pulittamaan extraa. Digissä kustannukset pysyvät pienissä määrissä hyvin kurissa.

Teillä on myös painotuotteiden verkkokauppa Painotalo.fi. Käykö kauppa verkossa?
– Sivuston myötä olemme onnistuneet tavoittamaan asiakkaita paremmin ympäri Suomen. Verkkokaupan kautta teemme paljon mm. jäljentäviä lomake- sekä kirjekuoritöitä. Tietyt tuotteet toimivat hyvin verkkokaupassa, toiset ei taas niin hyvin. Haasteena näen jatkuvan kehityksen tarpeen. Verkkokauppa on ”projekti”, joka tuskin koskaan tulee olemaan valmis. Aikaa on siis käytettävä, jotta kaupan saa menestymään.

Miltä markkinatilanne kaiken kaikkiaan tällä hetkellä mielestäsi näyttää?
– Kun toimitetaan pääosin nopealla aikataululla pieniä ja keskisuuria painoksia järkevillä hinnoilla, näyttää markkinatilanne meidän näkökulmasta hyvältä. Tulevaisuudessa nosteen näen varsinkin erikoisemmissa painotuotteissa. Perus A4-tuotantoa tullaan varmasti korvaamaan koko ajan enemmän, joten pitää olla innovatiivinen, jotta pysyy kehityksen matkassa mukana. Erikoisratkaisuilla on mahdollisuuksia saada perusprinttiin nostetta.



Haluatko parempaan tuloskuntoon?

Ota yhteyttä
Joonas Kaminen 040 589 0403
Henna Perkinen 040 586 9070
Jarno Ahonen 040 553 2161

Ricoh

Katso yrityksen Ricoh estradisivu