Näyttävyyttä erikoisväreillä

21.2.2019 19:47Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Xerox Oy:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

Antti Punavaara esittelee Prigi Oy:n tuoretta hankintaa, Xerox Iridesse -painokonetta, jolla voidaan painaa kultaa, hopeaa, valkoista ja kirkasta.

Turkulainen Prigi Oy tekee massasta erottuvia printtituotteita pääsääntöisesti digipainamalla. Pääpaino on spesiaaliratkaisuissa, kuten viimeistelyssä ja lisävärien ahkerassa käytössä. Yhtiö investoikin juuri lisävärit mahdollistavaan Xerox Iridesse -digipainokoneeseen. Prigissä panostetaan myös käsityöhön sekä digitaalisiin palveluihin, esimerkiksi lisätyn todellisuuden AR-ratkaisuihin.

– Mahdollisuus tarjota asiakkaillemme erottuvuutta ja näyttävyyttä painotuotteiden kautta on ykkösprioriteettimme. 80 % töistämme sisältää vähintään jonkin erikoisuuden, kuten erikoismateriaalin, -värin tai -viimeistelyn, vahvistaa yhtiön nuori toimitusjohtaja Antti Punavaara.

Keitä ovat asiakkaanne?
– Suurin yksittäinen asiakassegmentti massassa mitattuna on mainos- ja digitoimistot. Lisäksi teemme paljon pk-sektorin yrityksille.

Teitte juuri ison investoinnin Xeroxin uuteen Iridesse-digipainokoneeseen. Miksi?
– Monesta syystä. Saimme suuren askeleen eteenpäin painolaadussa ja uusi kone myös tehostaa meidän tuotantoa noin 30 %. Lisäksi saimme meidän erikoisratkaisujen työkaluihin lisävärit (kulta, hopea, valkoinen, lakka), joita käytämme päivittäin. Kullan ja varsinkin hopean avulla saamme näyttäviä metalloituja värejä, kun sekoitamme niitä CMYK-väreihin. Myös laitteen luotettavuus, nopeus, automatiikka ja ergonomia ovat todella korkealla tasolla.

Onko printin kysyntätilanne hyvä?
– Kysynnästä en voi puhua yleisesti, mutta yrityksemme liikevaihto kasvaa edelleen 20–30 % vuosivauhtia, joten ainakin meidän kohdalla kiinnostusta painotuotteisiin on. Uskon myös siihen, että edelleen painosmäärien lasku ja alan ympärillä kytevä murros sataa painotekniikoista digipainamisen laariin.

Prigi tekee massasta erottuvia painotuotteita digipainotekniikalla.

Oliko Xeroxin toimintatavoissa jotain, mikä erityisesti vakuutti teidät?
– Enemmän nämä asiat paistoivat silmiin sen jälkeen, kun tilaus oli tehty. Itse tarjousprosessi ja esivalmistelut vastasivat aika paljon samaa kuin muillakin, mutta se miten laite asennettiin ja miten ongelmatilanteisiin tartutaan toimituksen jälkeen on ollut todella vakuuttavaa.

Millaiset tuotteet ovat nähdäksesi kasvussa digipainopuolella?
– Kyllä minulla on vahva tunne siitä, että nimenomaan erikoistuminen on oikea suunta pakkauspainamisen ohella. Printtiä menee vähemmän, mutta siitä halutaan saada enemmän irti. Toki peruspainotuotteetkin kelpaavat ja oma aavistus on, että peruspainotuotteissakin alkaa jossain kohtaa kasvun aika. Jos esimerkiksi Amazonille ensimmäinen asia joulumarkkinoita varten oli painettu lelukuvasto, niin se kertoo aika paljon. Kyseessä on kuitenkin palvelu joka elää digitalisaation tuomista mahdollisuuksista ja toimii 99,9% verkossa.

Miltä markkinatilanne kaiken kaikkiaan tällä hetkellä mielestäsi näyttää?
– Tätä on tosi vaikea arvioida, kun otanta on vain oma yritys. Mutta sanotaan vaikka näin, että asiakkaiden odotusarvo painotuotteelle tuntuu kasvavan koko ajan, ja jos painotalo pystyy tarjoamaan siihen tarpeeseen asiakkaalle hyviä ratkaisuja niin kysyntä kasvaa taatusti. Ongelma on ehkä enemmän se, että omasta osaamisesta puhutaan yleisesti liian vähän ja tuntuu, että edelleen ollaan vähän shokissa mitä 10 viime vuoden aikana tapahtui. Nyt pitäisi vain koko alan lähteä rohkeasti kehittämään omaa palvelua ja ratkaisuja, niin kysyntäkin kasvaa. Ei kukaan osta sellaista, mistä ne eivät ymmärrä tai tiedä. Suurimmaksi haasteeksi näen sen, että painoala ei vedä innovatiivisia ja lahjakkaita nuoria. Tarvitaan uutta verta ja virtaa.

Xeroxin uusi Iridesse-digipainokone. Kuva: Xerox.

Xerox

Katso yrityksen Xerox estradisivu