Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Taidekirja täynnä yllätyksiä

VUODEN 2022 PARHAAT PRINTIT -CASE: TAIDEKIRJA ANALOGUE
Teksti: Tiina Ruulio
Kuvat: Veera Kulju & Ilkka Kärkkäinen

Analoguen tekijät sitoivat käsin taidekirjan. A2-koon taidekirja oli ensi kertaa näytillä viime toukokuussa Galleria Halmetojan yksityisnäyttelyssä. Se on tarkoitus esitellä myös Hostle Burrows -galleriassa New Yorkissa. Teoksen arvopohja on mahdollisimman ekologinen ja eettinen. Kirjassa käytettiin eri kirjapainoilta ostettua ylijäämäpaperia, 16 erilaista paperilaatua.

Analogue on tavattoman hieno, erikoinen ja jännittävä suomalainen 96-sivuinen taidekirja, jota tekisi mieli kosketella myös fyysisesti. Se perustuu kuvanveistäjä Veera Kuljun töihin ja graafikko, AD Ilkka Kärkkäisen yhteistyöhön. Kirjasta heijastuu käsillä tekemisen meininki.

Analoguessa yhdistellään eri painatustapoja kuten koho-, offset- ja riso-painatusta sekä mustesuihkutulostusta. Uniikkiuden leimaa kirjassa korostaa se, että tekijät ovat itse sitoneet teoksen. Kirjan eteen tehtyjä työtunteja ei ole laskettu.

Veera Kulju pyrkii myös useita eri materiaaleja yhdistävässä taiteessaan fyysiseen kokemuksellisuuteen. Se näkyy siis myös kirjassa. 

– Saimme mukaan kuusi kirjoittajaa, joista yksi on kirjailija Anni Kytömäki, jota olen fanittanut jo useamman vuoden. Aino Frilander teki minusta kirjan ainoan henkilöhaastattelun. Se perustui öisiin sähköpostikeskusteluihimme, kertoo Veera Kulju.

Frame Contemporary Art Finland mahdollisti taidekirjan teon taloudellisesti.  Se on suunnattu kansainvälisille markkinoille.

Kuvanveistäjä Veera Kulju oli haaveillut oman kirjan tekemisestä pitkään, ja nyt sille tuli mahdollisuus. Hän käyttää taiteessaan perinteistä materiaalia, ennen kaikkea savea. Samalla tavalla myös kirjassa käytettiin vanhoja painatusmenetelmiä, ylijäämäpapereita yms.

Kirjan ja taiteen analogia

Kirjan 22 teoskuvaa ovat Veera Kuljun töitä vuosilta 2018–2022. 

– A2-koon taidekirja oli ensi kertaa näytillä viime toukokuussa Galleria Halmetojan yksityisnäyttelyssä.  Emme halunneet tehdä pelkkää näyttelykatalogia, jossa vain esitellään teokset. Kirja sinällään oli yksi taideteos muiden keskellä, jatkaa Veera Kulju.

Hän oli haaveillut oman kirjan tekemisestä pitkään, ja nyt sille tuli mahdollisuus. 

– Käytän itse taiteessani perinteistä materiaalia, ennen kaikkea savea. Samalla tavalla myös kirjassa käytettiin vanhoja painatusmenetelmiä, ylijäämäpapereita yms.

Taidekirjan sivuista kuusi painettiin 70-luvulta peräisin olevalla käsikäyttöisellä Korrex-vedoskoneella sen jälkeen, kun ne oli ladottu 100 vuotta vanhoilla puu- ja metallikirjasimilla. Suurin osa kirjasta painettiin kuitenkin offsetilla helsinkiläisessä Aksidenssissa.

Jälleen yksi uusi analogia

Omakustanteena tuotetun teoksen fonttina oli Eino Korkalan luoma Chariots of Fire. Tekijöiden taustalta löytyy myös taidekollektiivi so_helsinki johon kutsutaan ihmisiä projektikohtaisesti. Esimerkiksi viime vuonna tehtyyn Manifesto-projektiin kutsuttiin 10 taiteilijaa kohopainamaan sarjaa grafiikan vedoksia.

So_helsinki kuvailee itseään seuraavasti: Se voi olla uteliaan, satunnaisesti ajattelevan taiteilijan ja rationaalisen, liiketoimintalähtöisen suunnittelijan yhdistelmä. Tavoitteena on työskentely yhdessä hyvässä harmoniassa, mutta nopealla ja tehokkaalla tavalla. Uskomme ystävällisyyteen ja siihen, että kommunikaatio on avain kaikkeen

Kohopainokonettakin käytettiin

– Teemme töitä kaupallisen ja taiteellisen ilmaisun välimaastossa. Minulla oli aikaisemmin oma mainostoimisto, mutta laitoin lapun luukulle, kun korona iski. Nyt saan tehdä, mitä vain haluan, toteaa Ilkka Kärkkäinen.

Hänellä on vielä käytössään 70-luvulta peräisin oleva käsikäyttöinen Korrex-vedoskone, jota käytettiin kirjassakin kuuden sivun painamiseen. Kyseiset sivut ladottiin noin 100 vuotta vanhoilla puu- ja metallikirjasimilla. Suurin osa kirjasta painettiin kuitenkin offsetilla helsinkiläisessä Aksidenssissa.

Kärkkäinen on useampaan kertaan palkittu graafikko.  Hän on esimerkiksi vuoden suomalainen graafinen suunnittelija 2003.  

– Tämä Veeran ja minun suunnittelema taidekirja oli minulle unelmatyö. Rutiinitaittoja olen tehnyt paljon, mutta nyt sain kokea, miten eri tavalla asioita voi tehdä. Tämä oli meille harvinainen mahdollisuus. Teoksen taiteelliset tavoitteet olivat kovat. Teimme myös mahdollisimman epäkäytännöllisen kirjan, kun ajattelee sen formaattia.

Analogue on tarkoitus esitellä Hostler Burrows -galleriassa New Yorkissa. 50 kirjan painos onkin suunnattu kansainvälisille keräilijöille.  

– Sanoisin, että kirja on jo yksinkin kokonsa puolesta hyvin harvinainen. Niitä ei juuri tehdä maailmassa, jatkaa Kärkkäinen.

Veera Kulju kertoo, että hän suhtautuu taiteeseensa hyvin intohimoisesti ja kunnianhimoisesti. Hän ajattelee, että sama tunnetila välittyy kirjastakin.

Graafikko Ilkka Kärkkäinen kertoo työskentelevänsä kaupallisen ja taiteellisen ilmaisun välimaastossa. Taidekirjan tekijöiden taustalta takaa löytyy taidekollektiivi so_helsinki, johon kutsutaan ihmisiä projektikohtaisesti. Esimerkiksi viime vuonna tehtyyn Manifesto-projektiin kutsuttiin 10 taiteilijaa kohopainamaan sarjaa grafiikan vedoksia.

Arvopohja oli ekologinen ja eettinen

Teoksen arvopohja on mahdollisimman ekologinen ja eettinen. Luonnon kauneus ja katoavaisuus näkyvät teoksessa. 

– Käytimme siinä eri kirjapainoilta ostettua ylijäämäpaperia, 16 erilaista paperilaatua. Hakakansio valmisti kirjalle oman suojakotelon mustasta ylijäämäkartongista, joka oli jäänyt kirjapainon nurkkaan lojumaan. Teoksen rakenne syntyi tavallaan siitä paperista, mitä meillä oli. Ryhdyimme järjestelemään sivuja sisällön ja paperilaatujen mukaan. Kirja pysyi myös tavallaan avoinna loppuun saakka, jatkaa Kärkkäinen.

Eri paperilaatujen lisäksi kirjaan on liitetty mm. hiomapaperiarkki, omasta puutarhasta noukittu itsekuivatettu kasvi sekä Japanista saatu vanha ”kullattu” paperi.

Tekoprosessi oli Kärkkäisestä mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen. 

– Välillä tekeminen vähän pelotti, kun suunnitelmaa ei ollut. Olimme loppuun saakka pienessä epävarmuudessa.

Sen sijaan taiteilijalle tämäntyyppinen työskentely on luontaista. Hän paljastaa senkin, että tähän henkilökohtaiseen taidekirjaan lykättiin rakkautta kaikkeen, mihin sitä vain saatiin lykättyä. Tämä onkin rakkauslapsi, paljastaa taiteilija.

TOP 3 – nämä asiat vakuuttivat
Print&Median raadin:

  • Hämmästyttävä, tekee mieli koskea ja tuntea. Printlover’s dream.
  • Usean eri painotekniikan hyödyntäminen taidokkaalla tavalla.
  • Poikkeava sidontatapa ja koko.

 

–> Lisää ajankohtaisia uutisia, aiheita ja ilmiöitä graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta: Tilaa Print&Media-lehti

–> Tutustu muihin Vuoden 2022 parhaat printit -juttuihin tästä.

 

 

 

Share: