Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Väriä ja energiaa

VUODEN 2022 PARHAAT PRINTIT -CASE: SERTO X VALLILA
Teksti: Tiina Ruulio
Kuvat: Souru x Werk

Päivittäistavarakaupan hyllyjä on pidetty perinteisesti matalan mielenkiinnon kategoriana brändäämisessä ja markkinoinnissa. Serto x Vallilan kampanja osoitti vanhan käsityksen vääräksi, sillä rohkeaan myymäläkonseptiin satsaaminen näkyi myynnissä ja myös mainonnan mittauksissa.

Serto x Vallilan designyhteistyö synnytti loppukeväästä 2022 toteutetun myymäläratkaisun, joka toi uudenlaista visuaalisuutta ja eloa päivittäistavarakaupan pesuainehyllyyn.

Kampanjan kaikki eri osapuolet niin KiiltoCleanista (Serto), Souru x Werkista, Brändäämöstä kuin Vallilastakin olivat tyytyväisiä sekä toteutukseen että yhteistyöhön. Myös kuluttajilta ja kaupalta tuli paljon positiivista palautetta kampanjan alusta lähtien.

Päivittäistavarakaupan hyllyjä on pidetty perinteisesti matalan mielenkiinnon kategoriana brändäämisessä ja markkinoinnissa. On ajateltu, että ostopäätökset tehdään jo valmiiksi kotona, ja kaupasta vain käydään hakemassa nopeasti halutut tuotteet.

Serto x Vallilan kampanja osoitti vanhan käsityksen vääräksi.  

– Rohkeaan myymäläkonseptiin satsaaminen näkyi myynnissä ja myös mainonnan mittauksissa, kertoo Serton Brand Manager Anna-Kaisa Tarjasalo KiiltoCleanista.

Tarjasalo piti lopputulosta kauniina ja pysäyttävänä.

Kampanja näkyi 100 eri paikassa

Kampanja lähti alun perin liikkeelle Serton ja Vallilan yhteistyöideasta, joka alkoi konkretisoitua viime vuoden elokuussa. Sen jälkeen alkoi tapahtua. Ensin Sertolta valikoitui kolme tuotetta, joiden pakkauksiin Vallilan Saara Kurkela suunnitteli uuden designin. Sen jälkeen käynnistyi myymäläkonseptin suunnittelu Souru x Werkilla. Lopulta idea siirrettiin Brändäämön pöydälle, jossa vastattiin myymälärakenteiden lopullisista piirroksista sekä tuotannosta.

– Meidän ja Vallilan yhteistyö lähti liikkeelle brändien tasolta – kotimaisuudesta, kestävästä kehityksestä ja samansuuntaisista arvoista. Halusimme, että tämä kaikki näkyisi konkreettisessa kampanjassa, jatkaa Anna-Kaisa Tarjasalo.

Lopulta kampanjan esillepanot näkyivät sadoissa myymälöissä, joista erikoisimpia oli reilu sata.

Saara Kurkela kertoo Kirjo Pyykinpesunesteen pakkauksen uudesta Vallila-kuosista seuraavasti: ”Kuosiin tahdoin voimakkaan maalauksellisen ja värikkään kukka-aiheen samettisten, tarkasti piirrettyjen perhosten taustalle. Dramaattinen kontrasti vallitsee sekä värien että tekniikoiden välillä. Toiveenani oli saada kuosiin unenomainen ja katsojaa energisoiva fiilis.”

Brändi-ilmeen toteutukseen erikoistunut Brändäämö aloitti oman osuutensa projektissa suunnittelemalla telineiden tekniset ratkaisut ja valmistamalla niiden pohjalta prototyypit. Sen jälkeen tehtiin printtikankaiden kaavoitukset ja Vallilan kuosi skaalattiin oikeaan kokoon.

Tilauksessa oli wau!

Suunnittelutoimisto Souru x Werkin Ilona Oksanen ja Johanna Souru suunnittelivat viime keväänä Vallilan printin pohjalta näyttävän esillepanokonseptin ja kampanjamateriaalit. 

– Meiltä haluttiin jotain, mikä olisi wau! – siis jotain sellaista, mitä ei ole ennen päivittäistavarakaupassa nähty, kertoo kaupan erikoisosaaja, suunnittelija Ilona Oksanen.

Ison konseptin ja tuotannon rinnalla samoja materiaaleja käytettiin myös pienimuotoisemmissa myymäläsomistuksissa.

– Päivittäistavarakaupan kampanjaesillepanoissa on paljon erilaisia teknisiä ja budjettiin liittyviä rajoituksia, joiden vuoksi toteutukset ovat hyvin yksinkertaisia. Silloin haluttua vaikuttavuutta ja asiakasta pysäyttävää efektiä on vaikea saavuttaa, jatkaa Oksanen.

Souru x Werkin konseptissa oli mukana ajatuksia markiisikankaasta, voimakkaasti pinkkivoittoisesta printistä, ylipäätään roikkuvasta kankaasta sekä kankaan ja pesuaineen välisestä yhteydestä.

– Halusimme rohkeasti rikkoa päivittäistavarakaupalle tyypillistä laatikkomaista ympäristöä.

Tekniselle toteutukselle kiitosta

– Toimme vaativan erikoiskaupan tasoisen toteutuksen päivittäistavarakauppaan. Täytyy myöntää, että Brändäämö sai heti upeasti kiinni ideastamme. He veivät toteutussuunnittelua eteenpäin prototyyppien avulla. Niillä ratkoimme monia teknisiä asioita, toteaa Ilona Oksanen.

Onnistuneiden toteutusten taustalla on aina hyvä tiimi. 

  Hyvillä ideoilla ei ole mitään merkitystä, jos niitä ei yhdessä onnistuta toteuttamaan, tuottamaan ja asentamaan onnistuneesti loppuun saakka, hän jatkaa.

Serton Anna-Kaisa Tarjasalon mukaan pysäyttävä esillepano tavallaan rikkoi asiakkaan autopilotin kaupassa ja tuotti sen takia erinomaisia kaupallisia tuloksia. Myös useat kaupat innostuivat lopputuloksesta eivätkä olisi halunneet purkaa esillepanoa kampanjan päätyttyä.

Serton tekemä investointi kampanjassa käytettyihin materiaaleihin oli taloudellisesti merkittävä.  

Suunnittelutoimisto Souru x Werkin Ilona Oksanen (oik.) ja Johanna Souru suunnittelivat Vallilan printin pohjalta näyttävän esillepanokonseptin ja kampanjamateriaalit. Ison konseptin ja tuotannon rinnalla samoja materiaaleja käytettiin myös pienimuotoisemmissa myymäläsomistuksissa.

– Yhteistyö Souru x Werkin, brändäämön ja KiiltoCleanin kesken saa jatkoa. Samoin hyväksi koetut myymäläratkaisut pääsevät varmasti jatkokäyttöön KiiltoCleanin brändien kesken.

Ideoita sai heitellä vapaasti

Brändi-ilmeen toteutuksiin erikoistunut Brändäämö aloitti oman osuutensa projektissa suunnittelemalla telineiden tekniset ratkaisut ja valmistamalla niiden pohjalta prototyypit. Sen jälkeen tehtiin printtikankaiden kaavoitukset ja Vallilan kuosi skaalattiin oikeaan kokoon. Brändäämön Espoon tuotannossa valmistettiin metallisten telineiden lisäksi myös lattiatarrat ja esillepanon muut elementit. 

Kampanja lanseerattiin ja telineet pystytettiin toukokuussa Brändäämön tekemien kuvallisten ohjeiden avulla. Myynnistä ja markkinoinnista vastaava Terhi Nyberg piti kampanjan avointa toteutustapaa erittäin onnistuneena. Yhteistyö oli aktiivista ja luontevaa projektin alusta loppuun.

TOP 3 – nämä asiat vakuuttivat Print&Median raadin:

  • Kahden brändin innovatiivinen yhteistyö
  • Myymäläpintojen erityisen näyttävä hyödyntäminen ”lattiasta kattoon”
  • Korkea huomioarvo, hyvä kaupallisuus

 


 

–> Lisää ajankohtaisia uutisia, aiheita ja ilmiöitä graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta: Tilaa Print&Media-lehti

–> Tutustu muihin Vuoden 2022 parhaat printit -juttuihin tästä.

 

 

 

Share: