Kasvua kaikilta kanteilta

10.6.2021Kirjoittaja: Jarkko Hakola & Piia HarjulaKuva: Piia Harjula, Mathias Persson ja kilpailijatJulkaistu lehden numerossa 4/2021
Print&Median kansikisa keräsi peräti 45 ehdotusta kanteen. Raati oli tiukan paikan edessä.

Huhtikuun 2021 lehdessä lanseeratun kansikisan kilpailutöiden määrä yllätti toimituksen. Raati olikin tiukan paikan edessä valitessaan upeiden toteutusten joukosta vain yhden voittajan. Suurkiitos kaikille kansikilpailuun osallistuneille!

Huhhuh, täytyypä myöntää, että nyt oli vaikea tehtävä! Saimme nimittäin kansikisaan niin paljon upeita kilpailutöitä, että niiden joukosta yhden ainoan voittajan valitseminen oli todella vaikeaa. Sydämelliset kiitokset kaikille osanottajille! Saimme erittäin oivaltavia taidonnäytteitä aina koululaisista pitkän linjan ammattilaisiin saakka. Olikin hienoa nähdä, miten eri-ikäiset ja -taustaiset henkilöt näkivät kasvun, joka oli kilpailun teema.

Raatimme arvioi työssään työn oivaltavuutta, visuaalisuutta ja miten hyvin kilpailutyö vastasi toimeksiantoa. Työn tuli toki soveltua myös lehden kanteen. Oli ilo huomata, että joukkoon mahtui monenlaisia toteutuksia: graafiikkaohjelmilla, valokuvan keinoin, vesiväreillä, öljypastelliliiduilla, 3D-ohjelmalla ja sekatekniikoilla toteutettuja töitä.

Alla näet kaikki kilpailutyöt, pois jätimme vain työt joista oli eri väri- ja muotoversioita. Alempaa voit lukea voittajan haastattelun ja nähdä raadin erityismaininnan saaneet kilpailutyöt.

…..Entä kuka selviytyi voittajaksi? Sen näet alta…..


 

Voittaja Ruut Joensuu

Tiukan kansikisan voittanut Ruut valloitti raadin positiivisella työllään.

Print&Median kansikuvakisan työt tulostettiin ja levitettiin vierekkäin raadin arvioitaviksi. Raati tutustui jokaiseen työhön ja saatetekstiin tarkasti. Puheessa kuului useita kehusanoja: ”Vau, upea, oivaltava, taidokas, koskettava”. Loppusuoralle päätyi muutama työ, joista raati yksimielisesti valitsi voittajan. Raadin perustelut kuuluvat näin: Voittajatyö on upeasti kuvitettu, harmoninen ja kaunis. Työ on iloinen ja positiivisia ajatuksia tuova – toiveikas. Voittajan ajatus siitä, että vaikka ympärillä näyttää taantuneelta, niin oikeissa olosuhteissa myös kasvua tapahtuu, oli hieno. Tämä ajatus oli myös taidokkaasti kiteytetty työhön, jossa kukka toimii keskiössä ja ihmisten kasvu ja kehitys nousee kukan vartta pitkin. Ja lopuksi, voittajan työ vastasi täysin toimeksiantoa. Haastattelimme kisan voitosta ilahtunutta Ruut Joensuuta.

Ruutin voittotyön keskiössä nähdään kukka, joka toimii symbolina kaikelle kasvulle, myös ihmisten kasvulle. Kuvitus on toteutettu maalaamalla, ja sitä on työstetty digitaalisesti. Yllä kuva jollaisena Ruutin työ nähtiin Print&Median kesäkuun lehden kannessa.

Mikä sai sinut osallistumaan Print&Median kansikuvakisaan?
– Oikeastaan kaksi asiaa: sattuma ja innostus.  Sain ensimmäisen Print&Median lehden kotiin osana Grafian jäsenyyttä, ja tuon lehden kansi oli tyhjä, mikä herätti mielenkiintoni. Tyhjä kansi mainosti tietysti tuota kansikuvakilpailua ja kilpailun teema “kasvu” jäi hautumaan mieleeni.  Kun yksi päivä sitten koin keksineeni hyvän idean, toteutus kävikin oikeastaan kuin itsestään.

Mistä ideasi syntyi?
– Ideani lähti liikkeelle ollessani koirani kanssa alkukeväästä lenkillä ja huomatessani ojan pohjalla kevään ensimmäisen kukan, joka sinnikkäästi puski esiin kohti valoa, maasta, joka muuten näytti vielä niin kuolleelta. Ajattelin, että tuo on kasvua parhaimmillaan. Että vaikka ympärillä näyttäisi miltä, oikeissa olosuhteissa mikä vaan voi kasvaa ja kukoistaa.
Kuvituksessani on keskiössä värikäs kukka, joka antaa ikään kuin alustan kaikelle kasvulle. Ja aivan kuten kukkakin pyrkii kasvamaan ylöspäin kohti valoa, niin tekevät ihmisetkin. Kuvituksessa portaat symboloivat tätä nousua. Oli myös tärkeää, että kuvituksessa kasvun alustana on kukka, jokin orgaaninen eliö. Halusin sillä ikään kuin muistuttaa, että mekin kuitenkin kasvamme ainoastaan ympäristömme ehdoilla.

Mikä on taustasi ja mitä teet tällä hetkellä?
– Olen piirtänyt pienestä pitäen ja varmasti jo silloin jollain tasolla tiedostanut tulevani tekemään jonkinlaista luovaa työtä isona. Olen elänyt suurimman osan elämästäni Helsingissä, jossa olen käynyt kouluni aina ranskalaisen koulun ekaluokkalaisesta, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteriopintoihin, vaatesuunnittelu pääaineenani. Erityisesti maisterin aikana kiinnostuin kovasti printtisuunnittelusta, ja valmistuttuani tein kaksi vuotta töitä Tukholmassa H&M:llä suunnitellen printtejä. Jossain opiskelujeni välissä olen myös asunut ja työskennellyt Pariisissa sekä Australiassa.
– Palasin takaisin Suomeen keväällä 2020, odottaessani esikoistani; lapsen myötä kaipuu omille juurilleen on tullut entistä tärkeämmäksi. Olen nyt vuoden ajan tehnyt töitä freelance-suunnittelijana printtien sekä kaikenlaisen visuaalisen suunnittelun parissa.

Mikä inspiroi sinua työssäsi?
– Olen aina rakastanut hyviä tarinoita ja seikkailuja. Oman isoimman ja hulluimman seikkailuni toteutin 2013 matkatessani yksin junalla Siperian halki Kiinaan, ja Aasian läpi päätyen lopulta Australiaan, jossa tapasin mieheni Malmöstä. Tuosta reissusta varmasti vieläkin ammennan inspiraatiota.
– Minua kiehtoo erityisesti tarinallisuus ja pyrin ammentamaan sitä kaikkialta ympäriltäni. Uskon että suurin inspiraatio syntyy eletystä elämästä ja siitä kuinka ympäröivää maailmaa tarkkailee. Pyrin usein haastamaan itseäni huomaamaan pienimmätkin yksityiskohdat, silloin inspiraatiota ei välttämättä aina tarvitse edes etsiä kovin kaukaa.
Minua inspiroi myös värit, jotka usein konkreettisesti tuovat iloa myös omaan arkeeni. Positiivisuus näkyy monessa tekemässäni, myös suunnittelutyössäni, ja sitä usein ilmennän värien kautta. Pyrin aina saavuttamaan jonkinlaisen harmonian, mutta toisaalta minua kiehtoo yllättävät, erikoisetkin väriyhdistelmät, ja saatan aivan kohtuuttoman paljon innostua, jos sattumalta törmään sellaiseen.

Uskon että suurin inspiraatio syntyy eletystä elämästä ja siitä kuinka ympäröivää maailmaa tarkkailee.

Mitä tekniikoita käytät suunnittelutyössäsi?
– Koen, että käsintehty jälki saa näkyä, pieni epätäydellisyys on viehättävää. Mukavuusalueellani olen piirtäessäni, maalatessani sekä työskennellessäni koneella. Kuitenkin, toisinaan, jos koen olevani jumissa jonkin luovan ongelman äärellä, pyrin lähestymään asiaa uudenlaisesta kulmasta. Silloin saattaa auttaa kun kokeilee myös erilaisia, uusiakin tekniikoita ennakkoluulottomasti. Tykkään käyttää käsiäni. Saatan leikkailla ja liimailla, muotoilla tai yhdistellä vähän kaikkea, yrittäen olla kontrolloimatta liikaa ja antaen materiaalin tai tekniikan viedä eteenpäin. Monesti näin on myös syntynyt jotain uutta ja yllättävää.

Helsingistä kotoisin oleva Ruut Joensuu on piirtänyt pienestä pitäen. Vaatesuunnittelua pääaineenaan Aalto-yliopistossa opiskelleen Ruutin tie on työn saralla kuljettanut häntä niin Tukholmaan, Pariisiin kuin Australiaankin asti.

Millainen olisi unelmatoimeksiantosi?
– Rakastan rakentaa kokonaisuuksia, jotka kertovat jotakin yhtenäistä tarinaa tai tunnelmaa. Konkreettisesti unelmaduuni voisi olla vaikka jonkin tapahtuman ilmeen ja kuvamaailman suunnittelu. Toisaalta rakastan myös haastaa itseäni. Pidän omaa oppimista ja kehittymistä valtavan tärkeänä, minkä takia pyrin aina heittäytymään uuden edessä, vaikka se olisikin hieman mukavuusalueeni ulkopuolella. Koska juuri siellä, mukavuusalueen ulkopuolella, tapahtuu myös se suurin kasvu.

Mikä on graafisessa suunnittelussa / kuvittamisessa sinusta parasta?
– Se, kun visuaalisin keinoin onnistuu välittämään jotakin tunnetta tai tunnelmaa. Ja tietysti kun saa palautetta, että töistäni pidetään. Se on mieletöntä.

Mistä printtimateriaaleista / muista materiaaleista pidät ja miksi?
– Tietysti riippuu ihan täysin käyttökohteesta, mutta yleisesti ottaen voisi sanoa, että minua viehättää enemmän materiaalit, jotka viestivät jollain tapaa rustiikkisuudesta, kuten nyt vaikka mattapintaisuus. Maanläheisyys on materiaalin osalta itselleni tärkeää ja pyrin yleisesti ottaen aina käyttämään mahdollisimman ekologisia tuotteita.

Teetkö yhteistyötä painotalojen kanssa ja mikä on kokemuksesi niistä?
– Olen tehnyt jonkin verran yhteistyötä eri painotalojen kanssa ja minua aina ihastuttaa se valtava asiantuntijuus ja kokemus, mikä heillä on. Olen matkan varrella saanut paljon apua ja vinkkejä, kuinka oma työni pääsisi myös parhaiten oikeuksiinsa. Olen valtavan kiitollinen kaikesta saamastani avusta ja tuesta.

Haluatko sanoa terveisiä graafisen ja visuaalisen viestinnän alalle?
– Haluaisin lähinnä toivottaa hirmu ihanaa ja rentouttavaa kesää, varmasti monelle raskaan vuoden jälkeen! Muistakaa nauttia elämästä, niistä ihan kaikista pienimmistäkin iloista!

Kansikisakilpailun palkintosumman 500 euroa Ruut halusi lahjoittaa Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastotyölle. Kiitos Ruut hienon asian tukemisesta ja hurjan paljon onnea kansikisan voitosta!


Kansikisan erityismaininnat

Ohessa kuusi kansikisan kilpailutyötä, jotka ansaitsevat erityismaininnan. Huipputöitä, jotka olivat hilkulla kanteen asti.

 

Eevi Kesälä

”Olin päättänyt, että haluan ottaa aiheeseen ”kasvu” kantaa humoristisella otteella. Jo ideoinnin alkuvaiheilla mieleeni juolahti ajatus kirahvien pitkistä kauloista – mitä, jos niiden pituus kertoisi menestyksestä? Tämä hullunkurinen idea päätyikin lopulta tekemääni kanteen. Yritin pohtia, kuinka voisin viestiä lehdessä käsittelemäänne ”kasvua” boksin ulkopuolelta. Lopulta päädyin ideaan kirahveista, joiden kaula kasvaa menestyksen ansiosta. Myös nuolen muotoiset laikut kaulassa symboloivat tätä. Puun lehdet ovatkin rahaa, joihin ainoastaan menestyvimmät ylettyvät. Rahaan yletyttyään kasvu ravitsee itse itseään.”

Toteutustapa: Procreate / tabletti.

Raadin kommentit: Kirahvikolmikko saa koko raadille hymyn huulille. Hyvän mielen kansi. Toteutus on kekseliäs, veikeä ja mielenkiintoinen. Mukana finaalikaksikossa. Kannessa yhdistyvät monenlaiset kasvun teemat, evoluutiosta liiketoimintaan. Nuolet kirahvien kaulassa ovat piste i:n päälle.


Elisa Laakkonen

”Olen kirpputorien ystävä Hämeenlinnasta. Kuvataide, kulttuuri ja design kuuluvat vahvana osana vapaa-aikaani. Avopuolisoni työskentelee graafikkona painotalossa ja lehti ja tieto kansikuvakilpailusta päätyi sitä kautta käsiini. Idea kanteen syntyi kesästä ja kasvusta. En halunnut ottaa liian kirjaimellisesti kantaa yrityksen kasvuun, vaan toin kasvuidean mukaan versovien kasvien ja lapsen kautta. Uusi sukupolvi on kasvanut koronan aikana uuteen normaaliin. Samalla yritysten on täytynyt sopeutua etsimällä erilaisia tapoja tavoittaa asiakkaita turvallisesti.

Hain inspiraatiota katselemalla kuvia kaupunkimaisemista. Korona ei valtaosassa kuvia näy ja se muistuttaa siitä, että tämä on vain väliaikaista. Kuvassa esiintyy vanhanaikainen lankarullakioski. Kuvan kioski ei ole missään tunnistettavassa paikassa, vaan jokainen voi kuvitella sen kotikulmilleen. Niissä on ollut aikain saatossa monenlaista toimintaa ja jos olisin itse yrittäjä, tiedä vaikka kokisin vetoa oman lankarullakioskin pitämiseen.”

Toteutustapa: Öljypastelliliidut ja musta kartonki.

Raadin kommentit: Taidokas handcraft-tyylinen toteutustapa ja vanha lankarullakioski vievät mukanaan menneeseen aikaan. Huokuu lämmintä retrofiilistä.


Miina Pääkkönen

”Lähdin mukaan Print&Median kansikuvakilpailuun. Tällaiset mahdollisuudet ovat suuria varsinkin minunlaisille nuorille, jotka havittelevat vielä sitä unelmien koulupaikkaa visuaalisen viestinnän kentältä ja tulevaisuutta tehdä työtä graafisen suunnittelun parissa!

Lähdin miettimään kasvua monesta suunnasta, mietin ensin puita, metsää, kasvistoa. Kuitenkin halusin liittää kansikuvaani jollain tapaa aiheet, mitä tulette lehdessä käsittelemään. Yrityksissä näytetään kasvua diagrammeilla ja infografiikalla ja halusin tuoda sitä tunnelmaa kansikuvaan, kuitenkin visuaalisesti näyttävästi ja hauskalla tavalla. Haluankin kertoa kansikuvalla juuri niitä asioita, mitä lehdessä käsittelette. Halusin pitää väripaletin yksinkertaisena ja helposti katsottavana.

Käytin omaa tyyliäni ja kuvituksesta tein ilmeeltään graafisen.”

Toteutustapa: Procreate / iPad.

Raadin kommentit: Edukseen erottuva, harmoninen, mielenkiintoinen ja moderni. Hyvä värien käyttö. Kasvun teeman löytää kannesta monesta kohtaa. Myös nuoren osallistujan toive kasvaa visuaalisen viestinnän ammattilaiseksi, ja sen myötä päätös osallistua kilpailuun, lämmittivät ja koskettivat raatia. Nuorissa on tulevaisuus!


Kuisma Väänänen

”Lähdin miettimään aihetta ensin koronan kautta, jolloin syntyi paljon kaikenlaisia ideoita koronavirus-symbolin pohjalta. Ne tuntuivat kuitenkin liian negatiivisilta, eivätkä varsinaisesti kertoneet mitään kasvusta. Seuraavaksi mietin, miten visualisoida kasvua ja menestystä. En kuitenkaan halunnut tyytyä kaikkein ilmeisimpiin ideoihin, esim. puuntaimet, pörssikurssit tai portaat, vaan koitin löytää jotain oivaltavampaa. Tässä kohtaa kävi selväksi, että ne yritykset ja alat ovat pärjänneet parhaiten, jotka onnistuivat siirtymään / toimimaan netissä. Päätin keskittyä tähän.

Keksin offline/online-sanaparin ja leikittelin sen ympärillä. Yritin vertailla kivijalkaa ja pilvipalveluita, mutta kaikki ideat olivat aika monimutkaisia. Lopulta mieleeni muistui rajoitusten takia suljettuna olleet liikkeet ja niiden ovissa näkyvät kyltit. Pelkän kiinni/auki -vertailun sijaan päätin valita kansikuvaksi positiivisemman kulman, ja keskittyä onnistujiin, eli yrityksiin, jotka pystyvät pitämään ovensa auki myös aikana, jolloin paikan päälle ei aina pääse.”

Toteutustapa: Illustrator + Photoshop.

Raadin kommentit: Oivaltava ja pysäyttävä. Tärkeä sanoma yrityksille. Toteutus on yksinkertaisen tyylikäs ja raikas. Työ jättää vahvan muistijäljen.


Miia Törmänen

”Korona-aika on pöllyyttänyt vanhoja totuttuja ajattelumalleja monessakin suhteessa niin myynnissä, tiimityössä, digimarkkinoinnissa kuin asiakashankinnassakin. Jäin miettimään sitä, miten ideat kasvavat ja lähtevät lentoon. Pakkotilanne on tietysti ruokkinut luovuutta ja toisaalta ohjannut luontevasti toimimaan eri tavalla. Meidän porukalla ideoita pallotellaan ja hauskaa on niin omalla porukalla kuin asiakkaidenkin kanssa – oltiinpa sitten etänä tai samoissa tiloissa. Viime syksyn kuvauksissa (yksi niistä harvoista kerroista, kun kokoonnuimme toimistolle samoihin tiloihin) kuvaajamme Jenina Bomström otti kasan kuvia, joihin haluttiin sitä fiilistä, mikä meillä on, kun ideat pulppuavat ja lähtevät kasvamaan. Oma yritykseni on koronasta huolimatta kasvattanut liikevaihtoa yli tavoitteiden.”

Toteutustapa: Valokuva / Jenina Bomström + digipiirros taitto-ohjelmalla.

Raadin kommentit: Hieno ja muista poikkeava kollaasityö, jossa kerrotaan yhden yrityksen kasvusta. Koko tiimi on otettu upeasti mukaan kanteen ja siitä välittyy katsojalle mainio yhteishenki. Toteutus on kaunis ja kasvua vauhdittaa muhkea latva-artisokka.


Outi Oravainen

”Vallitseva aika kurittaa osin vanhaa, mutta onneksi synnyttää sen päälle paljon uutta. Kuvassa toinen on saanut väistyä, mutta uutta kasvaa pontevasti vanhan päälle. Toisaalta myös puu on uusiutuva raaka-aine ja vieläpä yksi Suomen teollisuuden kivijaloista.”

Toteutustapa: Valokuva.

Raadin kommentit: Tässä on yksinkertainen ja kaunis suomalainen valokuva. Kuvaa hyvin luonnon ja kasvun kiertokulkua – vanhan päälle kasvaa aina uutta. Valokuva kuvaa myös kaikessa yksinkertaisuudessaan tehtävänantoa mainiosti. Yksinkertainen on kaunista, vai mitä?


 

Haluatko lukea lisää graafisen ja visuaalisen viestinnän alaa käsitteleviä juttuja, haastatteluita, uutisia ja näkymiä? Tilaa Print&Media-lehti täältä. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

 

Share: