Laserverstas

26.1.2017Kirjoittaja: Miika PeltolaKuva: Laser Cut StudioJulkaistu lehden numerossa 5/2016
Adam Rowe kertoo, että lähes kaikki asiakkaat käyvät Laser Cut Studion työhuoneella katsomassa ja koskettelemassa työmalleja. ”Fyysinen kosketus tuo esineen arvon paremmin esiin.”

Laser Cut Studion työhuoneella tuoksuu puu. Eteisessä on valtava määrä erilaisia malleja ja tuotteita, joita yritys on tehnyt luovan alan asiakkailleen.

Brittiläinen Adam Rowe muutti Suomeen vuonna 2011 ja perusti Laser Cut Studion, joka tekee asiakkailleen laserleikkausta. Viime vuonna yritys laajensi toimintaansa myös vanerin tulostamiseen nimellä Plywood Print. Print&Media vieraili laserverstaalla.

Mistä sait idean perustaa Laser Cut Studion? Kuinka alku sujui?
”Kaikki mitä teemme on kuin onnellinen sattuma. Mikään ei ole liian suunniteltua. Olin jo aikaisemmassa yrityksessäni tehnyt samojen laitteiden kanssa töitä. Tiesin mitä niillä voi tehdä ja näin tarpeen.”
”Teimme asioita, jotka olivat ainutlaatuisia Suomessa, joten ihmiset olivat kiinnostuneita – he seuraavat ja jakavat töitämme sosiaalisessa mediassa. Tunsin edellisen yritykseni kautta suunnittelijoita ja brändi-alan ammattilaisia. Tein vähän markkinointia ja tutustuin ihmisiin. Helsingissä kaikki tuntevat kaikki.”

Aloititte viime vuonna myös vanerille tulostamisen. Miksi ja miten?
”Tulostin puulle pienellä koneella ja huomasin, että sille on kysyntää. Sitten ostimme isomman tulostimen. Tulostamme suoraan puulle ja tuotteissa on suomalainen tunnelma. Suomalaiset rakastavat puuta. Plywood Print on lähtenyt todella hyvin liikkeelle.”
”Tajusimme heti, että meillä pitää olla nettisivu, joka ottaa tilaukset automaattisesti. Ihmiset lähettävät kuvan, saavat sähköisen vedoksen ja sitten kuva tulee heille postissa.”

Millaista vaneria käytätte?
”Käytämme parempaa vaneria kuin mitä rautakaupasta saa. Vaneritehtaat kirjaimellisesti tekevät sen meitä varten. Vanerimme on tehty suomalaisesta puusta Suomessa.”

Laser Cut Studiolla on myös palvelu nimeltä Plywood Print. Palvelun kautta asiakkaat voivat tilata suoraan suomalaiselle vanerille tulostettuja kuvia. Yritys käyttää Canonin UV-suurkuvatulostinta.

Laser Cut Studio myy myös Rowen suunnittelemia tuotteita, kuten laserkaiverrettuja kännykkäkoteloita ja skeittilautoja. Miksi?
”Niillä on tuplamerkitys: olin kyllästynyt ja niiden tekeminen on hyvää markkinointia. Se oli hyvä tapa saada huomiota. Kiersimme design-toreilla myymässä tuotteita. Se oli loistava tapa löytää uusia asiakkaita. Omien tuotteiden avulla saimme ihmiset ja markkinointiyritykset ymmärtämään mitä teemme.”
Mitä materiaaleja käytätte laserleikkauksessa?
”80 prosenttia materiaalista on puuta. Muita ovat akryyli ja erilaiset muovit. Tämän lisäksi käytämme materiaaleja ja esineitä, joita asiakkaamme tuovat meille: puukkoja, miekkoja, korurasioita, iPhone-koteloita, tietokonekoteloita… eli erilaisten esineiden brändäystä.”
”Erityisesti joulun aikaan teemme paljon leikkuulautoja, joulukoristeita ja -kalentereita yrityksille. Viime jouluna laserkaiversimme 500 viinipulloa.”
”Leikkauspuolella materiaali voi olla kaikkea muuta kuin metallia, keramiikkaa tai lasia: paperia, nahkaa, puuta tai muovia. Voimme kuitenkin laserkaivertaa myös metallia, keramiikkaa ja lasia. Tulostusta teemme mille tahansa pinnalle.”

Adam Rowe muutti Suomeen vuonna 2011. ”Lontoossa elät töitäsi varten. Suomessa teet työtä elääksesi. Se on paljon mukavampaa. Siksi jäin tänne.”

Kuinka helppoa on siirtyä viinipullosta joulukoristeeseen?
”Laserleikkauksessa ei ole työkalu- tai aloituskustannuksia. Kone on aina sama, vaihdat vaan tuotteet ja tiedoston. Se on asiakkaan näkökulmasta hyvä, koska voimme toteuttaa pieniä määriä edullisella hinnalla. Asiakkaat saavat ainutlaatuisia tuotteita.”
”Toimitusaikamme on keskimäärin kolme päivää, joten sekin on aika nopea.”
Mitäs uutta on odotettavissa?
”Olen iskenyt silmäni Zundin leikkureihin. Ne ovat yleisiä painoalalla, mutta mietin mitä muuta niillä voisi tehdä. Olemme myös seuranneet 3D-tulostinten markkinoita. 3D-tuotanto sopisi meille, koska työskentelemme eri materiaalien kanssa ja teemme ainutlaatuisia tuotteita.”

Teette laserleikkausta lähinnä yrityksille ja vaneritulostus on suunnattu enemmän kuluttajille. Mitkä ovat niiden erot?
”Yritysmyynnissä on paljon pienemmät marginaalit, mutta suurempi volyymi. Tilauskanta pysyy tasaisena. Kuluttajamyynti on täysin arvaamatonta. Jonain päivänä voi olla valtavasti tilauksia ja toisena ei yhtään. Marginaalit ovat kymmenen kertaa isommat, mutta volyymi kymmenen kertaa pienempi. Se on tasapainon etsimistä näiden kahden välillä.”
”Laserleikkausta teemme paikallisille asiakkaille. Vaneritulostamisella ei ole montaa kilpailijaa Euroopassa, joten teemme paljon töitä myös ulkomaille.”

”Käytämme parempaa vaneria kuin mitä rautakaupasta saa. Vaneritehtaat kirjaimellisesti tekevät sen meitä varten.”

Entä mitkä ovat suurimmat erot Lontoon ja Helsingin liike-elämän välillä?
”Suomalaisilla on enemmän kunnioitusta töitä kohtaan ja parempi ymmärrys asioiden arvosta. Toki yritysasiakkailla on täälläkin budjetit, mutta painostus ei ole mitään Lontooseen verrattuna. Siellä kaikki haluavat tilaukset eilen ja puolella hinnalla. Lontoossa toimit kasvottomassa yhteiskunnassa, jossa ihmiset eivät juuri välitä kuka sinä olet tai mikä sinun tarinasi on.”
”Suomessa minulla ei ole vielä ollut yhtään väittelyä aikatauluista asiakkaiden kanssa, kun Lontoossa se oli jatkuvaa. Suomalaisilla on enemmän kunnioitusta työprosessia kohtaan.”
”Lontoossa elät töitäsi varten. Suomessa teet työtä elääksesi. Se on paljon mukavampaa. Siksi jäin tänne.”

Uskotko, että Brexit vaikuttaa sinuun jotenkin?
”Olin hetken huolissani Brexitistä – pitääkö minun nyt mennä naimisiin? Mutta olen jo vakituinen asukas, joten tuskin sitä perutaan. Olen nyt täällä, enkä ole ajatellut meneväni takaisin. Englanti saa tehdä mitä haluaa.”

Artikkeli on julkaistu alkuperäisesti Print&Median syyskuun numerossa 5/2016. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone