Paperipäivässä palkittiin painotuotteita
Antaliksen Design & Print Awards 2010 -kilpailu on ratkaistu. Palkintojen jako suoritettiin Antaliksen järjestämässä PaperiPäivässä 3.2., joka keräsi paikalle noin 1200 juhlijaa.
Design & Print Awards 2010 –kilpailussa oli neljä sarjaa: Vuoden vuosikertomus, Vuoden asiakaslehti, Vuoden painotyö ja Vuoden kirja. Jokaisesta sarjasta valittiin kolme parasta. Kilpailusarjojen voittajatöistä valittiin vielä yksi ylitse muiden, ja sen työn tekijätiimi sai pääpalkintona opintomatkan Eurooppaan. Tällä kertaa sinne pääsee ”Paperittomat” -kirjan tekijätiimi.
Kaiken kaikkiaan kilpailuun osallistui 273 kpl työtä jakautuen kilpailusarjoittain seuraavasti:
Vuoden vuosikertomus / 51 kpl
Vuoden asiakaslehti / 34 kpl
Vuoden painotyö / 137 kpl
Vuoden kirja / 51 kpl
Kilpailussa oli laaja kirjo töitä, mutta tuomaristo kaipasi vieläkin enemmän ajankohtaisuutta ja tässä hetkessä olevia töitä. Todettiin, että trendikkyys on kausiluonteista, kun taas hyvä graafinen suunnittelu on ajatonta. Jossakin sarjassa selkeä voittaja löytyi nopeasti, mutta jossakin toisessa sarjassa jouduttiin analysoimaan painotuotteita tarkkaan ennen lopulliseen järjestykseen päätymistä.
Voittajat sarjoittain
Vuoden painotyö
1. sija: Hamburger Börs -käsiohjelma
Tilaaja: Turun Kaupunginteatteri
Suunnittelu: Sam Sihvonen
Kirjapaino: Paino-Kaarina
Perustelut: Viehättävä. Nahantuntu ja pyöristetyt kulmat. Käsiohjelma potenssiin 3. Tämän saattaisi säilyttää esityksen jälkeen.
Vuoden kirja
1. sija: Paperittomat
Tilaaja: HS Kirjat
Suunnittelu: Sami Valtere
Kirjapaino: Kariston Kirjapaino Oy
Perustelut: Reportaasikuvan voimaa, jossa graafinen toteutus myötäilee aihetta. Ajankohtainen. Vaikea aihe hienovaraisesti kuvattu, graafikko sisäistänyt työn. Materiaalivalinnoilla tuettu ja herätetty henkiin monitasoisesti.
Vuoden vuosikertomus
1. sija: FIM vuosikertomus
Tilaaja: FIM
Suunnittelu: Skandaali
Valokuvaaja: Juha-Pekka Laakio
Repro: LSB/ Ari-Pekka Darth
Kirjapaino: Edita Prima Oy
Perustelut: Mielenkiintoinen ja poikkeava. Passimainen olemus onnistunut, oikeat mittasuhteet. Pyöristetyt kulmat sopivat hyvin työhön. Hyvä idea toteutettu loppuun saakka. Kompakti, tuntuu hyvältä kädessä. Kuvankäyttö poikkeuksellista.
Vuoden asiakaslehti
1. sija: A-tyyli
Tilaaja: A-lehdet mediamyynti
Suunnittelu: Markkinointiviestintä Dialogi Oy
Valokuvaaja: Antti Vettenranta
Kirjapaino: Punamusta Oy
Perustelut: Kuvat kuljettavat lehteä eteenpäin. Raikas. Lehtimäinen ulkoasu. Tekstin ja kuvan yhdistelmä onnistunut, taitettu kansi erilainen. Harmoninen värimaailma. Keskittyy olennaiseen. Huoliteltu.
Tuomaristo
– Markus Jokela, valokuvaaja, Helsingin Sanomat
– Maiju Leppänen, graafinen suunnittelija, Radikal Advertising Oy
– Lasse Rantanen, graafinen suunnittelija, Lassen Viiva Oy
– Jukka Savolainen, intendentti, Designmuseo
– Asta Sjöblom, viestintäpäällikkö, Suomen Teollisuussijoitus Oy
Lue lisää sarjojen palkituista tästä.