Mobiiliratkaisut leviävät uusille toimialoille
– Mobiilin uusi tulevaisuus löytyy muualta kuin mobiilialalta, sanoi kirjailija ja mobiilikonsultti Tomi Ahonen (kuvassa) globaalin Mobile Monday -yhteisön Be Inspired -kiertueen ennakkotapahtumassa Helsingissä maanantaina 9.9.
Kiinnostus mobiliteetin mahdollisuuksiin on Ahosen mukaan kasvanut nimenomaan sellaisilla toimialoilla, jotka eivät ole aiemmin olleet niistä kiinnostuneita. Ahosella on tästä lukuisia esimerkkejä.
– Starbucksilla mobiliteetistä on tullut yhtiön suurin strateginen painopiste, koska 10 prosenttia asiakkaista maksaa kahvilaketjussa mobiililaitteella. Macy´s-tavaratalon digijohtaja New Yorkissa kannustaa asiakkaita ottamaan valokuvia matkapuhelimellaan, ja jakamaan niitä Facebookissa. Tämä oli aiemmin kiellettyä, Ahonen kertoo.
Suomen tilanteesta Ahonen on kuitenkin huolissaan:
– Suomalaista tietämystä ei ole hyödynnetty riittävästi maailmalla. Tarvitaan enemmän Roviomaisia yrityksiä.
Kansainvälistynyt mobiiliyrittäjä Jouko Ahvenainen jakaa mobiilialan kehityksen kolmeen vaiheeseen 1) puhelut ja tekstiviestit; 2) sisältö- ja ohjelmistobisnes (mm. mobiilipelit) ja 3) Mobiilin hyödyntäminen muissa liiketoiminnoissa osana niiden prosessia, esimerkkinä taksin tilaus mobiililla sisältäen reitin mittauksen ja automaattisen luottokorttimaksun.
– Suomessa julkinen sektori odottaa uusia terveydenhuollon mobiilipalveluja eikä vähittäiskauppa ole kyennyt hyödyntämään mobiliteettia. Täällä start-up -yritysten on ollut vaikea myydä uusia mobiiliratkaisuja perinteisille yritysjohtajille. USA on jo ohittanut Euroopan mobiilikehityksessä, toteaa Ahvenainen.
Hankkeita Suomen kilpailukyvyn lisäämiseksi on käynnissä. Teleforum ry:n toimitusjohtaja Juhani Kivikangas raotti tuoreen mobiilipalvelututkimuksen tuloksia ja kertoi ”Suomi mobiilipalveluiden johtavaksi tuottajaksi” -hankkeesta (osa Pekka Ala-Pietilän ICT 2015-työn maastoutusta), jolla pelialan menestystä pyritään monistamaan uusille toimialoille.
– Mukana on osaajia eri aloilta ja yhteistyötä tehdään myös mm. start-upien kanssa, kertoi Kivikangas.
Kehittyvissä maissa mobiilikeksinnöt syntyvät ketterästi
Mobiilipalvelujen käyttö kasvaa kaikkein voimakkaimmin kehittyvillä markkinoilla – nimenomaan matkapuhelimissa. Siellä suurin osa ihmisistä ei koskaan käytä internetiä kannettavan tietokoneen kautta. Vähävaraisilla markkinoilla ollaan myös kekseliäitä.
– Intiassa kolme miljoonaa ihmistä on osallistunut ns. hylätyn puhelun markkinointikampanjaan, jossa puhelu katkaistaan ennen kuin siihen vastataan ja vastineeksi saadaan etukuponki. Kehittyviltä markkinoilta tulee jatkuvasti tämän tyyppisiä keksintöjä, kertoo Ahonen.
– Henkilökohtainen intohimoni on oppiminen. Esimerkiksi Pakistanissa ja Sri Lankassa nuoret koululaiset voivat opettaa mobiilin kautta itseään vanhempia ihmisiä lukemaan, Ahonen kuvailee.
Keskustelu mobiilialan tulevaisuudennäkymistä jatkuu ja syvenee Be Inspired -kiertueella. Kiertue palaa torstaina 12.9. Helsinkiin, jossa se huipentuu VIP-tapahtumaan klo 14─17 (Tekniskan salit, Eerikinkatu 2).