Mediamainonta yhä jäässä
Mediamainonnan markkinat eivät ole heränneet alkuvuonna. Mainonnan määrä laski maaliskuussa 3,9 % vuoden 2015 maaliskuuhun verrattuna. Kumulatiivisesti mainonta on vähentynyt 1,3 % tammi–maaliskuussa.
Viime vuoden eduskuntavaalien kampanjoinnin alkaminen maaliskuussa vaikuttaa hieman tulokseen. Ilman vaalimainonnan vaikutusta mainonnan määrä laski 2,8 % maaliskuussa.
Viime vuoden trendit ovat jatkuneet alkuvuonna. Ulkomainonta, radiomainonta ja elokuvamainonta ovat kasvaneet voimakkaasti, printtimainonta ja tv-mainonta vähentyneet. Verkkomediamainonnan kasvu on laantunut ja oli enää 5,2 % alkuvuonna.
Joillakin toimialoilla mainonta on kuitenkin kääntynyt kasvuun. Vähittäiskaupan ja moottoriajoneuvojen mainonta on kasvanut alkuvuonna.
Tiedot perustuvat TNS Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan. Lisätietoja mediamainonnan muutoksista.