Mediamainonta yhä laskusuunnassa
TNS Ad Intelligencen seurannassa olevissa medioissa mainostettiin toukokuussa 1,7 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Ilman vaalimainontaa toukokuun mainonta väheni 4,0 %. Ulkomainonnan kasvu jatkui.
Kumulatiivisesti mainonta väheni 4,1 % ja ilman vaaleja muutos oli – 4,7 %. Vaalien vaikutus näkyy erityisesti ulkomainonnan luvuissa. Lisäksi radion, elokuvan ja verkkomedian mainospanostukset ovat kehittyneet suotuisasti koko alkuvuoden.
Toukokuussa merkkimainonta väheni 0,3 %, kaupan mainonta laski 1,9 % ja luokiteltu mainonta väheni 6,4 %. Isoimmista toimialoista elintarvikkeiden, finanssialan ja lääkkeiden mainonta kasvoivat toukokuussa. Laskua sen sijaan oli esimerkiksi kosmetiikan, moottoriajoneuvojen ja matkailualan mainospanostuksissa.
Kuva: Outdoor Finland.