Merkkimainonnan kasvu hyödytti aikakauslehtiä
Aikakauslehtien mediamyynnissä näkyi pitkästä aikaa positiivista kehitystä elokuussa. Merkkitavaramainonta kasvoi 3,5 % vuoden 2017 elokuuhun verrattuna. Tämä oli varmasti yksi tekijä painettujen aikakauslehtien myynnin nousussa, joka oli elokuussa peräti 9 %.
Aikakauslehtien mediamyynti on kuitenkin kumulatiivisesti vielä 6,6 % jäljessä viime vuodesta. Tilanne on huonompi sanomalehdillä, joiden kumulatiivinen miinus on 11,2 % ja kaupunkilehdillä, joiden miinus oli 9,4 %.
Tv-mainonta on kumulatiivisesti 1,2 % viime vuotta edellä, mutta elokuussa tuli takapakkia 2,2 ”. Radiomainonta kasvoi edelleen ja ulkomainonnan vahva kasvu jatkui elokuussa 11,8 % vauhdilla.
Mediamainontaansa lisäsivät elokuussa erityisesti telepalvelujen, elintarvikealan ja finanssialan mainostajat. Työpaikkailmoittelu kasvoi 6,6 %.
Mediamainonta pysyi TNS Kantarin keräämien lukujen valossa lähes ennallaan viime vuoteen verrattuna elokuussa. Lasku on pysähtynyt viime kuukausina, mutta kumulatiivisesti ollaan vielä 1,8 % jäljessä viime vuodesta.