Ulkomainonta kasvaa nyt eniten
Vuoden kolme ensimmäistä kuukautta ovat tuoneet merkittäviä muutoksia mediamainontaan. Ulkomainonnan kasvuvauhti on kiihtynyt ja se on selvästi kasvavin media. Verkkomedian kasvu jatkuu, ja televisiomainonta on kääntynyt kasvuun.
Ulkomainonta kasvoi maaliskuussa 6 % viime vuodesta ja tammi-maaliskuussa kasvua on tullut 11,1 %. Verkkomedia on ensimmäisellä neljänneksellä kasvanut 6,9 %. Sen sijaan viime vuonna hyvin kasvaneet radiomainonta ja elokuvamainonta ovat nyt kääntyneet laskuun.
Televisiomainonta ylti ensimmäisellä neljänneksellä vasta 0,5 %:n kasvuun. Printtimainonta jatkoi laskuaan alkuvuonna. Se on suurin selitys siihen, että mediamainonta yhteensä ei vieläkään ollut plussalla.
Toimialoista finanssiala on kasvanut 30 % pikavippien siivittämänä ja avoimet työpaikat 8,6 %. Myös elintarvikemainonta on ollut kasvusuunnassa. Telepalvelut ja kosmetiikkamainonta supistuivat selvästi.
Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.