Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Hiilineutraalisuus-tieto yleistyy painotuotteissa ja pakkauksissa

18.10.2021 08:38Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Oopperan Spartacus-baletin ohjelmalehtisessä näkyvät Joutsenmerkki ja Hiilineutraali painotuote -merkki. Ohjelman on painanut PunaMusta. Kuva: Digitext / Reino Lantto.

Hiilineutraalisuus on tavoite, johon yhä useampi yritys pyrkii toiminnassaan ja tuotteissaan. Tämä näkyy myös lisääntyvästi painotuotteissa ja kuluttajapakkauksissa. Nyt kaikkiin Atria tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin on lisätty tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä.

Moni painotalo on saanut vastuullisuudesta kertovan Ympäristömerkin ja se on yhä enemmän näkynyt myös esimerkiksi painetuissa lehdissä. Nyt tämän merkin rinnalle ovat tulossa hiilineutraalisuudesta kertovat merkit. Ne eivät ole kaikilla samoja, sillä painotalot ovat toteuttaneet hiilineutraalisuuden tuotteissaan erilaisilla kompensaatiomalleilla.

Hiilineutraalisuudesta on tullut vetonaula myös kuluttajapakkauksissa. Esimerkiksi Valion maitotölkeissä on iskulause ”Kohti hiilineutraalia maitoa”. Se viittaa yrityksen tavoitteeseen nollata hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä.

Kananpojat kilpailevat hiilijalanjäljellä

Atria kertoo laajentaneensa kanatuotteidensa hiilijalanjäljen laskentaa asteittain. Nyt kaikkiin Atria tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin on lisätty tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidiekvivalenteiksi muutettuna. Hiilijalanjälki on laskettu ja ilmoitetaan pakkauksessa tuotenimikekohtaisesti (kg CO2e / tuote). Pakkauksessa on myös tuottajatilan tiedot ja Hyvää Suomesta-merkki.

– Jo viime syksynä Atria toi ensimmäisenä lihayhtiönä maailmassa kanatuotteiden hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän kuluttajapakkauksiin. Ensimmäiset hiilijalanjälkimerkityt tuotteet olivat yhden tilan kanatuotteita, mutta laskentatyön edistyessä asteittain olemme nyt siinä tilanteessa, että merkinnät on lisätty näkyviin tuotekohtaisesti kaikkiin kanatuotteisiimme, kertoo Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

Hiilijalanjäljen laskenta on toteutettu yhteistyössä Envitecpolis Oy:n ja yhteensä 40 atrialaisen broilertilan kanssa. Laskenta kattaa broilerin alkutuotannon osalta yli puolet Atrian tuotantovolyymista edustaen näin keskimääräistä Atrian Perhetilojen hiilijalanjälkeä. Pakkauksiin merkityissä hiilijalanjäljissä on huomioitu kanan lisäksi myös tuotteiden pakkausmateriaalit, mahdolliset muut raaka-aineet sekä tuotteen prosessoinnista tuotteelle allokoituvat päästöt. Atrian kanan hiilijalanjälki on 2,56 ± 0,18 CO2e per teuraskilo (1,87 CO2e per elopainokilo).

Vastuullisuus on nyt kilpailuvaltti, ja toinen suuri kanatuotteiden tekijä Kariniemen on myös laskenut kananpoikien hiilijalanjäljen. Se on yrityksen mukaan Suomen pienin, 2,4 CO2e eläimen elopainokiloa kohti. Vuoden 2019 lopulla alkaneessa projektissa on mukana 10 pilottitilaa ja hiilijalanjäljen laskennan on tehnyt VTT.

Reino Lantto

Kaikkiin Atria-tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin on lisätty tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä. Kuva: Atria.
Array
Share: