70 henkeä Kalastajatorpalla

24.5.2017 13:14Uutiset » Tapahtumat
Xeroxin tilaisuudessa Kalastajatorpalla oli tarjolla kattava aamiaisbuffet jäätelökioskeineen.

Xerox järjesti asiakastilaisuuden idyllisessä Helsingin Kalastajatorpassa 23.5. Paikalle saapui noin 70 henkeä. Sen lisäksi, että tilaisuudessa lanseerattiin Xeroxin uudet Versant-digipainokoneet, nähtiin lavalla myös kiinnostava kolmen hengen paneelikeskustelu.

Paneelikeskustelussa olivat mukana Mailhousen Miikka Halmajärvi, Printekin Kirsti Paasu ja Lightpressin Jani Turunen – kaikki tietenkin Xerox-asiakkaita. Haastattelijana toiminut Xeroxin Timo Huotari kysyi panelisteilta heti alkuun menestyksestä ja mistä se muodostuu. Kolmikko oli yhtä mieltä siitä, että menestys koostuu monesta eri tekijästä. Taloudellinen menestys on tietenkin yksi menestyksen kulmakivistä, mutta jotta siihen päästään, on taustalla kenties tärkeämpiä tekijöitä, kuten yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointi, asiakastyytyväisyys, tuotekehitys, toiminnan päivittäinen hyvä laatu ja joskus tarvitaan hyvää tuuriakin.

Paneelin keskustelussa nousi esille myös alihankintaverkoston käytön selvä lisääntyminen.
– Jos vertaa tilannetta vaikka 2000-luvun alun tilanteeseen, niin kyllä nykyään painotalot tekevät enemmän yhteistyötä keskenään. Mekin teemme kilpailijoille paljon ristiin hommia. Se on pelkästään positiivista, että autetaan toinen toisiamme, kertoi Lightpressin Jani Turunen.
Printekin Kirsti Paasu kertoi myös, että Keuruulla sijaitsevassa Otavan kirjapainokylässä on vahva yhteistyömeininki. Printek painattaa kirjoja muun muassa vieressä sijaitsevalle Otavan Kirjapainolle. Lisäksi alueella on myös viimeistelyefektejä painotuotteisiin tekevä Prem, jonka palveluja painot käyttävät ahkerasti.

Tilaisuudessa järjestettyyn paneeliin oli kutsuttu vasemmalta lukien Mailhousen Miikka Halmajärvi, Printekin Kirsi Paasu ja Lightpressin Jani Turunen.

Positiivinen tilanne

Mailhousen Miikka Halmajärvi näkee painoalan tilanteen positiivisessa valossa. Viime aikoina nähdyt yritysfuusiot ovat hänen mukaansa oikea suunta.
– Yhdistymällä saadaan alalle isompia ja kyvykkäämpiä toimijoita, jotka voivat investoida teknologiaan riittävän usein. Näenkin, että investointeja täytyy tehdä jatkuvasti, jotta tehokkuus ja laatu pysyvät huipputasolla. Esimerkiksi digikoneiden vaihtosykli (3–5 vuotta) on niin nopea, että ne kannattaa koko ajan pitää poistoissa mukana, Halmajärvi sanoi ja jatkoi:
– Tulevaisuudessa uskon, että sähköisen puolen palvelut asiakkaille tulevat korostumaan. Jo nyt nähdään, että kaikki halutaan tilata nappia painamalla verkosta. Siksi painojen tulee myös kyetä tarjoamaan helpompaa ostoprosessia. Eivät 20–30-vuotiaat näpyttele tarjouksia sähköpostilla tai soita tarjouksen perään. He haluavat tilata tuotteen helposti ja nopeasti verkkokaupasta. Siksi uskon, että verkkokauppa tulee lisääntymään painoalalla tulevina vuosina.

Paneelin haastattelija Timo Huotari kysyi myös, että miten saadaan tuotannon kustannuksia alaspäin. Halmajärvi otti kysymyksestä kopin.
– Kustannuksia on tosi vaikea laskea alaspäin. Paperi, laitteiden klikkihinta, postitusmaksut ja sähkön hinta, eihän näistä mikään laske. Näen ennemminkin, että painotuotteiden hinnat täytyy saada oikealle tasolle.

Uudet Versantit ja kumppaneita

Xerox oli asentanut Kalastajatorpalle myös kaksi uutta digipainokonemalliaan: Versant 3100 ja Versant 180. Laitteilla painettiin erilaisia painotöitä ja asiakkaat näkivät myös Xeroxin oman kolmikanttileikkurin, joka oli suoraan Versant-koneessa kiinni. Laitteista voit lukea lisää aiemmin julkaistusta uutisesta.

Paikalla oli myös Xeroxin kumppaneita, kuten viimeistelylaitteita esitellyt Grafitrio, paperitukkuri Antalis ja Xeroxin jälleenmyyjänä toimiva Office Innovations Finland.

Uusi Xerox Versant 3100 -digipainokone herätti mielenkiintoa kävijöissä. Paikalle oli tuotu myös pienempi malli Versant 180.
Katso yrityksen Xerox estradisivu
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone