Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Voisiko printtiä hinnoitella dynaamisesti?

10.1.2023Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Todennäköisesti jokaisella on kokemusta dynaamisesta hinnoittelusta. On tullut ostettua vaikkapa lentoja Kanarialle halvan pilsnerin perässä, ja silloinhan tietysti nipistetään kaikesta muusta paitsi päiväkännirahoista. Lentojen hinnat elävät tavallisilla hoksottimilla varustettujen kanssakansalaisten tajunnan tuolla puolen. Hinnat muuttuvat vapaiden paikkojen määrän sekä lähtö- että määränpään keliennusteen perusteella ja vaikkapa sen kuuluisan polttoaineen hintamuutosten perässä. Lentoyhtiö haluaa täyttää koneen parhaalla saatavissa olevalla hinnalla, ja asiakas hankkia ihosyövän mahdollisimman halvalla.

Dynaamista hinnoittelua kutsutaan mediapuolella ohjelmalliseksi ostamiseksi. Siinä käytännössä ostaja ja myyjä sopivat algoritmin pohjalta mediatilan ostoehdoista, kuten siitä, missä medioissa viesti näkyy, milloin ja millä mediapaikalla. Tällöinkin dialogia ohjaa monimutkainen yhtälö, jonka ansiosta molemmat osapuolet voittavat.

Suomen pränttitalot keskittyvät. Yhä suuremmat määrät toimituksia lähtee yhä harvemmista ovista kohti asiakkaita. Ja kun määrät ovat suuremmat, on myös kapasiteetti suurempi. Väistämättä käy niin, että kaikki koneet eivät pyöri punaisina jatkuvasti. Kiinteät kulut rullaavat, mutta väri ei virtaa.

Asiakaspuolella printin tarve muuttuu suunnitelmallisemmaksi, vaikka nopeitakin tarpeita tulee olemaan myös jatkossa. Printillä on edelleen paikkansa, mutta sen kustannuksia verrataan jatkuvasti kilpaileviin vaihtoehtoihin.

Samaan aikaan siirtyminen tuotantoa ohjaaviin, automaatiopohjaisiin järjestelmiin alallamme kiihtyy. Kuormitukset tiedetään pian konekohtaisesti pitkälle tulevaisuuteen, samoin kuin varastosaldot. Varsinaista värjäämistä edeltävien, arvoa tuottamattomien työvaiheiden kustannuksia on pakko karsia nopeasti ja radikaalisti.

Nähdäkseni ei ole yhtään järkevää syytä, miksi ohjelmallinen ostaminen ei olisi mahdollista printtibisneksessä. Haaveissani siintää lentoyhtiöiden tyylinen hintakalenteri netissä. Klikkaanpa tästä aineiston toimituspäivän, tuosta tuotteen valmistumispäivän, ja hinta muuttuu valintojeni mukaan. Helppoa kuin nenän kaivaminen.

Jos emme itse ole hereillä, markkina kyllä pakottaa graafisen alan ennemmin tai myöhemmin tarjoamaan mahdollisuutta ohjelmalliseen ostamiseen. Suosittelenkin miettimään kehityspanostusten kohdentamista jo nyt johonkin ihan muualle kuin kaikkea kaikille myyvän verkkokauppa-alustan rakentamiseen. On nimittäin paljon mukavampi hypätä uuteen bisnesmalliin omilla eväillä kuin kolmannen tahon kehittämän ohjelmiston pakottamana.


 

Kirjoittaja Ilkka Mattila on erikoistunut kirjaimien ja sanojen järjestelyyn siten, että ne ihastuttavat ja vihastuttavat.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä joulukuussa 2022, nro 6/2022. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Array
Share: