Vastuullisuus korostui ruokainnovaatioissa
Vuoden 2021 Suomalainen menestysresepti -kilpailun on voittanut ravintoloitsija Marjaana Pohjola Fallero-falafeleillaan. Kilpailun voittaneet tuotteet ovat usein olleet myyntimenestyksiä ja myös suunnan näyttäjiä pakkauksillaan. Vastuullisuus oli vahvasti esillä kilpailun finaalitöissä.
S-ryhmässäkin uskotaan tiedotteen mukaan suomalaisista raaka-aineista valmistettujen ja ravintolatasoisiksi kehuttujen falafelien nousevan vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi edeltävien voittajien tapaan.
S-ryhmän järjestämässä Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsittiin jälleen uutta kotimaista ruokahittiä. Kilpailua ja tuotekehitystä seurattiin MTV3-kanavalla kesän ajan ja voittaja ratkesi keskiviikkoiltana 25.8. esitetyssä finaalilähetyksessä. Kauden voittajaksi kruunattiin paimiolaisen ravintoloitsijan Marjaana Pohjolan Fallero-härkäpapufalafelit.
Suomalainen menestysresepti -kilpailu on siivittänyt ruokainnovaatioita jo kolme vuotta. Aikaisempina vuosina voittajatuotteiksi on kruunattu paistopisteiltä tuttu Rostis sekä kaura-siemenpyörykkä Boltsi.
Tänä vuonna finaalissa kilpailivat Falleron lisäksi Foodinin Chia Good -luomuvälipala, Bean Betterin fermentoidut härkäpapupalat, Leivon Leipomon Kaurakas-putkipasta, Kamaboko Finlandin savustetusta lahnasta valmistettu Leikkala-kalaleikkele sekä KomeroFoodin Ateriakippo.
– Finalistien tuotteissa korostuivat tämän hetken suurimmat megatrendit, kuten vastuullisuus, ympäristö sekä ravitsemusnäkökulmat. Samalla tuotteista huokui halu tuoda täysin uutta näkökulmaa vanhoihin tuoteryhmiin, kuten aamu- ja välipala-, valmisruoka- ja leikkelekategorioihin, sanoo kilpailun tuomaristoon kuulunut ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula.
Reino Lantto