Ulkomainontaan uusi kohdentamistyökalu

11.9.2020 09:10Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Ulkomainontaa Helsingissä Rex -aukiolla. Kuva: Clear Channel.

Ulkomainosyritys Clear Channel lanseeraa tiedotteen mukaan ensimmäisenä valtakunnallisen ratkaisun kohderyhmälähtöiseen ulkomainonnan suunnitteluun ja todentamiseen. Big dataa ja analytiikkaa hyödyntävien älykkäiden työkalujensa ansiosta Clear Channel tietää nyt, millaisia yleisöjä sen mainospintojen ohi kulkee.

– Erilaisia maanlaajuisia tilastoaineistoja hyödyntämällä ja niiden pohjalta profiloimalla tiedämme muun muassa, minkä ikäisiä, miten koulutettuja ja millaisissa perheyksiköissä asuvia ihmisiä kulkee niin digitaalisten kuin staattistenkin mainospintojemme ohi. Tiedämme myös heidän asumismuotonsa ja kulutuspotentiaalinsa. Data on anonyymiä, eikä se näin ollen ole yhdistettävissä yksittäisiin henkilöihin, Clear Channelin tuoteorganisaatiota ja tärkeimpiä kehitysprojekteja johtava Jesse Jussila sanoo.

Mainoskampanjan suunnittelu voidaan aloittaa niin, että mainostaja määrittelee haluamansa tavoiteyleisön. Sen jälkeen suunnittelutyökalu tunnistaa, missä haluttu kohderyhmä asuu ja työskentelee, sekä mitä reittiä se todennäköisimmin liikkuu kodin ja työpaikan välisen matkan.

Audience Engine -suunnittelutyökalu yhdistää dataa useasta eri tietolähteestä, kuten Tilastokeskuksesta ja Väylävirastosta. Yksittäisiä kuluttajia ei kuitenkaan tunnisteta, vaan mainonnan kohdentaminen perustuu isoihin datamassoihin ja niistä rakennettuihin potentiaalisiin yleisöihin.

Ulkomainonnan kohderyhmälähtöinen suunnittelu on suhteellisen uutta myös kansainvälisesti tarkasteltuna, kuten maailmanlaajuisen Clear Channel -yhtiön muissa maissa. Ulkomainonnan kohderyhmälähtöisyyden vahvistaminen on kuitenkin ollut Clear Channelin tavoitteena jo pitkään. Sopivien ratkaisujen rakentamisen aloittaminen on tullut mahdolliseksi vasta viime vuosina, kun avointa dataa on tullut saataville ja datalähteiden monipuolistuminen on mahdollistanut uudenlaisten ratkaisuiden rakentamisen.