Ulkomainonta tavoittaa koko kansan

3.12.2019 12:01Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Ulkomainontaa käytetään paljon mm. lentokentillä. Kuva: Outdoor Finland.

Uuden Kantar Mind -tutkimuksen mukaan ulkomainonta tavoittaa viikoittain koko Suomen väestöstä 98 %. Ulkomainonta tavoittaa ympäri Suomen pääkaupunkiseudulta Lappiin saakka. Tavoittavuuden lisäksi ulkomainonta korostuu selkeästi tietyissä kohderyhmissä.

– Kun lasketaan yhteen kaikki klusterit, ulkomainonta tavoittaa jokaisen suomalaisen. Ihmiset viettävät aikaa niin lentokentällä, laskettelemassa, julkisissa kulkuneuvoissa kuin kauppakeskuksissakin – paikoissa, joissa on ulkomainontaa, Insight Director Pami Bergman Kantarilta listaa.

Tavoittavuuden lisäksi ulkomainonta korostuu selkeästi tietyissä kohderyhmissä. Esimerkiksi hiihto- ja golfkeskukset korostuvat selvästi lapsiperheiden tavoittamisessa.

Hyvässä ulkomainoskampanjassa on otettu kanavan ehdot huomioon heti suunnitteluvaiheessa. Kantarilla tehtyjen tutkimusten mukaan monikanavainen mainoskampanja on 57 % vaikuttavampi, kun sen mediakanavat ovat integroitu keskenään ja kunkin kanavan mediaehdot on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa.

– Aika isot luvut kyseessä ja perustelu sille, miksi kannattaa varmistaa, ettei TV-mainoksesta ole otettu kuvakaappausta ja käytetä sitä printissä ja ulkomainonnassa, commercial director Anna Porvari Kantarilta sanoo.

Korkeiden tavoittavuuslukujen taustalla on myös mittaamistavan muutos. Aiemmin Kantarin tutkimuksissa ulkomainontaa mitattiin kysymällä esimerkiksi ”muistatko nähneesi ulkomainontaa viimeisen kuukauden aikana”, kun muista medioista kysyttiin muodossa ”oletko lukenut sanomalehtiä / kuunnellut radiota”. Uusi mittaamistapa otettiin käyttöön viime vuonna.

– Aiemmin mittaamistavat eivät olleet yhteismitallisia, sillä muita medioita mitattiin niiden altistumisen määrällä, mutta ulkomainontaa sen huomioimisella. Nyt ei siis mennä ulkomainonnassa siihen huomioarvoon, vaan puhutaan altistumisesta kuten muissakin medioissa, Bergman kertoo.