Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Talousmedioille kymmeniä tuhansia uusia lukijoita

26.9.2022 08:36Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Eniten luetut talouslehdet ovat Talouselämä ja Taloustaito. Kuva: Aikakausmedia/Anniina Nissinen.

Talousmediat menestyivät kansallisessa Mediatutkimuksessa (KMT 2022) erityisen hyvin. Tekniikka&Talous, Talouselämä ja Taloustaito kasvattivat kokonaistavoittavuuttaan kymmenillä tuhansilla uusilla lukijoilla digissä ja printissä.

Talouslehdistä suurin yleisö on viikoittain ilmestyvällä Talouselämällä, joka tavoittaa yhteensä 587 000 lukijaa eri kanavissaan. Lähelle pääsee Veronmaksajain Keskusliiton lehti Taloustaito 475 000 lukijan kokonaistavoittavuudellaan.

– Talousaiheet kiinnostavat maailmanpoliittisesti epävarmassa tilanteessa niin yksilön kuin yhteiskunnan näkökulmasta. Nyt aikakausmedioissa puhuttavat Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, energiakriisi ja inflaatio, ja niistä janotaan luotettavaa tietoa, Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo sanoo.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta lukee aikakauslehtiä joko painettuna lehtenä tai digikanavissa. Se tarkoittaa 3,9 miljoonaa yli 15-vuotiaista lukijaa, mikä on 100 000 enemmän kuin edellisessä KMT-tutkimuksessa.

Lukijoista 91 prosenttia lukee aikakauslehtiä painettuna ja 53 prosenttia digikanavissa. Pelkästään digitaalisia sisältöjä lukee 9 prosenttia.

Asiakaslehdillä suuret lukijamäärät

Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat ovat asiakasmedioita, joita seurataan pääasiassa printissä. SOK:n julkaisema Yhteishyvä tavoittaa 2,2 miljoonaa ja K-Ryhmän Pirkka 1,7 miljoonaa lukijaa eri kanavissaan.  Yleisömedioista eniten lukijoita keräävät Me Naiset ja Seiska, joiden kokonaistavoittavuus ylittää miljoonan. Toisin kuin asiakasmedioilla, valtaosa suurimpien yleisömedioiden lukijoista lukee lehteä digikanavissa.

Yleisömedioilla tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä, eikä niitä saada asiakkuuden tai järjestön jäsenyyden perusteella.

Kokonaistavoittavuus muodostetaan printtilehden keskimääräisen numeron lukijamäärästä, johon lisätään lehden digiyleisö yhden keskimääräisen viikon ajalta. Yksi henkilö lasketaan mukaan kokonaistavoittavuuteen vain kerran riippumatta siitä, lukeeko hän lehteä yhdessä vai useammassa kanavassa. Kansallinen

Mediatutkimus KMT on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar TNS.

Share: