Suojatuotteet työllistävät graafista alaa

3.4.2020 09:11Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Coloro on tehnyt jo kymmeniä tuhansia pisarasuojavisiirejä. Kuva: Coloro.

Koronaviruksen kurimuksessa monet graafisen alan yritykset ovat löytäneet mainonnan laskua korvaavia tuotteita, joilla autetaan hillitsemään viruksen leviämistä. Esimerkiksi suojapleksejä asennetaan nyt asiakaspalvelupisteisiin kiireellä ja henkilökohtaisia suojavarusteita kysytään paljon.

Markkinoinnin ja tapahtumien materiaalituotantoihin erikoistunut Coloro huomasi koronakriisin alettua, että perinteinen liiketoiminta putosi rajusti. Koko henkilöstölle annettiin lomautusvaroitus ja aloitettiin säästötoimet.

– Samaan aikaan tunnistimme markkinassa uusia tarpeita, joihin konekantamme, materiaalimme ja osaamisemme sopivat sellaisenaan. Teimme pikaisen markkinatutkimuksen ja käynnistimme tuotekehityksen. Nyt olemme myyneet jo kymmeniä tuhansia pisarasuojavisiirejä asiakkaillemme, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jyrki Narinen.

Nopealla aikataululla käynnistetty tuotanto ei tähtää sertifioitujen hengityssuojaimien valmistukseen, vaan tarkoitus on tuottaa luokan 1 varusteita, jotka suojaavat käyttäjää ja toisaalta käyttäjän ympäristöä pisaroilta. Valikoimaan kuuluvat pisaravisiirit, pisaramaskit, näytteenoton suojaessut sekä myymälöihin tarkoitetut pisarapleksit. DropStopper-tuotteita on saatavilla kuluttajille verkkokaupasta ja yrityksille sekä yhteisöille Coloron btob-myynnin kautta. Kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa.

Tetrixin suojapleksi-kehyksellä on nyt kysyntää. Kuva: Tetrix.

Pietarsaarelainen Tetrix pääsi sairaalatoimittajaksi, ja yrityksen suojapleksituotteet sekä käsidesiständit myyvät nyt hyvin. ShieldStand-kehys on helppo ja turvallinen virus-kilpi useimpiin paikkoihin, missä ihmiset kohtaavat. Kehyksen voi korottaa 9 cm pöytäpinnasta, joten sen alta voi antaa myyntimateriaalia, tuotteita sekä esim. maksupäätteen.

DesiStand desinfektio-annostelija sopii sairaalan, ravintolan, kaupan, ruokasalin ja koulun sisääntuloon.

Grano Diesel on ideoinut ja lanseerannut pikavauhtia Hajurako-kampanjan, jossa tarjotaan yrityksille staattista lattiatarraa. Tarrassa muistutetaan pitämään kahden metrin etäisyys muihin ihmisiin, kun liikkuu kodin ulkopuolella. Grano tarjoaa myös suojalaseja kauppoihin ja asiakaspalvelupisteisiin.

Markprint toimittaa isoja karttatulosteita koronakriisin hallintaan tai hahmottamiseen. Esimerkiksi maakuntakartat ja sairaanhoitopiirien kartat tehdään yhteistyössä Gispo Oy:n kanssa.

Aboprint tarjoaa neonkeltaisia huomioliiviä joko omalla painatuksella tai “Pidä turvaväli” -painatuksella. Huomioliiveillä on kysyntää, kun liikkumisrajoituksia valvotaan.