Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Sanomalehdet tavoittavat lähes kaikki suomalaiset

13.10.2021 10:31Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Painettu sanomalehti on monille ihmisille tärkeä uutisväline. Kuva: Digitext / Reino Lantto.

Sanomalehtiä lukevat lähes kaikki printtinä tai diginä, monet molemmissa muodoissa. Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2021) mittauksen mukaan 96 % 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä.

Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista ikäryhmittäin, ammateittain ja tulotason mukaan.

Uuden KMT-tutkimuksen mukaan sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.

– Suomalaiset ovat jälleen todistetusti osoittaneet olevansa kiinnostuneita journalismin periaatteiden mukaan toimitetuista, luotettavista uutis- ja ajankohtaissisällöistä. Tämä on hieno asia meille kaikille sekä yhteiskunnallisesti että paikallisesti, kommentoi Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.

Myös aikakauslehtien tavoittavuus on korkealla tasolla. Lähes puolet suomalaisista (48 %) lukee painettuja aikakauslehtiä viikoittain ja kolme neljästä (73 %) kuukausittain. Aikakauslehden lukemiseen käytetään keskimäärin 43 minuuttia, painetun sanomalehden 38 minuuttia ja kaupunkilehden parissa kuluu keskimäärin 21 minuuttia.

Sisällöstä ollaan valmiita maksamaan

Suomalaiset ovat myös valmiita maksamaan medioiden sisällöstä. KMT-tutkimuksen mukaan 60 % suomalaisista kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista sanomalehteä (painettuna tai digitaalisena) ja 50 % kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista aikakauslehteä. Lisäksi lähes viidenneksellä (19 %) on tapana ostaa aikakauslehtien irtonumeroita. Iltapäivälehtien painettuja numeroita on tapana ostaa joka kymmenennellä (9 %).

KMT 2021-tutkimuksessa on mukana ennätysmäärä aikakauslehtiä, kaupunkilehtiä, sanomalehtiä ja niiden paketteja. Paikallisten sanomalehtien asemaa suomalaisten arjessa tarkentaa Suomen Paikallismedioiden (118 sanomalehden) paketti, joka tavoittaa painettuna tai digitaalisena reilu miljoona suomalaista. Valtakunnalliset sanomalehdet (31 Kärkimedia -lehteä, iltapäivälehdet ja Kauppalehti) raportoivat ensimmäistä kertaa yhden päivän digitaalisen lukemisen ja sen myötä lehden päivittäisen kokonaistavoittavuuden tunnusluvut. Kärkimedia-paketin, painetun tai digitaalisen sisällön päivätavoittavuus on tulosten mukaan lähes kolme miljoonaa suomalaista.

Array
Share: