Painetun kirjan suosio jälleen kasvussa

8.1.2016 09:02Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Painettu kirja oli suosiossa Helsingin Kirjamessuilla 2015. Kuva Messukeskus.
Painettu kirja oli suosiossa Helsingin Kirjamessuilla 2015. Kuva Messukeskus.

Monet heikot signaalit viittaavat siihen, että painetun kirjan alamäki on taittunut maailmalla ja myynti on kääntynyt kasvuun. Yhdysvalloissa painettujen kirjojen myynti kasvoi vuonna 2015 jo toisena vuonna peräkkäin. Suomessakin hyvin sujunut joulumyynti voi kääntää myynnin suunnan viime vuosien alamäestä.

Nielsen BookScan kerää myyntilukuja Yhdysvaltojen kirjamyynnistä. Lukujen mukaan myytyjen painettujen kirjojen määrä oli kasvanut 2,8 % vuodesta 2014 joulukuun 20. päivään mennessä. Vuonna 2014 kasvu oli 2,4 %.

Yhdysvalloissa paperikirjojen myynnin kasvuun vaikuttivat viime vuonna erityisesti amerikkalaiskirjailija Harper Leen kassakaapista löydetty Kaikki taivaan linnut -romaani, aikuisten värityskirjat sekä Youtube-tähtien kirjat. Näin kertovat uutistoimisto AP:n haastattelemat kustantajat. Kaikki kolme hittilajia olivat uusia vuonna 2015. Myös lastenkirjat ovat käyneet kaupaksi paperimuodossa.

Monissa muissakin maissa uskotaan printtikirjojen myynnin kasvaneen vuonna 2015. Britanniassa ja Ruotsissa on saatu positiivisia myyntilukuja jo ennen joulumyyntiä, joka usein on ratkaisevan tärkeä koko vuoden myynnin volyymille.

Suomessa kirjamyynti lisääntyi joulukuussa alustavien tietojen mukaan reippaasti. Joulukauppa kävi niin hyvin, että kirjakauppa-ala toivoo nyt vuosia jatkuneen myynnin supistumisen loppuneen viime vuoteen. Esimerkiksi Otavalla ja Likellä sekä joulun että koko viime vuoden kirjamyynti lisääntyivät noin kymmenen prosenttia, kertoo HS:lle yleisen kirjallisuuden kustannusjohtaja Minna Castrén Otavalta. Myös Otava-konserniin kuuluvassa Suomalaisessa kirjakaupassa joulumyynti ja koko vuoden myynti ylittivät viime vuoden tason.

Kirjojen myynti on supistunut Suomessa noin kaksi prosenttia joka vuosi 2010-luvulla. Vielä viime syyskuun lopussa oltiin myyntiluvuissa viisi prosenttia miinuksella, sanoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.
– Nyt katsotaan, riittääkö joulumyynti paikkaamaan tämän, hän sanoo HS:lle. Joulumyynti saattaa riittää nostamaan koko viime vuoden myynnin edellisvuoden tasolle.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone