Mediatiliä kehitetään surffausta helpottamaan

17.6.2019 20:16Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Media-alan tutkimussäätiön ja Medialiiton uuden kasvun johtaja Noora Alanne, Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Tomi Härmä sekä Alma Median Chief Digital Officer ja Medialiiton teknologiatyöryhmän puheenjohtaja Santtu Elsinen esittelivät Mediatiliä kesäkuussa Etelärannassa. Kuva: Katri Simola

Media-alalle on tulossa uudenlainen lukijoiden rekisteröitymis- ja kirjautumisjärjestelmä, joka mahdollistaa kirjautumisen eri mediayhtiöiden palveluihin yhdellä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Mediatiliä ovat olleet muovaamassa Sanoma, Alma Media, MTV ja Yle sekä Medialiiton teknologiatyöryhmä, johon kuuluu jäseniä useista eri mediataloista.

Kun lukija käyttää mediaa verkossa, hän joutuu usein kirjautumaan sisään palveluun. Kun käyttäjä vaihtaa mediasivuston toiseen, voidaan kirjautumista vaatia taas uudelleen. Jokaiseen palveluun on oma tunnuksensa ja salasanansa, eikä niiden muistaminen aina ole helppoa. Muun muassa tämä ongelma halutaan ratkaista palvelulla, jonka työnimi on Mediatili.

Kyseessä on alan toimijoiden yhdessä suunnittelema rekisteröitymis- ja kirjautumisjärjestelmä, joka mahdollistaa asiakkaan kirjautumisen eri mediayhtiöiden palveluihin yhdellä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kyse on vain yhteisestä tunnistautumisesta eikä esimerkiksi portaalista, jonka kautta eri medioita voisi käyttää.

Isot mediatalot osallistuvat hankkeeseen jo aiemmin perustamansa kehitysyhtiön Media Metrics Finlandin kautta. Mediatili tulee olemaan avoin kaikille suomalaismedioille. Neljän ison mediatalon myötä Mediatilin piiriin on tulossa jo noin 2,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

– Kun olemme saaneet Mediatilin selvitystyön valmiiksi tämän kesän aikana, voisi tekninen toteutusvaihe alkaa loka-marraskuussa ja kuluttajien käyttöön palvelu voisi tulla ensi kesänä, arvioi Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Tomi Härmä.