Mediatalot panostavat sisältömarkkinointiin

16.11.2015 09:00Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Lääkeyhtiö Pfizer tuotti mm. HS:n verkkosivuille omaan Vatsan toiminta -kampanjaansa liittyviä juttuja.
Lääkeyhtiö Pfizer tuotti mm. HS:n verkkosivuille tähän omaan Vatsan toiminta -kampanjaansa liittyvä natiivimainontaa juttuina.

Suomalaiset mediatalot panostavat nyt vahvasti sisältömarkkinointiin ja natiivimainontaan. Kaikilla isoilla taloilla on tähän omat yksikkönsä. Sanoma jopa yhdistää mediamyynnin sekä kaupallisten sisältöjen tarjoamisen yhteen yksikköön.

Sanoma Media Finland yhdistää natiivimainontaa ja kaupallisia sisältöjä tekevät tiiminsä ja Head Office Finland -sisältömarkkinointitoimiston uudeksi Sanoma Content Marketing -yksiköksi, joka on osa Sanoman yhteistä mediamyyntiä. Uusi yksikkö tarjoaa ratkaisuja niin Sanoman brändien media-alustoille kuin asiakkaiden omiin medioihin.

Sanoma Content Marketingin johtajaksi on nimitetty Sami Smolander, joka on aiemmin toiminut muun muassa Sanoma Lifestylen kaupallisena johtajana ja myyntijohtajana Sanoman mediamyynnissä. Niina Leino on nimitetty vastaamaan uuden yksikön kaupallisten sisältöjen kehittämisestä ja luovista ratkaisuista. Hän siirtyy tehtävään Sanoma Lifestylen sisältöjohtajan tehtävästä.

Sanoma seuraa kansainvälisiä esimerkkejä, sillä esimerkiksi The New York Times -lehti perustaa natiivimainontaan keskittyvän luovan tiimin Lontooseen houkutellakseen lisää kansainvälisiä asiakkaita. Vuoden 2014 alusta lähtien New York Timesillä on työskennellyt tiimi, joka keskittyy tuottamaan journalistisia juttuja muistuttavia mainossisältöjä.

Natiivimainonta on IAB Finlandin määritelmän mukaan ”markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle”. Sisältömarkkinoinnissa mainostaja ”luo ja tarjoaa kuluttajalle esimerkiksi viihdyttävää tai hyödyllistä sisältöä vastikkeetta saadakseen ja ylläpitääkseen asiakkuutta” yleensä omissa kanavissaan ja medioissaan. Tällaisia palveluja tuottavat nyt Sanoman lisäksi Otavamedian, Alma Median, A-lehtien, Talentumin ja Allerin yksiköt, jotka kilpailevat asiakkaista markkinointiviestintäalan yritysten kanssa.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone