Markkinoinnin mediakenttä muuttuu 2021

8.12.2020 10:40Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Markkinointi & Mainonta -lehden lopettaminen mullistaa alan mediatarjontaa. Kuva: Markkinointi&Mainonta.

Markkinointialan mediakenttä uudistuu vahvasti vuoden vaihteessa. Alma Media lakkauttaa silloin Markkinointi & Mainonta -lehden, jonka sisältöä tullaan julkaisemaan jatkossa Kauppalehdessä. MarkkinointiKollektiivi perustaa uuden digitaalisen uutismedian ja alan uutisia löytyy myös MRKTNG -lehdestä sekä Print&Mediasta.

Markkinointi & Mainonta -lehden lopettaminen on puhuttanut alaa, ja uusilla toimijoilla on nyt tilaa vallata mediamarkkinaa. MarkkinointiKollektiivi perustaa MarkkinointiUutiset.fi:n – uuden uutismedian, joka lupaa uutisoida ja kirjoittaa markkinoinnista niin alan ammattilaisille kuin yritysjohdollekin. MarkkinointiUutiset on digitaalinen media, joka uutisoi alan käänteistä Suomesta ja maailmalta.

Uutta mediaa ovat tiedotteen mukaan tukemassa muun muassa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten yhdistys MMA, urheilukumppanuuksien startup 10.fi, luova markkinoinnin palvelutoimisto Avidly ja luova toimisto Sherpa. Uutissivusto ei ole vielä (8.12.) avautunut. MarkkinointiKollektiivilla on myös uutiskirje ja blogeja.

Vielä muutama vuosi sitten Markkinointiliitto MARKin jäsenet saivat Markkinointi & Mainonta -lehden postitettuna. Viime vuonna vastaavana jäsenetuna oli MRKTNG -lehti. Lehti on entinen Mainostaja-lehti, joka on kasvattanut lukijakuntaansa, kun lehden jakelu tapahtuu useamman markkinoinnin liiton jäsenistölle. Lehden 9 000 lukijasta valtaosa on ollut markkinoinnin ostajia. Marketing Finlandin ja markkinoinnin sekä viestinnän palvelutarjoajia edustavan MTL:n yhdistäessä ensi vuoden alussa toimintonsa monipuolistuu myös lehden sisältö.

Normaalioloissa MRKTNG -lehti on ilmestynyt painettuna versiona, mutta etätöiden yleistyttyä lehti on tuotettu digitaalisena näköislehtenä. MRKTNG -lehden rinnalla toimii MRKTNG.fi -uutissivusto, jota Marketing Finland myös kehittää aktiivisesti.

Print&Media seuraa markkinointialaa erityisesti graafisen viestinnän näkökulmasta. Painettua lehteä luetaan laajasti graafisen alan tuotantoyrityksissä. Muut suuret lukijakunnat ovat mainostoimistot ja painotuotteiden ostajat. Markkinointialan uutisia julkaistaan lisäksi viikoittain verkkouutisissa ja uutiskirjeessä.

Print&Median numero 5-6/2020 keskittyi brändeihin.