Lukijat ilmaisevat tunteitaan Helsingin Uutisissa

25.10.2017 09:44Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Kuva: Keskisuomalainen / NayaDaya Oy.

Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluva Helsingin Uutiset pilotoi verkkolehtensä artikkeleissa NayaDaya-sovellusta, jonka avulla lukijat voivat ilmaista uutisten herättämiä tunteita ja nähdä toistensa reaktiot.

Vuorovaikutus digitaalisissa uutismedioissa on viime vuosina muuttunut rajusti.

– Verkkokeskustelut ovat kärjistyneet kolmen viimeisen vuoden aikana etenkin voimakkaasti tunteita herättävien tapahtumien ympärillä. Kärjekäs ajatustenvaihto vieraannuttaa osan lukijoista ja vääristää helposti käsitystä yleisestä mielipiteestä, sisältöjohtaja Silja Tenhunen Keskisuomalaiseen kuuluvasta Etelä-Suomen Mediasta sanoo.

Keskisuomalainen pilotoi kaupunkilehti Helsingin Uutisissa teknologiaa, joka mahdollistaa uutisten synnyttämien tunteiden ilmaisemisen rakentavalla, anonyymilla tavalla. NayaDaya-sovellus otettiin käyttöön tiistaina 24. lokakuuta Helsingin Uutisissa. Tunnesovellusta jaetaan uutisten mukana myös muihin Etelä-Suomen Median lehtiin.

– On kiinnostavaa nähdä, miten lukijamme reagoivat mahdollisuuteen ilmaista juttujen herättämiä tunteita. Tunnedatan analysointi osoittaa, minkälaiset aiheet ja artikkelit herättävät eniten tunteita. Hyödyntämällä ihmisen koko tunneskaalaa nostamme päivänvaloon jotain sellaista, mikä on tähän asti ollut pimennossa, Tenhunen toteaa.

NayaDaya on tiedotteen mukaan suomalainen innovaatio, joka sisältää monikielisen, uudenlaisia tunneikoneja hyödyntävän verkkosovelluksen sekä tunnedataa kokoavan ja jalostavan pilvipalvelun. Ratkaisu perustuu viimeisimpään tieteelliseen tunnetutkimukseen, joka maksimoi tunteiden erottelukyvyn ja ilmaisuvoiman sekä takaa tunnedatan merkityksellisyyden, kattavuuden ja vertailukelpoisuuden.

Helsingin Uutiset on Suomen suurin kaupunkilehti, jonka digi- ja paperiversioiden kokonaistavoittavuus on 220 000 lukijaa.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone