Koronakriisi siivittää äänikirjojen kasvua

14.4.2020 08:00Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Koronakriisi on saanut ääkiirjojen myynnin lentoon. Kuva: Storytel.

Äänikirjojen suosio kasvoi jo viime vuonna huomattavasti sekä Suomessa että maailmalla. Koronakriisi on saanut äänikirjojen kysynnän suorastaan lentoon maaliskuussa. Ylipäänsä painettujen kirjojen kysyntä on vähentynyt Suomessa, ja erilaiset sähköiset julkaisut ovat vallanneet markkinoita.

Äänikirjapalvelu Storytelin mukaan uusien palvelun käyttäjien määrässä on ollut merkittävää kasvua koronaepidemian aikana. Storytel raportoi palvelullaan olevan maailmanlaajuisesti 1,1 miljoonaa maksavaa asiakasta ja vuosittaisen liikevaihdon kasvaneen 45 % vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana palvelun otti käyttöön globaalilla tasolla yli kaksinkertainen määrä uusia asiakkaita edeltävän vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mikä on muutoksena ennennäkemättömän suuri.

Vallitseva tilanne näkyy Storytelissä selvästi myös etenkin lastenkirjallisuuden kulutuksessa, joka kasvoi Suomessa 140 % maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldénin mukaan palvelussa on koulujen sulkemisen jälkeen otettu käyttöön lähes tuplasti normaalia enemmän lasten Kids Mode -profiileja, jonka avulla lapsi ja aikuinen voivat kuunnella yhtä aikaa eri äänikirjaa.

Myös kilpaileva äänikirjapalvelu jatkaa nopean kasvun uralla. Liikevaihto kasvoi 79 % vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla, kun sitä verrataan vastaavaan jaksoon edellisenä vuotena. Suurinta prosentuaalinen kasvu oli Saksassa, mutta myös Suomen ja Ruotsin markkinat kasvoivat.

Alkuvuoden vahvaa kehitystä on entisestään voimistanut koronaepidemiasta seurannut sulku, josta aiheutunut vetäytyminen koteihin. Arjen muutos toi BookBeatille maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana enemmän käyttäjiä kuin koskaan aikaisemmin vastaavan mittaisessa jaksossa.

Äänikirjamyynti kaksinkertaistui
Suomalaisten kustantajien sähköisten julkaisujen myynti kasvoi viime vuonna 29 % Kustannusyhdistyksen mukaan. Se ei riittänyt korvaamaan painettujen kirjojen myynnin huomattavaa 12,4 %:n laskua. Kustantajien kokonaismyynti laski 5,8 % ja oli 243 miljoonaa euroa. Äänikirjojen myynti kaksinkertaistui ja oli 11,6 miljoonaa euroa.

Yksi syy kustantajien myynnin laskuun oli oppimateriaaleissa tapahtunut merkittävä muutos. Oppimateriaalien edellisen opetussuunnitelman jälkeinen nousu taittui ja niissä jäätiin 5 % edellisvuodesta. Oppimateriaalit ovat selvästi suurin rahantuoja kustantajille.