Kirja kiinnostaa monessa muodossa

28.10.2015 09:01Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Helsingin Kirjamessuilla vieraili jopa 80 000 kävijää. Kuvassa Dekkarilauantai-ohjelma.
Helsingin Kirjamessuilla vieraili jopa 80 000 kävijää. Kuvassa Dekkarilauantai-ohjelma.

Sähkökirjojen eli e-kirjojen lukeminen on vielä melko vähäistä Suomessa painettuihin verrattuna, mutta kasvusuunnassa. Suurin e-kirjakauppa Elisa Kirja lähes tuplasi myyntinsä viime vuonna, ja e-kirjojen käyttö on kasvanut nopeasti myös kirjastoissa. Painettu kirja oli kuitenkin yhä voimissaan Helsingin Kirjamessuilla.

– Viime vuonna kirjamyyntimme lähes tuplaantui. Myös tänä vuonna e-kirjojen myynti jatkaa vahvaa kasvuaan, sanoo Elisa Kirjan liiketoimintajohtaja Essi Manner yhtiön tiedotteessa. Elisan teettämän tutkimuksen mukaan 18–65-vuotiaista suomalaisista lähes joka kymmenes, 9,4 %, ostaa tänä vuonna vähintään yhden e-kirjan vuodessa.  Viime vuonna vastaava osuus oli 6,4 %.

Eniten sähköisiä kirjoja ostavat tutkimuksen mukaan 25–40-vuotiaat, mutta vanhemmissa ikäluokissa kasvu on nopeinta. Sähkökirjojen käyttö on kasvanut myös kirjastoissa. Niitä hyödyntävät erityisesti nuoret ja opiskelijat.

Elisa Kirja oli esillä myös Helsingin Kirjamessuilla, joita vielä hallitsivat painetut kirjat. Verkkokirjakauppa Adlibris markkinoi uutta e-kirjojen Letto Frontlight -lukulaitetta, joka on ollut suosittu Ruotsissa. Messuilla oli myös uusi e-kirjojen kotimainen tilauspalvelu Fabula, joka tarjoaa 11 kustantajan kirjoja kiinteällä kuukausimaksulla.

Kirjamessuilla ja muissa samaan aikaan järjestetyissä tapahtumissa vieraili Messukeskuksessa neljän päivän aikana 80 000 kävijää. TNS Gallupin kävijätutkimuksen mukaan kirjamessujen kävijöistä 70 % on aktiivisia lukijoita, ja he lukevat vuoden aikana keskimäärin 18 kirjaa. Kävijöitä houkuttelivat kirjamessuille erityisesti kirjauutuudet, messutarjoukset ja kirjailijavieraat.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone