Kauppalehden digilevikki ohitti paperilehden

3.2.2016 09:01Uutiset » Tuotteet ja palvelut

Kauppalehti-kannettava

Kauppalehden digitaalisen sisällön levikki kasvoi viime vuonna suurella vauhdilla ja ohitti ensimmäistä kertaa painetun lehdin tilaajamäärän. Digitaalisen levikin osuus oli 53 % tilaajista.

– Kauppalehti julkistaa nyt ensimmäistä kertaa digitaalisen levikkilukunsa. Se kertoo, että tilauksestaan maksava digitaalinen yleisömme on ohittanut printtilevikkimme määrän. Tämä on merkittävä muutos, ja Kauppalehdellä on varmasti Suomen suurin digitaalisten tilausten osuus koko tilaajakunnassaan, sanoo Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi.

Levikintarkastuksen tietojen mukaan lehden digilevikki oli viime vuonna 53 335 kappaletta. Digilevikki on käyty ensimmäistä kertaa läpi uudella tavalla, eikä siihen ole aikaisemmasta suoraa vertailukohtaa. Kauppalehden sisältömyynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Johanna Suhonen arvioi, että kasvu edellisvuodesta on noin viidenneksen.

Painetun lehden levikki on viime vuosien tapaan supistunut. Vuoden 2015 kappalemäärä levikissä oli 47 732 eli 5,9 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Kauppalehden digitaalinen ja painettu versio tavoittivat joulukuussa noin 733 00 lukijaa KMT:n mittauksen mukaan. Tällä määrällä lehti on Suomen neljänneksi luetuin.

Perinteinen paperilehti saa päätoimittajalta vielä paljon elinaikaa.

– Painettu päivittäinen taloussanomalehti säilyy vielä pitkään, koska se on erinomainen käyttöliittymä. On kuitenkin vaikeaa nähdä, että printtilevikki kääntyisi kestävään nousuun. Tärkeää on myös turvata katkeamaton jakelu tilaajalle, Ahosniemi sanoo.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone