Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Etikettimateriaalien tuotanto kasvussa Euroopassa

9.5.2022 20:01Uutiset » Tuotteet ja palvelut
UPM Raflatacin Tampereen tehdas pystyy nyt paremmin vastaamaan kysyntähuippuihin. Kuva: UPM Raflatac.

Etikettimateriaaleista oli pulaa Euroopassa pandemian ja UPM:n lakon aikana. Maailman suurimpiin etikettimateriaalien tuottajiin kuuluva Avery Dennison tekee nyt merkittävät noin 60 miljoonan euron investoinnit tuotantokapasiteetin kasvattamiseen Euroopassa. Myös Fedrigoni laajentuu edelleen etikettimateriaalien tuottajana. UPM Raflatac on päässyt lakon jälkeen Suomessa normaaliin tuotantovauhtiin ja tehostaa tuotantoaan.

Avery Dennisonin investoinnit eivät yrityksen mukaan kuitenkaan ole vastaus lakkoon, vaan ne oli suunniteltu jo aiemmin. Ranskassa Grenoblessa olevan tehtaan investointi on kolmen vuoden projekti ja arvoltaan noin 45 miljoonaa euroa. Tehtaan pinta-alaa kasvatetaan ja alueelle tulee uusi automatisoitu varasto. Tehtaalle tulee myös uusi nopea kuumaliimalinja.

Luxemburgin tehtaalle tulee 15 miljoonan euron investoinnissa mm. uusi emulsiopäällystyslinja. Tehdas on erikoistunut etiketteihin, joissa käytetään akryyliemulsiota.

– Investointimme auttavat meitä vastaamaan asiakaskysyntään nyt ja tulevaisuudessa vapauttamalla kapasiteettia koko Euroopan tuotantoverkostossamme, sanoo Tim Presto, joka johtaa Avery Dennisonin tarjontaketjun toimintaa EMENA-alueella.

Avery Dennisonin Uudet CleanFlake -etikettimateriaalit helpottavat PET-muovista tehtyjen pakkausten kierrättämistä. Kuva: Avery Dennison.

Fedrigoni laajentaa myös kapasiteettiaan

Myös italialainen metsäteollisuusyhtiö Fedrigoni laajentaa itsekiinnittyvien etikettimateriaalien tuotantokapasiteettiaan globaalisti ja Euroopassa. Yritys on kahden viime vuoden aikana ostanut useita alan yrityksiä ja kehittänyt etikettibrändejä. Fedrigonin etikettibrändejä ovat nyt Arconvert, Manter, Ritrama, IP Venus, Acucote ja Ri-Mark.

Fedrigonin viimeisen yrityskauppa tällä alalla on helmikuussa tapahtunut espanjalaisen Divipa-yrityksen osto. Fedrigoni kertoo nyt olevansa itsekiinnittyvien etikettien premium-tuotteissa maailman kolmanneksi suurin toimittaja, ja suurin viinietiketeissä.

Raflatac sai lisää joustavuutta tuotantoon

UPM Raflatac tiedotti viime viikolla, että tuotannon ylös nostaminen lakon jälkeen on sujunut suunnitellusti Tampereen tehtaalla. Tuotannon volyymit ovat nousseet normaaliin tasoon.

– Olemme tyytyväisiä siitä, uusi toimialakohtainen työehtosopimus mahdollistaa asiakkaiden paremman palvelun tulevaisuudessa. Sopimus toi lisää joustavuutta tuotantoon Tampereella ja antaa kykyä vastata entistä paremmin kysyntähuippuihin. Kapasiteetin käytön lisäys avaa myös mahdollisuuksia lisätyövoiman hankinnalle, sanoo UPM Raflatacin toimialajohtaja Antti Jääskeläinen.

Raflatac on saanut CarbonNeutral-tuotesertifioinnin kaikille taustapaperittomille linerless-etiketeilleen. Kuva: UPM Raflatac.
Array
Share: