Clear Channel uudistaa satamien ulkomainontaa

12.12.2019 18:48Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Parhaillaan uudistettavaan Katajanokan terminaaliin asennetaan perinteisten digitaalisten mainospintojen lisäksi 16 metriä leveä kaareva elämysseinä. Kuva: Helsingin Satama.

Helsingin Satama Oy ja ulkomainosyhtiö Clear Channel Suomi Oy aloittavat vuoden 2020 alusta mainosyhteistyön, joka näkyy satamien 12 miljoonalle vuosittaiselle matkustajalle. Jatkossa mainontaa Helsingin laivaterminaaleissa ohjataan tutkimustiedon avulla eri matkustajaryhmien tarpeiden mukaan.

Parhaillaan Euroopan vilkkaimpia matkustajasatamia uudistetaan ja digitalisoidaan voimakkaasti. Matkaketjujen sujuvuutta parannetaan muun muassa uusien palveluiden ja entistä yksityiskohtaisemman opastuksen avulla. Digitaaliset pinnat mahdollistavat myös matkustajakokemusta tukevan tärkeän informatiivisen sisällön, kuten säätietojen, uutisten, karttapalveluiden ja karttaoppaiden jakamisen.

– Satamien vilkkaus takaa sen, että uudet digitaaliset pinnat saavat valtavasti näkyvyyttä. Olemme innoissamme uudistushenkisyydestä, jolla lähdemme liikkeelle Helsingin Sataman kanssa. On hienoa päästä kohottamaan satamat tähän päivään, sopimuksesta Clear Channelin puolelta vastaava Partner Manager Jemina Koskinen iloitsee.

Jatkossa Helsingin matkustajasatamissa näkyvä mainonta perustuu matkustajadataan, jota satamissa on viimeisen puolen vuoden aikana kerätty ja kerätään edelleen. Sen perusteella tiedetään, mihin aikaan päivästä laivalle lähtee tai sieltä saapuu perheitä, työmatkalaisia, nautiskelijoita, turisteja ja laivabilettäjiä.

– Niin oman strategiamme kuin Clear Channelin kanssa solmimamme mainosyhteistyön yhtenä tavoitteena on saumaton matkustajakokemus. Matkustajille se näkyy niin, että he voivat tuntea jo mainospintojen sisällön omakseen. Mainostajalle tämä takaa juuri oikeat kohderyhmät, eli parasta vastinetta mainospanostuksille, matkustajaliiketoiminnan kehityspäällikkö Marika Pauli Helsingin Satamasta kertoo.

Nyt solmittu sopimus on jatkoa Helsingin Sataman ja Clear Channelin yhteistyölle, mutta aikaisemmin matkustajasatamien mainonnassa on ollut mukana myös toinen toimija sekä laivavarustamot. Tammikuussa aloitettavan yhteistyön tavoitteena on yhtenäistää mainonnan laatu eri satamanosissa.