Audiopalvelujen käyttö kasvaa nopeasti

17.6.2019 08:53Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Kesäkuun alussa BookBeatin äänikirjoja kuunneltiin 141 % enemmän kuin viime vuonna. Kuva: BookBeat.

Radio-ohjelmien kuuntelu lähetysaikaan on ylivoimaisesti suosituin audion muoto, selviää Sanoman Audio nyt ja tulevaisuudessa -tutkimuksesta. Audiopalveluiden yleistyvä käyttö ei ole juuri vähentänyt radiosisältöjen kuuntelua, vaan audiosisältöjen parissa vietetty aika on lisääntynyt. Podcastien ja äänikirjojen käyttö on kasvanut eniten.

Suomalaiset käyttävät keskimäärin kolmea audiopalvelua. Tutkimuksen vastaajista 77 prosenttia kuuntelee radiota ohjelmien lähetysaikaan, mikä on ylivoimaisesti suosituin audion kulutuksen muoto. Suoran lähetyksen lisäksi radiosisältöjä kuunnellaan runsaasti ja kasvavassa määrin tallenteina radio- ja podcast-palveluiden kautta.

Podcastien ja radiosisältöjen kulutus tallenteina yleistyy alle 25-vuotiaiden parissa nopeimmin. Noin viidennes suomalaisista kuuntelee podcasteja viikoittain, 25−44-vuotiaista noin neljännes (KRT helmi-, maalis- ja huhtikuun 2019 keskiarvo).

Musiikki ja uutiset ovat tutkimuksen mukaan suosituinta radiosisältöä lähetysaikaan. Radio- ja podcast -palveluista seurataan eniten dokumentteja ja asiaohjelmia, viihdeohjelmia sekä radio-ohjelmia tallenteina. Nelonen Median Supla on tutkimuksen mukaan ensimmäisenä mieleen tuleva radio- ja podcast-palvelu. Suplan asema on erityisen vahva alle 45-vuotiaiden vastaajien keskuudessa, joista noin neljännes on Suplan käyttäjiä.

Audion suosiosta kertoo myös se, että äänikirjapalvelu BookBeatin kuuntelumäärät ovat kasvaneet nopeasti kesää kohti mennessä. BookBeat laskee ylittävänsä 100 000 maksavan asiakkaan tason Suomessa kesän aikana.