Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Asiakaslehti on lukijoilleen tärkeä etu

27.1.2023 13:27Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Asiakaslehdet ovat tutkimuksen mukaan mieluisin tapa vastaanottaa tietoa yrityksestä. Tutkimuksessa olivat mukana nämä lehdet. Kuva: Aikakausmedia/Anniina Nissinen.

Asiakasmedia on lukijoilleen tärkeä etu Asiakasmedian tekemän tutkimuksen mukaan. Lehti on imagotekijä, joka lujittaa asiakassuhdetta. Asiakaslehti tuo yritystä lähemmäs, inspiroi, muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että asiakasta arvostetaan. Peräti 97 prosenttia vastaajista lukee asiakaslehden printissä.

Aikakausmedia tutki yhdessä JHelske Researchin kanssa seitsemän eri yrityksen asiakkaiden suhtautumista yrityksen julkaisemaan asiakasmediaan. Tutkimuksiin vastasi yli 5 000 asiakasta.

Tutkimuksen perusteella lukijat ovat erittäin sitoutuneita asiakaslehtiin, sillä 70 prosenttia lukee jokaisen numeron ja 80 prosenttia vähintään joka toisen. Kun uusi numero ilmestyy, se käydään läpi tarkkaan. Lehdestä kuullaan uusista tuotteista ja palveluista, sen parissa viihdytään ja siitä saadaan sellaista tietoa, mitä ei välttämättä saisi mistään muualta. Peräti 84 prosenttia kertoo lehden vaikuttaneen myönteisesti mielikuvaan sitä julkaisevasta yrityksestä.

– Valtaosan mielestä lehti on tärkeä asiakasetu, ja laadukasta maksutonta sisältöä arvostetaan. Tutkimuksen mukaan lehti tuo yritystä lähemmäs, inspiroi, muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että yritys arvostaa asiakasta, sanoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Printtilehdeltä halutaan laadukasta sisältöä

Painetusta lehdestä pidetään, sillä se on konkreettinen muistutus yrityksen olemassaolosta. Monelle asiakasmedia saattaa olla ainoa lehti, joka tulee painettuna kotiin. Vaikka hyvä journalismi on lukijoille tärkeää, asiakasmedia saa olla myös näkyvästi kaupallinen.

– Printtituotteilta vaaditaan nykyään entistä laadukkaampaa sisältöä. Painettua lehteä arvostetaan, ja myös asiakaslehdissä painopiste siirtyy koko ajan entistä enemmän laadukkaaseen journalismiin tiedottamisen sijaan, Itävuo sanoo.

Tutkimuksen perusteella printtilehti on mieluisin tapa vastaanottaa tietoa yrityksestä kaikissa ikäryhmissä. Digikanavista uutiskirje on suosituin, ja digilehden lukijoille jopa yhtä toivottu tapa kuin painettu lehti. Yhden numeron keskimääräinen lukuaika on 29 minuuttia. Lukuaika kasvaa lukijan iän myötä, ja printtilehteä luetaan digiä pidempään.

Suomessa asiakaslehdet ovat suurimpia aikakauslehtiä, ja Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2022) mukaan kymmenestä luetuimmasta printtilehdestä neljä on asiakaslehtiä. KMT:ssä mukana olleet viisi asiakasmediaa tavoittavat eri kanavissaan kaksi kolmesta suomalaisesta eli 2,85 miljoonaa yli 15-vuotiasta.

Share: