Älyetikettejä sensoreilla ja painoväreillä

6.9.2017 08:16Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Pienpanimo Bock’sin olutpulloissa on älyetiketti. Kuva: UpCode.

VTT ja vaasalainen UpCode tuovat sensorit ja toiminnalliset painovärit ensimmäisiin suomalaisiin kuluttajatuotteisiin vielä tämän vuoden aikana.  Älyetiketillä varustetut pienpanimon olutpullot ovat jo tulossa kauppaan Vaasassa.

Älyetikettien avulla voidaan tarjota kuluttajille lisää tietoa ja viihdettä sekä parantaa tuoteturvallisuutta.

– Olutpullon etikettiin liitetty älysensori esimerkiksi tietää, onko tuote nautittavaksi sopivaa, kuka oluen on valmistanut ja millaisissa olosuhteissa. Etiketin koodit kertovat lukijalleen myös sen, miten tuotteen elinkaarta voi parantaa ja tarjoaa myös suoran kommunikointikanavan kuluttajan ja valmistajan välille, kertoo projektipäällikkö Liisa Hakola VTT:ltä.

Hanke on osa eurooppalaista vuoden 2018 lopussa päättyvää TagItSmart-projektia, jossa VTT on kehittänyt toiminnallisia eli funktionaalisia painovärejä tuotteiden muuttuviin älykoodeihin.

Suomesta hankkeessa on mukana myös Upcode, jonka yksilöimät 2D-koodit on nyt liitetty vaasalaisen pienpanimo Bock’sin etiketteihin. Olutpullot ovat ensimmäinen lisäinfoa ja viihdettä tarjoava tuote, josta kartoitetaan nyt suomalaiskuluttajien mielipiteitä tuomalla tuotteita ensivaiheessa myyntiin vaasalaiseen lähikauppaan ja selvittämällä heidän näkemyksiään myös sähköisen keskustelufoorumin avulla.

– Ratkaisu tuo erittäin suuren muutoksen tuotteiden brändäykseen, koska tämä mahdollistaa tuotteiden personoinnin lisäksi myös kuluttajaohjatun tuotannon ja jakelun ja siten korkeamman jalostusarvon digitaalisilla markkinoilla, sanoo UpCoden toimitusjohtaja Sture Udd.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone