Aineistonhallintapalvelujen suosio kasvaa

28.5.2021 09:59Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Valion koko aineistonhallinta on keskitetty Granon EMMI-palveluun, ja käytössä on myös projektinhallinta. Kuva: Grano.

Kehittyneiden aineistonhallintapalvelujen suosio kasvaa graafisella alalla. Yhä useammat asiakkaat käyttävät niitä digitaalisten tuotetietojen ja mediatietojen hallintaan. Monet graafisen alan yritykset tarjoavat aineiston hallintaa palveluna tehostaakseen yhteistyötä asiakkaiden kanssa.

Digitaalinen aineistonhallinta on erittäin tärkeää yrityksille, joilla on laajoja tuotetietokantoja ja tarpeita niiden tietojen käyttämiseen automaattiseen julkaisemiseen, esimerkiksi verkkoaineistojen päivittämiseen ja painetun markkinointimateriaalin tekoon.

Grano on ollut yksi edelläkävijöistä aineistojen hallinnassa graafisella alla. EMMI-aineistonhallintapalvelulla on pitkä historia, ja esimerkiksi Valio on käyttänyt sitä jo yli 10 vuotta. Valion koko aineistonhallinta on keskitetty Granon palveluun, ja käytössä on myös projektinhallinta. Esimerkiksi pakkaustuotannon suunnittelu- ja aineistoprosessi tapahtuu kokonaisuudessaan yhdessä paikassa.

Valion EMMi-järjestelmää käyttää kaiken kaikkiaan noin 800 ihmistä, jotka muodostavat lähes 60 erilaista käyttäjäryhmää. Projekteja on järjestelmässä jo tuhansia, erilaisista tiedostoista puhumattakaan. Valion lisäksi EMMiä käyttää jo lähes 200 erikokoista yritystä.

Valion aineistonhallinta on esimerkki siitä, että aineistonhallinta on edennyt viestinnän ja mainonnan tarpeista yhä enemmän projektinhallinnan suuntaan. Täysiverinent aineistonhallintapalvelu tarjoaakin paljon enemmän ja pitkälle kehitettyjä ominaisuuksia kuin internetin kuvatiedostojen jako-ohjelmat, kuten Dropbox ja WeTransfer.

Aineistonhallinta on kilpailuetu

Hyvän aineistonhallinnan avulla voidaan integroitua asiakkaiden prosesseihin ja se tarjoaa kilpailuetua graafisen alan yrityksille. Tämän on huomannut myös Coloro, joka on tehnyt yhteistyösopimuksen Gredin kanssa. Gredi on tarjonnut aineistonhallinnon ohjelmistoja jo 20 vuotta. Gredi kuuluu kotimaiseen Sontek-konserniin.

Colorossa käsitellään suuri määrä asiakkaiden tiedostoja eri tiedostomuodoissa.

– Oli suorastaan välttämätöntä ottaa käyttöön hallittu ratkaisu aineistojen säilömiseen, editoimiseen, jakeluun, kommentointiin ja hyväksyntään. Kaikki digitaalinen materiaalimme tulee asumaan yhdessä paikassa. Asiakkaittemme elämä helpottuu aivan oleellisesti, toteaa Coloron kehitysjohtaja Sampsa Lilja.

Gredi hallinnoi satojen asiakasyritysten tiedostoja, joista suuri määrä on PDF-muodossa. Markkinoilta on tullut painetta niiden tulostamisen ja painattamisen helpottamiseen.

– Olemme sopineet Coloron kanssa lisäpalvelusta, jossa tarjoamme kaikille asiakkaillemme mahdollisuuden heidän materiaaliensa painamiseen ja tulostamiseen suoraan palvelumme sisältä. Jatkossa asiakkaallamme on painokelpoisten materiaalien vieressä toiminto, joka antaa työlle heti hinnan ja painaminen voi käynnistyä reaaliajassa, kertoo Gredin toimitusjohtaja Risto Pasanen.

Palveluissa runsaasti valinnan varaa

Graafisen alan suuremmista yrityksistä PunaMusta tarjoaa aineiston hallintaan omaa SmartHUb-brändiportaaliaan. Sen avulla voidaan hoitaa sekä digitaalisten julkaisujen tekemistä että markkinointimateriaalien tilausta ja painatusta. Esimerkiksi Kotipizza käyttää tätä järjestelmää markkinointimateriaalien tuottamiseen.

Hansaprintillä on itse kehitetty HansaWeb-palvelu, jonka avulla asiakas voi hallita markkinointimateriaalien tilaamisen, tuotannon ja logistiikan.

Aineistonhallintaan erikoistunut ohjelmistotalo Communication Pro on myös ollut pitkään alalla ja toteuttanut yli 250 aineistopankkiratkaisua. Yritys sanoo tarjoamansa MediaBankin olevan tietoturvallinen ja kustannustehokas pilvipohjainen sovelluspalvelu. Samantyyppistä aineistonhallintaa tarjoavat myös Mediasignalin Image Bank ja Crasmanin ohjelmistot.

Ohjelmistotalo Canter on ollut uranuurtaja teknisen kaupan tuotetiedon hallinnassa. Yritys on kehittänyt Adeona PIM tuotetiedonhallinta- ja Adeona Sales Tool julkaisuautomaatio-ohjelmistoja. Niiden avulla voidaan ylläpitää verkkokaupan tuotetietoja ja tuottaa automatisoidusti myynti- ja markkinointimateriaaleja.

Reino Lantto

Coloron kehitysjohtaja Sampsa Lilja (vasemmalla) ja Gredin toimitusjohtaja Risto Pasanen näkevät integroidun aineistonhallinnan tärkeänä palveluna asiakkaille. Kuva: Coloro.
Share: