Viikon case: Kesko menestyy monimedialla

5.11.2019 08:00Uutiset » Toimiala
K-ryhmä panostaa päivittäistavarakaupassa vahvasti printtiin lehtimainoksilla, suoralla ja asiakaslehdillä. Kuva: Reino Lantto.

Kesko kasvattaa markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupassa. Myynti ylitti tammi-syyskuussa selvästi inflaatiovauhdin. Yksi syy hyvään tulokseen on varmasti K-ryhmän monta vuotta jatkunut vahva panostaminen monikanavaiseen markkinointiin. Siinä on käytetty onnistuneesti sekä perinteistä printtiä että digitaalisia kanavia.

– Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi, markkinaosuus vahvistui ja kannattavuus parani edelleen. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 93,5 milj. euroa ja liikevaihto kasvoi 3,7 %. Erityisesti K-Citymarketien kehitys oli vahvaa. Päivittäistavarakaupassa strategiset panostukset kauppojen uudistuksiin sekä kauppakohtaiset oman alueen ja asiakaskunnan mukaan räätälöidyt liikeideat vahvistivat myyntiä. Myös ruoan verkkokauppa jatkoi vahvaa kasvua, kertoi Keskon pääjohtaja Mikko Helander kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksessa.

Kesko arvioi päivittäistavaroiden kokonaismarkkinoiden Suomessa (sis. alv) kasvaneen noin 2,5 % tammi-syyskuussa ja vähittäishintojen arvioidaan nousseen noin 1,6 % (sis. alv). K-ryhmän päivittäistavaramyynnin kasvu oli 3,8 %, mikä ylitti selkeästi markkinakehityksen. K-ryhmän myynti kasvoi kaikissa ruokakauppaketjuissa.

Kesko on käyttänyt markkinoinnissa perinteisen lehtimainonnan lisäksi myös runsaasti suoramediaa ja tv-mainontaa. Esimerkiksi ryhmän ketjut lähettävät säännöllisesti tarjouslehtisiä joko suorapostina tai sanomalehtien välissä näyttävinä mainoslehtisinä. Keskolla on laajalevikkisen Pirkka-lehden lisäksi myös ruokakaupoissa jaettava K-Ruoka-lehti. Aikakauslehtien merkkimainonnassa Kesko oli kolmanneksi suurin mainostaja 2018.

K-Marketin onnistunut brändiuudistus on hyvä esimerkki siitä, miten lähikauppaketju voi ottaa markkinaosuutta uudistumalla ja markkinoimalla uudistustaan laajasti monikanavaisesti. K-Marketin ilmeuudistus toteutettiin vuonna 2016, ja uusi ilme näkyi toukokuun puolestavälistä alkaen kaikessa K-Marketin mainonnassa, niin perinteisissä kuin digitaalisissakin kanavissa.

REINO LANTTO