“Uudet kuosit” valloittivat tuomariston

18.3.2009 03:14Uutiset » Tapahtumat

Marimekon kikkailematon ulkomainoskampanja vei Grand Prix -voiton Outdoor Champions 2008 -kilpailussa. Kampanjan visuaalisesti erottuvat julisteet, joissa on rohkeasti käytetty uutuuskankaiden designia, olivat tuomariston mukaan oiva yhdistelmä brändimainontaa ja taktista tuotemainontaa. Suuri yleisö äänesti netissä omaksi suosikikseen Finfoodin ”Taatusti Suomesta” -kampanjan.

Vuoden 2008 kilpailuun osallistui jälleen lähes 2000 ulkomedioissa julkaistua kampanjaa, joista Grand Prix -finaaliin karsiutui esiraaditusten ja tuomari-arviointien perusteella kaikkiaan yhdeksän työtä.

Marimekon voittoisa kampanja kilpaili Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliiton järjestämän kisan Real-sarjassa (perinteiset ulkomainosratkaisut). Sarjan toiselle sijalle ylsi Finfoodin ”Taatusti Suomesta” -kampanja, jonka viesti avautuu tuomariston mukaan hienosti suoraan julisteiden visuaalisesta toteutuksesta. Real-sarjan kolmosena palkittiin Fazer Leipomoiden Oululaisen ”Reilu, mutkaton leipä” -kampanja, joka ottaa tuomariston mielestä parhaiten haltuun valitun ulkomainosvälineen.

Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan Valintatalon ”Parsat tulivat!” -kampanjalle. Valintatalo on onnistunut hienosti omimaan parsasesongin jokakeväisillä vihreillä mainoksillaan. Kunniamaininnan sai myös Hartwallin Gin Long Drink – ”Rannassa” -mainosjuliste, joka puhuttelee elegantilla pelkistyksellään ja kesäpäivän tunnelmallaan.

Erikoisratkaisujen Innovative-sarjassa tuomaristo palkitsi vain yhden työn: sarjan paras oli Radio Novan ”Nova-ratikka”, joka edustaa mainosvälineen ja mainostajan kohtaamista parhaimmillaan.

OC 2008 Grand Prix-voittaja Marimekko saa palkinnoksi 50 000 euron arvosta mediatilaa Clear Channelin ja JCDecaux´n ulkomainosvälineissä. Yleisöäänestyksessä www.parasulkomainos.fi –sivustolla suosikiksi nousi Finfoodin ”Taatusti hyvää Suomesta” -kampanja.

Kärki yllättävän leveä

OC 2008-tuomariston mukaan ulkomainonnan suunnittelussa ollaan menossa oikeaan suuntaan, mikä on tärkeää sekä kaupallisesti että kaupunkikuvan kehittämisen näkökulmasta.

– Yhä edelleen ulkomainokset ovat liian usein sekundäärisessä muistuttajan roolissa eli ne on alun perin suunniteltu lehti-ilmoituksiin. Tämä kilpailu osoittaa kuitenkin, että yhä enemmän löytyy myös ulkomedian omista lähtökohdista suunniteltuja toteutuksia – kisan kärki oli lopulta yllättävänkin leveä, kiittää tuomariston puheenjohtaja, graafikko Pekka Loiri.

Loirin lisäksi tuomaristoon kuuluivat Adsekin toimitusjohtaja Heikki Veijola, Kuudennen Kerroksen suunnittelujohtaja Janne Kupiainen, JWT Helsingin AD Viljami Kukkonen, Sinebrychoffin kehitysjohtaja Erkki Alanen ja Dagmarin Head of Planning Mari Riipinen.

Lisätiedot: www.outdoorfinland.fi

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone