Taantuma tuo digitaalisen painamisen edut esiin

16.1.2009 14:51Uutiset » Tapahtumat

Talouden taantuma on saanut kaikki teollisuuden alat miettimään prosessejaan uudestaan. Yksi graafisen alan osa-alue, jolle taantumasta voi olla jopa hyötyä, on digitaalinen painaminen. Digipainaminen on vastaanottajille kohdennettua ja yksilöityä viestiä, ilman valtavia paperivarastoja. Markkinointia ei tarvitse lopettaa siksi, että rahaa on vähän – sen voi kohdentaa paremmin.

Digitaalinen painaminen on vakiinnuttanut paikkansa perinteisten tapojen rinnalle. Esimerkiksi Canonin viime vuonna teettämä puolueeton tutkimus “Insight Report into Digital Printing Directions” kertoi selvää kieltään siitä, että painotalot, jotka ovat hankkineet perinteisen tekniikan rinnalle digitaalista painotekniikkaa, ovat nostaneet kannattavuustasoaan. Myöskään digitaalisen painamisen laatutaso ei ole enää ongelma, mitä se vielä 5–10 vuotta sitten oli.

AGI:n toimitusjohtaja Miitre Virtanen uskoo, että hyödyllisen tiedon levittäminen, ja sen vastaanottaminen, on yksi parhaita tapoja taklata taantumaa.
– Taantumasta on tullut kirosana, vaikka nyt yrityksien olisi juuri oikea aika miettiä toimintamallejaan uudestaan.

Digiforumista tietoa

Tietoa täytyy usein etsiä, koska se ei useinkaan kasva omalla “kasvimaalla”. Etsimiseen ei kannata kuitenkaan uhrata liikaa kallista aikaa. Digitaaliseen painamiseen liittyen tietoa, uusia ideoita sekä sovellusmalleja on kosolti tarjolla vajaan kahden viikon päästä Helsingissä, kun AGI järjestää digitaalisen painamisen seminaarin, Digiforum 09:n. Seminaarin tarkoitus on kertoa kuulijoille digitaalisen painamisen uusimmista ratkaisuista ja erityisesti liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä sovelluksista. Seminaari järjestetään torstaina 29.1.2009 Helsingissä.

AGI tuo seminaariin paikalle yhden maailman johtavista paino- ja kustannusalan asiantuntijoista, Andrew Tributen. Graafisen alan guruksi kutsuttu Tribute on työskennellyt painoalan digitalisoinnin puolesta jo yli 30 vuoden ajan. Hän valmistui kirjapainon johtotehtäviin Lontoon yliopistosta (London College of Printing) vuonna 1964. Työskenneltyään sekä loppukäyttäjä- että laitetoimittajayrityksissä 20 vuoden ajan, hän perusti Attributes Associates -organisaation vuonna 1984. Vuonna 1985 hän aloitti kirjoittamisen digitaalisesta tekniikasta sekä ohjelmistoista Seybold-raportteihin. Myöhemmin hän toimi heidän kansainvälisenä toimittajanaan aina vuoteen 2000 saakka. Nykyään Tribute on erittäin suosittu seminaariesiintyjä ympäri maailman, jonka asiantuntevia analyyseja arvostetaan laajalti. Hän myös kirjoittaa edelleen graafisen alan suurimpiin lehtiin ympäri maailman kuukausittain.

Muina puhujina seminaarissa toimivat muun muassa DMP:n Sampsa Lilja aiheenaan digitaalipainamisen kannattavuus, perinteisen ja digitaalisen painamisen yhdistämisesta kertova Finepressin toimitusjohtaja Eero Kunnas ja onnistuneesti mainostoimiston ja digipainon yhdistäneen KMG:n toimitusjohtaja Jukka Kari. Erittäin kiinnostavan puheenvuoron verkkopohjaisista painotuotteiden kauppapaikoista ja niiden valtavista mahdollisuuksista pitää AGI-lehden päätoimittaja Peter Ollén.

Tarkempia tietoja seminaarista saat osoitteesta:
www.agisuomi.fi/digiforum

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone