Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Printti on mahdollisuuksien markkina

17.6.2022 13:18Uutiset » Tapahtumat
Kesäpainajaiset-seminaari järjestettiin Scandic Simonkenttä -hotellissa 16.6. Paikalla oli 90 osallistujaa.

Kesäkuun Kesä-Painajaisissa puhuttiin unelmien tavoittelemisesta, printtimarkkinoista, kasvumahdollisuuksista ja hiilineutraaleista painotuotteista. Tilaisuuden järjesti Graafinen teollisuus ry. jäsenilleen.

OP:n seniorianalyytikko Henri Parkkisen mukaan markkinoita noin laajemmin leimaa hermostuneisuus, joka koskee yhtä hyvin keskuspankkeja kuin vaikkapa inflaatio- tai korko-odotuksia.  Myös energian markkinahinnan kehitys huolestuttaa.

– Esimerkiksi UPM:n lakko laski 20 prosentilla yhtiön toimitusvolyymiä. Stora Enso on puolestaan myymässä neljää tuotantolaitostaan. Isompi yleinen trendi on paperituotannon muuttaminen kartonkituotannoksi. Lajinvaihdosprojekteja viedään nyt vauhdilla eteenpäin, toteaa Parkkinen.

Hän kertoi, että Isossa Britanniassa näkyy jo se, että paperin hinnassa olisi tiettyä värähtelyä alaspäin.

– Paperin hinnan kehitys on pitkälti kiinni energiamarkkinasta. Jos esimerkiksi kaasun käyttöä joudutaan rajoittamaan Euroopassa, vaikuttaa se hintaan. Se sijaan sellun hinta laskee jo mahdollisesti ensi vuonna lähelle normaalia tasoa.

Kasvumahdollisuuksista

Painoalan kasvumahdollisuuksia pohti liikkeenjohdon konsultti Max Knuts Bell Rock Advisorista. Hän on johtanut painoalan kasvumahdollisuuksien projektia yhdessä Graafisen teollisuuden ja kuuden alan yrityksen kanssa.

– Projekti lähti liikkeelle siitä, että yrityksessä tunnistettiin erilaisia kasvumahdollisuuksia. Tarkoitus oli hakea kasvua nimenomaan yrityksen perinteisen liiketoiminnan ulkopuolelta yhdestä tai kahdesta uudesta palvelusta.

Kasvua haettiin lisäarvo- ja asiantuntijapalveluista sekä digitaalisen liiketoiminnan malleista (esim. erilaiset markkinapaikat).

– Eri mahdollisuuksia käytiin läpi myös taloudellisessa mielessä: minkälaista ansaintalogiikka uusiin palveluihin liittyy ja mitä investointeja tai osaamista niihin tarvitaan. Riskit täytyy pitää aina mielessä.

– Projektissa olevat yritykset halusivat heti alussa paljon kaikkea. Ei ehkä tajuttu, että uutta liiketoimintaa kannattaa lähteä hitaasti kehittämään askel askeleelta.

Jaajo Linnonmaan unelmat

Kesä-Painajaisten ohjelman aloitti sarjayrittäjä Jaajo Linnonmaa, joka tunnetaan mediapersoonana, organisoimistaan tapahtumista tai Bricco-viinibaareistaan. Hän on sarjayrittäjä, joka ei koskaan luopunut unelmistaan. Hänellä on somessa 300 000 seuraajaa.

– Aloitin kouluaikana perustamalla kouluun nakkikioskin, kun emme pitäneet koulun ruuasta. Unelmien toteuttamisessa olennaista on, että uskaltaa ottaa ensimmäisen askeleen ja mennä omalle epämukavuusalueelle. Markkinoi osaamistasi tai tuotettasi myös oman kohderyhmän ulkopuolelle.

Monella alalla myös henkilöbrändäys on aivan olennaista. Yrityksen pitäisi tehdä edes kunnolliset kotisivut. Koluan paljon LinkedIniä, ja mieleen sieltä on jäänyt henkilö, joka esitteli itsensä lämpöpumppumieheksi. Se kertoi kaiken olennaisen.

Jaajo Linnonmaan mielestä monet miettivät liikaa ajan riittävyyttä.

– Älä mieti aikaa, vaan mieti, mitä teet, kenen kanssa ja missä.

Tietojohtaminen tulee

Datalla johtaminen on painoliiketoiminnassa vielä uusi ja käyttämätönkin mahdollisuus. Siitä kertoi seminaarissa Punamustan teknologiajohtaja Miika Haavisto.

– Kun irrallisiin asioihin, dataan, lisätään jotain muuta informaatiota, voidaan puhua tiedolla johtamisesta.  Tiedosta saadaan esiin syy- ja seuraussuhteita ja sitä voidaan hyödyntää johtamisessa ja kehittämisessä. Yksinkertaisimmillaan tiedämme, miten työntekijäkokemus voi vaikuttaa tuotannon tehokkuuteen.

Tiedolla johtaminen on Haaviston mukaan yrityksen menestymisen edellytys.

Punamusta on tehnyt viime aikoina paljon erilaisia yrityskauppoja. Se tarkoittaa, että Punamustassa on paljon uutta erillistä tietoa.

– Meidän on pitänyt pohtia, miten erilaista dataa kannattaa varastoida, raportoida ja hyödyntää. Kyse on myös tietokantaosaamisesta ja tiedon muotoilusta ymmärrettävään muotoon.

Haavisto ei paljasta, minkälaista liiketoimintahyötyä tiedolla johtamisesta jo nyt saadaan.

– Saamme sitä kuitenkin jo joissain asioissa, hän silti myöntää.

Uusia tuotteita markkinoille

Eurooppalaisen painoliiketoiminnan näkymiä analysoi Sean Smyth konsulttitoimisto Smithersistä.

– Uskon, että printti säilyy vahvana, sillä printti kommunikoi hyvin ihmisille. Printin kanssa voi leikitellä. On selvää, että painotoiminnan luonne muuttuu ja on jo muuttunutkin. Ala jatkaa yhä digitalisoitumistaan.

– Tehokas pitää myös osata olla, ja mitään turhaa ei kannata painaa. Kustannustehokkuus, markkinoille tulon nopeus ja innovaatiot ratkaisevat.

– Nyt on hyvä aika viedä markkinoille uusia tuotteita, jatkaa Smyth. Tämä koskee sekä julkaisutoimintaa, kaupallista graafista tuotantoa että pakkaus- ja tarraliiketoimintaa.

Smyth luettelee maailmalta monia hyviä esimerkkejä kuten saksalaisen Die Zeit-lehden, jonka levikki vain kasvaa.

– On myös selvä, että alalla tarvitaan uutta partnerisoitumista ja yhteistyötä.

Euroopan 1,81 miljardin dollarin printtimarkkinaa voisi kuvailla sana tasainen. Pakkauspuoli on kasvussa, mutta perinteinen printtikin näyttää pitävän pintansa.

Hiilineutraalisuudesta

Kesä-Painajaisten paneelikeskustelun teemana oli Matka kohti hiilineutraalia painotuotetta. Paneeli käynnistyi pohdinnalla siitä, miksi alan pitäisi panostaa hiilineutraalisuuteen.

– Näin vain kuuluu tehdä, alalla pitäisi vaatia jopa enemmän vastuullisuutta ja ekologisuutta, Plusprintin myyntijohtaja Tommi Laaksonen totesi.

Seminaaripäivän lopuksi kuultiin paneeli hiilineutraaleista painotuotteista. Puhujina oli Tommi Laaksonen (Plusprint), Mirka Lammi (Punamusta) ja Eveliina Nygren (Sanoma).

Punamustan vastuullisuusjohtaja Mirka Lammi puolestaan kertoo, että asiakkaat kysyvät ilmastoasioiden perään.

– Osittain se, että olemme asiassa etukenossa, on meille kilpailuetu. Toisaalta hiilineutraalisuuteen pyrkiminen on välttämättömyys.

Sanoman vastuullisuuspäällikkö Eveliina Nygrenin mukaan vastuullisuus alkaa olla markkinastandardi.

– Siinä on mukana asiakasnäkökulmaa, EU:n tulevaa regulaatiopainetta, rahoitusmarkkinoiden vaateita sekä omistajien, kumppanien ja henkilöstön tahtoa.

Teksti: Tiina Ruulio
Kuvat: Jarkko Hakola

Array
Share: