Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Markprint ja Repack voittajina

6.9.2013 14:09Uutiset » Tapahtumat

Pactec-palkinto 2013

Eilen päättyneillä GrafTec/Pactec-messuilla valittiin Suomen laadukkaimmat painotyöt ja pakkaukset. Printin voimaa -painotyökilpailun voitti Kirjapaino Markprint ja PacTec-pakkauspalkinto myönnettiin RePack Oy:lle (kuvassa).

Printin voimaa -kilpailussa messukävijät saivat äänestää suosikkejaan koko tapahtuman ajan, ja voittajaksi äänestettiin Kirjapaino Markprintin halkoa muistuttanut painotyö, joka on alunperin tehty Mainostoimisto Ilmeelle kesälahjaksi. Toiseksi Printin voimaa -kilpailussa sijoittui niin ikään Markprintin työ: Polttimon 130-vuotisjuhlamateriaali. Kolmannelle sijalle tuli Lönnberg Painojen työ: VIP Make Up Box.

– Printin voimaa on tällaiselle kilpailulle osuva nimi. Printtimainonta pitää pintansa, vaikka yhä suurempi osa mainonnasta siirtyykin verkkoon. Printti pystyy tuomaan tunteet ja havainnot käsin kosketeltavasti ja fyysisesti kuluttajan ulottuville, toteaa Markprintin markkinointipäällikkö Tuomas Talvitie.

Printin voimaa -kilpailun järjestivät yhteistyössä GrafTec-messujen kanssa Graafinen teollisuus ry, Print&Media -lehti, Canon Oy ja Papyrus Finland Oy. Kilpailu järjestettiin edellisen kerran vuonna 2010.

Verkkokauppiaille suunnattu pakkaus voittoon

PacTec-pakkauspalkinto myönnettiin puolestaan RePackille. RePack on kehittänyt verkkokauppiaille palautettavat, pantilliset ja uudelleenkäyttöön soveltuvat pakkaukset. 5000 euron arvoisen palkinnon lahjoittaa Suomen Messusäätiö.

Tällä hetkellä verkkokaupan palautuspakkauksia käyttävät erityisesti vaatekauppiaat. Ideana toiminnassa on se, että tehdessään ostoksia asiakas samalla maksaa toimituspakkauksen pantin. Saatuaan ostoksensa asiakas voi palauttaa paketin postilaatikkoon. Postimaksu on valmiiksi maksettu. Kun pakkaus on palautunut yritykselle, lähettää verkkokauppa asiakkaalle pantin etusetelinä.

– Tavoitteenamme on parantaa ostokokemusta, vähentää roskan määrää ja sitouttaa asiakasta, toteaa RePackin toimitusjohtaja Jonne Hellgren.

Ensimmäisenä Suomessa RePackin on ottanut käyttöön Globe Hope.

– Pakkaus on verkkokaupan käyntikortti. Tarjoamme roskattoman toimitusmuodon. Uskomme, että uudelleenkäytettävä pakkaus on markkinointi- ja kilpailukeino verkkokaupoille, Hellgren pohtii.

Tällä hetkellä RePack-järjestelmään kuuluu useita pakkausvaihtoehtoja. Lähetyspussit kestävät useita kymmeniä käyttökertoja ja lähetyspakkauksissa käytetty voimapahvi kestää 5-10 käyttökertaa.

PacTec-pakkauspalkintoraadin mielestä RePackin konsepti on kiinnostava uutuus kasvavalla markkina-alueella. Lisäksi raati kiittää RePackin pakkausten kestävyyttä. Verkkokaupan kierrätettävät pakkaukset tukevat parhaimmillaan tuotteen brändiä, vähentävät hävikkiä ja lisäävät käyttäjän ja käytön mukavuutta.

Kuvassa: Vuoden 2013 PacTec pakkauspalkinnon ottivat vastaan Veijo Aikio (vas.), Juha Mäkelä (kesk.) ja Petri Piirainen RePack Oy:stä. Palkinnon luovittivat Roger Bagge Suomen Pakkausyhdistyksestä ja Mikko Horppu Suomen Messuilta.

Share: