Ikean ulkomainos liukui voittoon

21.3.2011 11:33Uutiset » Tapahtumat

Outdoor Champions 2010_IKEA

Oivallisesti median ehdoilla suunniteltu Ikean “Tilaa myös heräostoksille” -kampanja valittiin Grand Prix -voittajaksi Outdoor Champions 2010 -kilpailussa. Liukuovellinen IKEA PAX -kaappi teipattuna reaalikoossa pysäköintikeskuksen hissin oviin sekä kauppakeskuksen oviin puhuttelee erinomaisella ideallaan, jonka jokainen voi hetkessä ymmärtää – kuten hyvän ulkomainonnan edellytyksiin kuuluu.

Tuomaristo halusi tänä vuonna palkita erityisesti töitä, jotka on suunniteltu ulkomedian omista lähtökohdista ja ottavat huomioon mediaympäristön. Suuri yleisö äänesti netissä omaksi suosikikseen Sinebrychoffin Karhu – Täällä vartioin minä -pysäkkimainoksen.

Innovative-sarjassa (erikoisratkaisut, ulkomedian uudenlainen käyttö) toiseksi sijoittui Reima Oy:n Reima Playproof -erikoistoteutus Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lasten leikkialue on rohkea ratkaisu, joka ei näytä mainokselta, mutta toimii. Lentoasemaympäristössä myös kansainvälisyys on hyvin hyödynnetty. Toteutus viestii kerralla kaiken sen, mitä Reima haluaakin viestiä: tuotteet on “leikkitestattu”.

Näyttävä erikoistoteutus Helsinki-Vantaan lentoasemalla nosti Oy BMW Suomi Ab:n Innovative-sarjan kolmannelle sijalle. MINI Countryman 2011 -citymaasturi uhmaa fysiikan lakeja ja niin tekee konkreettisesti myös ulkomainostoteutus, jossa auto on nostettu kiipeilyseinälle. Pysäyttävää mainontaa, joka herättää kiinnostuksen ja halun lähteä koeajolle.

Finnair voitti Real-sarjan

Real-sarjassa (perinteiset ulkomainosratkaisut) voittajaksi selvisi Finnair Oyj:n “Maailma ikkunassa” -kampanja. Lentokoneen ikkunaa kuvaavat, rohkeasti laajaan valkoiseen pintaan pohjautuvat mainokset toimivat samalla kuvainnollisesti ikkunoina erilaisiin kaupunkikohteisiin. Osin innovatiivinenkin toteutus istui tuomariston mielestä kuitenkin paremmin Real-sarjaan.

Sarjan toiseksi sijoittui Nykytaiteen museo Kiasman “Tee ite parempi” -kampanja, joka leikittelee ennakkoluuloilla modernia taidetta kohtaan, osallistuu yleiseen keskusteluun ja jopa nauraa itselleen. Kolmanneksi valittiin Veikkaus Oy:n “Jokeri on nyt täällä” -juliste, jonka viesti ja toteutus oli loistavasti sijoitettu valittuun mainosvälineeseen ja -paikkaan.

Ikealle mediatilaa 50 tonnilla

Koko kilpailun Grand prix -voittaja IKEA saa palkinnoksi yhteensä 50.000 euron arvosta mediatilaa Suomen Ulkomainosliiton jäsenyritysten ulkomainosvälineissä.

OC 2010 -kilpailun Grand Prix -finaaliin ylsi kaikkiaan 21 ulkomainosta tai – kampanjaa, jotka on valittu jatkoon kuukausittaisten esiraaditusten ja tuomari-arviointien kautta. Kilpailun tuomariston mukaan viime vuoden ulkomainonnan tasoa voidaan pitää hyvänä. Suunnittelussa pitäisi kuitenkin vielä enemmän ottaa huomioon valittu väline, mediaympäristö ja kohtaamiset. Digitaalisia ulkomainoksia on yhä enemmän, mutta se ei pelkästään riitä, että kuva liikkuu, vaan omaperäisille digitaalisille toteutuksille on hyvin tilaa. Tuomaristoa ilahdutti se, että finaalissa nähtiin myös ei-perinteisiä ulkomainostajia ja se, että hyviä toteutuksia oli saatu aikaan myös pienemmällä budjetilla.

Kilpailun tuomaristossa olivat mukana kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo, Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun Median laitos; markkinointipäällikkö Satu Nikula, Veikkaus Oyj; AD Leena Periaho, Folk Finland Oy; suunnittelija Lasse Villikka, Kontaktitoimisto Toinen; markkinointijohtaja Kati Kivimäki, Seppälä Oy; AD Sami Kelahaara King sekä Co-creative Leader Timo Silvennoinen, McCann. Tuomaristo on ottanut huomioon jääviyskysymykset kilpailutöistä äänestäessään.

www.outdoorfinland.fi

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone