Esittelyssä lähes 50 näytteilleasettajaa

6.3.2020 12:35Uutiset » Tapahtumat
Sign, Print & Pack levittäytyy Messukeskukseen halleihin 1 ja 2. Pactec on viereisessä hallissa 3 ja osittain hallissa 2.

11.–12.3. järjestettävillä Sign, Print & Pack -messuilla nähdään lähes 50 näytteilleasettajaa. Olemme koonneet jokaisesta näytteilleasettajasta lyhyet esittelyt.

Osasto 3030
Docus
Digitaalisesti painettu viesti ja digitaalinen viesti yhdessä ovat vahvin vaikuttamisen keino. Molemmat kasvavat markkinoilla. Näihin trendeihin keskittyy Docus, jolla on messujen suurin osasto, 196 m2.
– Tämä on tärkein tapahtuma Suomessa graafisella toimialalla. Viime kerrasta saimme paljon hyviä kokemuksia ja positiivista palautetta, kertoo Docuksen toimitusjohtaja Pasi Julin.
Docus esittelee Suomessa ensi kertaa Ricoh Pro T7210 UV-tasotulostimen ja Ricoh Pro L5160 -lateksitulostimen varustettuna Color Gaten ripeillä. Digitaalisista arkkipainokoneista on esillä Ricohin lippulaivat Pro C9200 ja lisävärikone Ricoh Pro C7200X. Molemmat arkkikoneet olivat Suomessa viime vuoden myydyimmät järeät laitteistot kategorioissaan. Osastolla on esillä myös monitoimiviimeistelijä Duplo 646.
Ohjelmistojen osalta Docus esittelee painotuotteiden tilausjärjestelmän Brandkeeperin ja tuotannon ohjausjärjestelmän Omikain. Osastolla on esillä myös Efin ohjelmistot laajasti sekä Color Logic, joka on graafinen suunnitteluohjelmisto kullan ja hopean sävyjen tuomiseksi painotuotteisiin.
Mielenkiintoinen alue messuilla on Docusin edustamat digitaaliset näyttöratkaisut ja ohjelmistot yhdessä Samsungin ja kotimaisen Qem softwaren kanssa. Esillä on esimerkiksi Samsungin isot videoseinäratkaisut sekä uusimmat led-seinät. Esillä on myös kymmeniä muita näyttöratkaisuja, toteemeja, ikkunanäyttöjä ja hyllynäyttöjä – kuten myös Ricohin älynäytöt.
Docuksen osastolla on esillä myös painoyrittäjien tuotantoa ja mallitöitä. Osastolla on esillä Helsinki Bofori Oy, Sokkeli Oy ja Plusprint.

Docus esittelee jättimäisellä, lähes 200 m2 osastollaan ensi kertaa Suomessa Ricoh Pro T7210 UV-tasotulostimen. Esillä on myös muita Ricohin tuotantopainokoneita sekä laaja kattaus digitaalisia näyttöratkaisuja.

Osasto 3020
Konica Minolta
Konica Minolta aikoo keskittyä messuilla asiakkaisiin ja hyvän tunnelman luomiseen. Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anne Hernetkoski puhkuu jo intoa, kun messuista tulee puhetta.
– Haluamme olla kärkipaikalla kuuntelemassa asiakkaitamme. Meille kaikki alan tapahtumat ovat tärkeitä hetkiä erottautua erinomaisella palvelulla. Meillä on yksi messujen isoimmista ständeistä, 140 neliötä. Se tarkoittaa, että olemme lähes kolminkertaistaneet osastomme kokoa kahden vuoden takaa. Koen, että meidän tehtävämme on olla aktiivisessa roolissa asiakkaan rinnalla: ideoimassa, tukemassa ja kehittämässä. Siksi olemme isosti mukana!
Millaisella kärjellä olette messuilla?
– Asiakaspalvelu on aina se ykkösjuttu – olemme paikalla asiakkaita varten. Mutta onhan meillä paljon kerrottavaa: osastollemme tulee muun muassa raskaan sarjan laite, jonka lanseerasimme syksyllä, AccurioPress C14000 -väripainokone. Laite jaksaa painaa yötä päivää, 140 A4-arkkia minuutissa. Lisäksi esillä on ainakin AccurioLabel 230 -etikettitulostin, joka on ensimmäistä kertaa Suomessa näytillä.
Millaisia odotuksia teillä on messuista?
– Haluamme olla asiakkaamme arjessa mukana, joten odotamme loistavaa tunnelmaa ja ”pöhinää”. Uskomme, että meillä itsellämme on siitä iso vastuu yhdessä alan toimijoiden kanssa. Tahtotilamme on mennä eteenpäin. Kehitämme innovatiivisia ratkaisuja, jotka tarjoavat ammattitulostamiseen uutta. Meillä on koko tiimi paikalla ja toivomme, että ala on laajasti mukana! Me tätä markkinaa ja kysyntää luomme.
Messuvieraat pääsevät tutustumaan myös MGI JetVarnish -digitaalisen viimeistelyn viimeisimpiin ratkaisuihin ja Konica Minoltan lisätyn todellisuuden genARate-sovellukseen. Messuosastolla on myös mahdollista voittaa 200 euron lahjakortti.

Suomessa nähdään ensi kertaa Konica Minoltan raskain tuotantotulostin AccurioPress C14000. Kuvassa Konica Minolta Henna Hellman.

Osasto 1030
Canon & Sesoma
Canon on mukana messuilla yhdessä uuden jälleenmyyjänsä Sesoman kanssa. Osastolla esitellään näyttävästi uutta Canon Colorado 1650 -tulostinta, jonka uusi jälleenmyyjä Sesoma on. Osastolla käytettävät rakenteet ovat puolestaan tehty Expolincin ratkaisuilla.
Osaston tähti Canon Colorado 1650 on uusi UVgel-tulostin, jossa on joustavammat musteet sekä matta- tai kiiltäväpintainen viimeistely. FLXfinish-viimeistelyn ansiosta käyttäjä voi valita työkohtaisesti joko matan tai kiiltävän tulostusjäljen, jolloin pinnoista saadaan erinäköisiä ilman, että tarvitsee vaihtaa mustetta tai tulostusmateriaalia. Joustavat UVgel-musteet yhdessä alhaisen 30 asteen tulostuslämpötilan kanssa tukevat useita erilaisia materiaaleja, kuten vinyylitarroja, muovifilmejä ja polyesteritekstiilejä. Ne kestävät hyvin venymistä ja naarmutusta, joten tulosteita voi taittaa tai taivuttaa ongelmitta.
Osaston yhtenä seinärakenteena on käytetty Expolinc Frame -kangasseinää, jonka pystytys ei edellytä työkalujen käyttöä tai erikoisosaamista. Magneettiliittimet mahdollistavat sujuvan, vakaan ja turvallisen asennuksen. Järjestelmän muotokieli on sulava pyöristettyine kulmineen, ja profiilien pinta on erittäin viimeistelty tyylikkääseen ympäristöön sopivaksi. Toisena seinärakenteena osastolla on Expolinc Frame -tuoteperheeseen kuuluva Expolinc Light Frame, jossa on sisäänrakennettu led-valaistus.

Kuvassa Sami Lempinen, toimitusjohtaja, Sesoma Oy (vasemmalla) ja Petri Hyvärinen, maajohtaja, teollisen tuotannon ratkaisut, Canon Oy.

Osasto 4080
Epson
Epsonin pääpanostus isolla messuosastolla on markkinoilla nopeasti kasvava tekstiili- ja sublimaatiotulostus. Osastolla esitellään mm. Epsonin SC-F9400- ja SC-F500-sublimaatiotulostimet, suoraan kankaalle tulostava SC-F2100 DTG-tulostin sekä SC-S80600L ecosolvent-tulostin.
SC-80600L-tulostin (64”) soveltuu suurkuvatulosteiden ja elävien mainoskuvien sekä erikoistuotteiden, kuten tapettien ja autoteippien, tuotantoon. SC-F500-tulostimella (24”) tuotetaan messujen aikana muun muassa mainoslahjoja.
Lisäksi osastolla on kaksi workshoppia, joista toisessa Aalto yliopiston opiskelijat käyttävät SC-F2100-tulostinta erilaisten tekstiilimateriaalien tulostukseen. Opiskelijat ovat käyttäneet tulostinta kuluneen lukuvuoden aikana opiskelutöidensä tekemiseen ja testanneet tulostusta lukuisille eri materiaaleille. Toisessa workshopissa digitaaliseen tekstiilipainoon erikoistuneen Digikankaan LinMei Wang esittelee SC-F9400-tulostimen (64”) käyttöä tuotantoympäristössä.

Osasto 2040
Signcom
Signcom Oy esittelee osastollaan Mimakin laajan tulostinvalikoiman, BubbleFree-tasolaminaattorin ja Brother GTX-paitatulostimen. Lisäksi esillä on laaja valikoima Hexis-, Orafol- ja General Formulations -erikoismateriaaleja. Mielenkiintoisina uutuuksina voidaan mainita erilaiset sisustusmateriaalit ja kohtuuhintaiset PVC-vapaat tuotteet eri sovelluksiin. Lisäksi Signcom esittelee PrintFactory-ohjelmistoratkaisua, joka tuo tehokkuutta ja säästöjä suurkuvatulostamiseen.
Signcomin toimitusjohtaja Samuli Vuorenhela odottaa messuilta paljon, sillä hän pitää messuja kokonaisuutena jopa laajempana kuin monia kansainvälisiä messuja. Arvo syntyy Samulin mielestä siitä, että ala kokoontuu yhteen ja mukana on väkeä niin maahantuonnista, tuotannosta kuin suunnitteluportaasta.
– Tästä syystä Sign, Print & Pack -messut ovat suomalaisille älyttömän hyvä foorumi laajaan verkostoitumiseen verrattuna kansainvälisiin messuihin. Uskon ja toivon, että kävijämäärä on joko sama tai parempi kuin vuoden 2018 Sign Print & Pack -messuilla, Vuorenhela sanoo.
Signcom odottaa messuja ja uskoo myös myyntiin.
– Messujen jälkeen kauppaa syntyy aina, päättää Samuli luottavaisena.
Edellä mainittujen lisäksi löydät Signcomin henkilökunnan Signcomin ja Hexiksen yhteisosastolta. Osastolla esitellään erilaisia sisustusratkaisuja ja ajoneuvoteippausta. Hexiksen osastolla järjestetään myös Hexis The Battle -teippauskilpailu, joka on kaikille messukävijöille avoin kilpailu.

Signcomin Samuli Vuorenhela odottaa messuilta paljon, sillä hän pitää messuja kokonaisuutena jopa laajempana kuin monia kansainvälisiä messuja.

Osasto 2020
Quadient (ex-Neopost)
Neopost Finland Oy muutti nimensä helmikuun 2020 alusta alkaen muotoon Quadient Finland Oy. Nimenvaihdos ei vaikuta yrityksen toimintaan eli graafinen jälkikäsittely tulee olemaan jatkossakin merkittävä osa Quadientin toimintaa Pohjoismaissa. Messuilla yritys aikoo esitellä kuinka digipainokoneiden ja Duplon monitoimiviimeistelijöiden tuotanto saadaan yhdistettyä ja automatisoitua. Yritys tuo messuille uutuuksina 3d-folioinnin sekä älykkäät leikkuriratkaisut tasoleikkauksiin.
– Messut ovat tärkeä juttu meille. Tämä on meille iso markkinointiponnistus ja suurin graafisen alan tapahtuma tänä vuonna Suomessa. Meille suuri juttu on myös nimenmuutos ja tämä näyttely on hyvä mahdollisuus tuoda uutta nimeämme esille, kertoo Quadientin Matti Suntio.
– Haluamme tuoda esille efektien maailmaa eli kuinka yksinkertaista on tänä päivänä tehdä erilaisia efektejä, kuten 3d-foliointia ja kohdelakkaa erilaisiin painotuotteisiin, listaa Suntio.
Esillä on myös uusi tasoleikkuri Duplolta, jonka avulla demotaan, miten erilaisia materiaaleja voi muotoilla sekä yhdistää niihin efektejä.

Osastot 4060, 5010 & 5010
Antalis
Antaliksen osastokokonaisuus jakautuu liiketoiminta-alueittain eri osastoihin ja sen lisäksi vierestä löytyy workshop-alue.
Antaliksen Papers-osastolla esitellään näyttävästi designpapereita sekä uutta GalerieArt Matt -paperia. Lisäksi esillä on kartonkeja, digipapereita jne. Osastolla on mahdollisuus osallistua arvontaan.
– Visual Com -osastolla esittelemme mm. Epsonin suurkuvatulostinvalikoimaa. Mukana on uutuudet Epsonin SC-S eco-solvent -perheeseen sekä tekstiilien siirtosublimaatio- ja dtg-tulostukseen. Uuden sukupolven Graphtec-rullaplotterit ovat myös ensiesittelyssä osastollamme, kertoo Visual Com -liiketoimintapäällikkö Mika Pöllänen.
Lisäksi Visual Com -osastolla on esillä myös muuta suurkuvalaitevalikoimaa tulostamisen ja jälkikäsittelyn osalta sekä mielenkiintoisia materiaaliuutuuksia.
– Packaging-osastomme sijaitsee mukavasti PacTec- ja Sign, Print & Pack –messuhallien välissä. Olemme siis myös PacTec-messuhallissa, mutta samalla kiinteästi yhdistettynä Antaliksen Sign, Print & Pack osastokokonaisuuteen, kertoo Packaging Solutions -myyntipäällikkö Risto Janhunen.
– Packaging-osastollamme pääsee tutustumaan Antaliksen ympäristöystävällisiin Master’in-pakkausmateriaaleihin sekä laadukkaisiin Master’in-pakkauslaitteisiin. Ranpakin laajasta valikoimastamme esittelemme FillPak-pakkauspehmustejärjestelmää, lupaa Janhunen.
Antaliksen workshop-alueella messuvieraat pääsevät tutustumaan mm. digiformaatin leikkurikonseptiin, laserkaiverruksen ja -leikkauksen maailmaan sekä sisustuskalvojen kalusteteippaukseen.

Antaliksen Esa Silvennoinen, Mika Pöllänen ja Risto Janhunen ovat valmiina palvelemaan messuvieraita niin paperien, suurkuvien kuin pakkausten ratkaisuissa.

Osasto 3010
Grafitrio & Wellbit
Grafitrio on viimeistelytekniikan asiantuntija ja maahantuojayritys, joka tulee osastollaan esittelemään monipuolisesti viimeistelyn uutuuksia. Yritys haluaa ratkoa esimerkiksi erikoisten pientuotteiden valmistukseen liittyvät ongelmat. Ricohin jälleenmyyjänä toimiva Wellbit eli WB Solutions Finland Oy​ löytyy myös kumppaninsa Grafitrio Oy:n osastolta.
Osastolla on esillä esimerkiksi SRA3–B2 kokoisille arkeille suunniteltu tasoviimeistelijä. Laitteessa korkeapinoalistus ja se nuuttaa, leikkaa, ritsaa ja perforoi. Mukana on myös TRAXX TRX 40 -laserviimeistelijä SRA3-kokoisille tuotteille. Laite leikkaa, kaivertaa, piirtää, ritsaa ja nuuttaa. Lisäksi messuilla nähdään foliointiin mielenkiintoinen uutuus: Vivid MX 370 METALLIC. Laite tekee laminoinnin ja digifolioinnin nopeasti ja helposti. Samaan tehtävään (laminointi ja digifoliointi) on esillä myös aloitustason laite DUMOR RW 350.
Osastolla nähdään myös Morgana PSQ 224 -vihkolinja, joka tekee jopa 224-sivuisen, liimasidontalaatuisen tuotteen. Morganalta on esillä myös kanttiselkä-selänmuotoilija. Lisäksi osastolla on monia muita tarvikkeita viimeistelyyn, kuten vyötekone, ja myös käytettyjä laitteita.
– Olemme varmaankin ainoa toimija, joka on aina ollut mukana alan messuilla, aina ensimmäisestä FinnGraf-näyttelystä lähtien. Meille oli siis selkeä juttu osallistua näillekin messuille. Tuomme messuille valikoiman mielenkiintoisia lisäarvoviimeistelylaitteita, kuten uuden VIVID Matrix metallic -laminointi/foliointiviimeistelijän sekä uuden sukupolven arkkiviimeistelijän Jweiltä, kertoo yhtiön perustaja Kurre Wahlstedt.

Grafitrion osastolla nähdään esimerkiksi kuinka helposti painoarkille saadaan tehtyä laminointi ja digifoliointi yhdellä koneella.

Osasto 1070
Hexis
Hexis valmistaa itseliimautuvia kalvoja ja etsii edelleen kasvua Suomen markkinoilta. Siksi yritykselle oli tärkeä päätös osallistua näytteilleasettajaksi Sign, Print & Pack -messuille.
– Tämä on nyt toinen kerta, kun tulemme Helsinkiin. Kuten aiemminkin, osallistumme messuille suomalaisen yhteistyökumppanimme, Signcomin kanssa. Haluamme auttaa Signcomia kasvamaan yhdessä Hexiksen kanssa, kertoo Hexis Scandinavian myyntijohtaja Joachim Wallgren.
Hexis Graphics kasvaa nopeasti Suomen markkinoilla ottamalla markkinaosuutta etenkin tietyissä tuoteryhmissä.
– Kasvamme eniten printti- ja kalvotuotteissa, jotka ovatkin suurimmat tuoteryhmämme, kertoo Wallgren.
Hexis järjestää messuilla myös näyttävän The Battle -teippauskilpailun. The Battle on autoteippauskilpailu messukävijöille, johon halukkaat voivat ilmoittautua etukäteen. Hexis on messuilla myös materiaalisponsorina Fespan järjestämälle teippauskilpailulle. Teippauksen suomenmestaruutta haetaan nyt jo toista kertaa Helsingissä.

Osasto 1020
Zünd  
Sveitsiläinen Zünd on kehittänyt uuden tuotteen, joka esitellään ensimmäistä kertaa Suomessa Sign, Print&Pack -messuilla. EIS Load Table mahdollistaa kääntöpuolelta leikkaamisen entistä helpommin ja tehokkaammin. Se toimii suositulla Eye in the Sky -kameratekniikalla ja Zünd-leikkurilla. Tyypillisiä käyttökohteita tälle tekniikalle ovat pakkaukset, POS-displayt ja Re-board -rakenteet. Laitteella voi leikata tehokkaasti aaltopahvia ja kennolevyjä. EIS Load Table mahdollistaa seuraavan työn esivalmistelun ja syötön laitteelle silloin kun edellistä työtä vielä työstetään. Tuotanto voidaan myös automatisoida kokonaan teollisuusrobotin avulla.
Osastolla nähdään myös muita jännittäviä sovelluksia, joita Zündin leikkureilla voidaan saada aikaan. Kannattaa käydä katsomassa.

Zündin leikkausratkaisuilla voidaan valmistaa mm. pakkauksia, POS-tuotteita ja kennolevyrakenteita.

Osasto 4050
Vink  
Vink Finland Oy on osa kansainvälistä Vink-ryhmää, joka toimii laajasti Euroopassa ja Kiinassa. Vink-ryhmä muodostaa Euroopan suurimman muovipuolivalmisteisiin keskittyneen tukkukaupparyhmän. Suomessa yritys toimittaa muovipuolivalmisteita yli 50 vuoden kokemuksella. Vinkillä on Suomessa kahdeksan toimipistettä ja kolme varastoa.
Messuilla yritys esittelee mainostuotannon materiaaleja. Esillä on erilaisia tulostusmateriaaleja ja työkaluja. Erityisesti levytuotteet ovat näkyvillä. Osastolla pääset testaamaan mainostuotannon työkaluja ammattilaisen opastamana.
– Meitä lähtee messuille useita myyjiä graafiselta puolelta. On mielenkiintoista osallistua messuille ja nähdä asiakkaita samalla kertaa. Meille messut on myös paikka oppia laitepuolen vaatimuksia materiaalien suhteen. Messut on paikka pysyä kartalla ja oppia uutta, sanoo Vinkin pk-seudun graafisen alan myynnistä vastaava Lee Lehto.

Osasto 4030
Marabu
Marabu on ollut pitkään tunnettu korkealaatuisista painoväreistään. Mutta Marabu Skandinavian tarjoama on paljon suurempi kuin pelkästään Marabun tuotteet. Yrityksellä on useita vahvoja tuotemerkkejä, joita se jälleenmyy, kuten Roland DG ja Oki.
Marabun osastolla on paikan päällä kokenut henkilökunta. He kertovat sinulle Marabun tuotteista, teknisestä tuesta ja palveluista seripainamisen, tampopainamisen, digitaalisen painamisen ja nestelaminaattien parissa.

Osasto 4081
Flyeralarm
Flyeralarm on Euroopan suurin B2B-verkkopainotalo. Yrityksen 1,5 miljoonaa asiakasta eri puolilla Eurooppaa voivat valita yli 3 miljoonasta painotuotevaihtoehdosta erilaisia tapoja mainostaa tuotemerkkiään. Flyeralarm jakaa messuilla uusinta kuvastoaan, joka sisältää laajan valikoiman painotuotteita, suurkuvatuotteita, messutarvikkeita ja mainoslahjoja.
Flyeralarmin Saksan tehtailta lähtee päivittäin noin 24 000 lähetystä. Vuonna 2015 toimintaa laajennettiin Pohjoismaihin ja Suomen, Ruotsin ja Tanskan verkkokaupat lanseerattiin.

Osasto 4040
Foiltek / Thermoplast
Foiltek on muovipuolivalmisteiden, muovintyöstökoneiden ja painofolioiden maahantuontiin ja tukkumyyntiin erikoistunut yritys. Nämä ratkaisut ovat esillä myös messuilla. Yritys toimittaa Vantaalla sijaitsevasta varastostaan laajaa valikoimaa erilaisia muovilevyjä ja kalvoja teollisuuden tarpeisiin.
Juuri ennen messuja Foiltekiin sulautuneen Thermoplastin tuotteet löydät myös tältä osastolta.

Osasto 4073
Lexplast
Lexplast on vuonna 1994 perustettu kuvallisen viestinnän tuotantoratkaisujen tukkuri. Toiminta on tähän asti ollut Baltian markkinoilla, mutta vuonna 2019 yritys aloitti toiminnan myös Suomessa. Tuotevalikoimasta löytyvät tulostimet ja leikkurit, materiaalit tulostukseen, erilaiset levyt (muovit, Kapa, Re-board jne), leikkaustarrat ja tarvikkeet. Messuilla Lexplast esittelee Suomessa tarjottavan tuotevalikoimansa. Erityisesti yritys keskittyy tulostusmateriaaleihin.

Osasto 4092
Adara Pakkaus
Adara Pakkaus on valkeakoskelainen aaltopahvia ja aaltopahvipakkauksia valmistava yritys. Yritys esittelee messuilla muun muassa myymälämarkkinoinnin ratkaisuja. Adaran on oma rakennesuunnittelu ja moderni tuotantolaitteisto uusine digipainokoneineen. Adara tuntee kaupan asettamat vaatimukset myymäläpakkauksille ja digikoneiden ansiosta myös pienet määrät onnistuvat.

Adara Pakkauksen osastolla näet esimerkiksi innovatiivisia pakkausratkaisuja aaltopahvista.

Osasto 4011
Addbrand
Addbrand on ruotsalaisyhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sekä graafisen alan materiaaleja että painotöitä jälleenmyyjille Pohjoismaissa. Yritys on osa Mayer Kuvert -yhtiötä, Euroopan suurinta kirjekuorivalmistajaa.
Addbrand toimittaa laajan valikoiman paperia ja pakkaukset sekä formaatit sopivat kaikentyyppisiin paino- ja tulostustaloihin. Paperien, kirjekuorien ja postituspakkausten lisäksi messut ja tapahtumat ovat yritykselle suuria asiakkaita. Niihin yritys toimittaa rollupit, sulkabannerit, liput, kyltit ja julisteet, painetut kynät, blokit ja painetut paperikassit.

Osasto 5040
Wulff Print  
Wulff Print tuo maahan suurkuvatulostus- sekä kuvansiirtomateriaaleja ja laitteita. Yritys on Epson Pro Focus -jälleenmyyjä ja edustaa yksinoikeudella TheMagicTouch-kuvansiirtomateriaaleja. Uutuutena messuilla esitellään FlatBedFoilPrinter, digitaalinen foliotulostin. Esillä on myös digitulostukseen soveltuva Mazina Lay-Flat paperi. Yritys esittelee myös uudet Veilish-ikkunakankaat ja hopeoidut Dream Scape -materiaalit. Lisäksi esillä on myös Desardin taidetapetit sekä tulostettavat magneetit.

Osasto 5070
Kari Nevalainen
Kari Nevalainen Oy esittelee messuosastollaan laajasti tuotemerkintää. Esillä on muun muassa käsimerkintää, mustesuihkumerkintää, lämpökirjoittimia ja etikettilaitteita. Yritys on erityisesti erikoistunut rullaetikettitulostimiin ja leikkureihin. Esillä ovat esimerkiksi viittä väriä tulostava OKI Pro1050 -, Any-002- ja VIPColor-etikettitulostin sekä digitaalinen DuoBlade-etikettileikkuri. DuoBlade on Kari Nevalaisen mukaan maailman nopein kahta veistä hyödyntävä kapearataisten materiaalien etikettileikkuri.
Millaisia odotuksia teillä on?
– Kuten ammattilaismessuilla aina, kävijämäärä ei ole oleellinen vaan laatu. Odotamme laadukkaita kävijöitä sekä tietysti tarjouspyyntöjä. Haluamme myös tuoda yritystä laajemmin tutuksi graafisella toimialalla, kertoo yhtiön tuotepäällikkö Vesa Olkkonen.

Osasto 4072
Maxibit
Maxibit on ruotsalainen yhtiö, jonka tarjontaan kuuluvat esimerkiksi pop-up telineet, roll-up-telineet, erilaiset banneri- ja kangastelineet, ja esitetelineet. Kaikille on yhteistä se, että ne ovat kokoontaitettavia ja kuljetettavia helposti vaikka henkilöautossa.

Osasto 4071
Coloro
Coloro on vuonna 2018 perustettu graafisen alan kasvuyritys. Coloro keskittyy fyysisten pintojen värjäämiseen ja asiakkaittensa operaatioiden vaikuttavuuden maksimointiin poikkeuksellisella intohimolla. Yrityksen tyyliin kuuluen osasto tullee olemaan värikäs pläjäys. Coloro on toteuttanut myös pitkälti Print&Median messuosaston ja muutamia muita osastoja myös.

Osasto 4020
Danish Connection
Janne Høgshøj on persoona, kenet kannattaa tavata messuilla. Värikäs Janne on liikkeellä VIP-teemalla: Very Important Prints made by Very Important Printers on Very Important Papers. Myös puhujana messuilla esiintyvä Janne tuo osastolleen jännittäviä printtituotteita omaan näyttelyynsä.

Kun tietokone on sammutettu, paperi on edelleen pöydällä. Annetaan paperin puhua, kiteyttää messuilla myös puhujana esiintyvä Janne Høgshøj.

Osasto 4021
Print&Media
Graafisen viestinnän media Print&Media on osastollaan heti messujen sisääntulossa. Print&Media tuo osastolleen paljon mielenkiintoisia printtitoteutuksia erilaisille materiaaleille. Osastolla on myös kansikuvanäyttely.

Osasto 5041
Print24
Print24 tarjoaa yrityksille, suunnittelijoille ja jälleenmyyjille laajan valikoiman korkealaatuisia painotuotteita. Klassisten painotuotteiden lisäksi valikoimasta löytyy myös tekstiili-, valokuva-, suurkuva-, promootio-, mainos-, toimisto- ja gastronomiatuotteita. Print24-sivuston FreeDesign-suunnittelutyökalun avulla asiakkaat pystyvät itse suunnittelemaan painotuotteet helposti verkossa.
Print24 toimittaa painotuotteita lähes kaikkialle Euroopassa ja monille tuotteille on valittavana myös pika- ja prioriteetti-toimitusvaihtoehdot. Yrityksellä on myös suomalaisia työntekijöitä ja he ovat tavattavissa osastolla.

Osasto 4070
Sidose
Sidose on tunnettu viimeistelylaitteiden kotimainen valmistaja ja maahantuoja. Sidose myy esimerkiksi omia Fastbind-laitteitaan ja tarvikkeitaan.

Osasto 2010
Ed-Mark
Ed-Markin valikoimassa on yli 50 erilaista mukia ja pulloa, joita mukiprässillä voidaan tehdä. Lisäksi nähdään t-paitapainatusta ilman perkuutyötä Oki:n tulostimilla ja Forever-siirtopapereilla. Esillä on myös valokuvalaatuinen YouTac-tarramateriaali, joka ei irroitettaessa jätä jälkiä.
Toisenlainen tuotealue on RFID-korttisuoja, joka suojaa maksukortit. Kyseessä on uusinta tekniikkaa signaalihäirinnällä tai -estolla. Ed-Mark toimittaa myös muovikorttitulostimia.
Lisäksi esillä on ekologiset luonnonmateriaaleista tehdyt tarjottimet. Nyt myös luistamattomalla korkkipinnalla: kokonaan tai osittain.

Ed-Markin osastolla nähdään kaikki, mitä tarvitaan mukien, t-paitojen ja liikelahjojen tuotantoon.

Osasto 2011
File Gallery
Kotimainen File Gallery esittelee osastollaan Gallery-toiminnanohjausjärjestelmää (ERP/MIS) printti- ja crossmedia-alan yrityksille. Galleryn avulla hoidat kaiken tarjouslaskennasta laskutukseen. Kannattaa tutustua.

Osasto 2032
Neemia
Neemia tulee esittelemään messuilla täysin uusittua Rule-ohjelmistoa, joka on painotaloille räätälöity työnhallinta-, hinnoittelu-, varastonhallinta- ja laskutusohjelma. Rule on pitkään kehitetty ohjelmisto, jonka kehityksessä ovat asiakkaat olleet itse mukana. Rulella on hyvin erilaista käyttäjäkuntaa aina digipainoista nuohoajiin. Rule kannattaa ehdottomasti käydä katsastamassa.
– Ohjelma perustuu siihen, että tiedot syötetään ohjelmaan ja ohjelma laskee hinnat automaattisesti. Työnhallinnan ansiosta työt eivät unohdu ja tarjoukset voidaan tehdä nopeasti. Varastoon voidaan tallentaa paperien ja muiden myytävien tuotteiden tai palvelujen hinnat omiin kansioihinsa. Hintalaskuriin voidaan tallentaa eri töiden hinnat, joiden mukaan hintalaskuri laskee lopputuloksen, kertoo Neemian Esa Juutilainen ja jatkaa:
– Ohjelmassa on tietenkin kaikki normaalit laskutusohjelman ominaisuudet, kuten reskontra, asiakasrekisteri, kellokortti ja yksilölliset hinnat ja sopimukset asiakkaiden kanssa.

Osasto 3050
TETRIX  
Tetrix on toimittanut Pietarsaaresta kymmeniä tuhansia rollup-telineitä, lukemattomia ready-to-go messuosastoja ja tuhansittain esitetelineitä, banderolleja, logolippuja, mainostelineitä ja painettuja mattoja. Suurin osa Tetrixin tuotteista on yhtiön itsensä innovoimia ja valmistamia. Tätä rohkeaa kotimaista valmistajaa kannattaa käydä moikkaamassa.

Osasto 2029
Network Innovation Finland
Osastolla tulee olemaan vahvasti esillä GMG:n värinhallintaohjelmisto ja Dalimin laajat työnkulkuohjelmistot. Myös yhtiön edustamasta, maailmalla paljon suosiota saavuttaneesta Multipress-toiminnanohjausjärjestelmästä on saatavissa tietoa.

Osasto 2031
Suomen Interfoto  
Interfoto on erikoistunut vaativien valokuvaajien ja tulostajien ongelmien ratkojaksi. Yritys edustaa mm. Epsonin tulostimia ja Hahnemühlen taide- ja tulostuspapereita. Näitä molempia tullaan näkemään yrityksen osastolla, joka on suoraan Epsonin osaston naapurissa.

OKI
Okilla ei ole messuilla omaa osastoa, vaan sen ratkaisut löytyvät monelta eri osastolta. Esillä ovat esimerkiksi suunnittelijan unelmatulostin valkovärillä (Pro95-sarja, Bitpress / Antalis) ja siirtokuvatulostimet valkoisella värillä tekstiili- ja markkinointimateriaalituotantoon (ED-Mark, Wulff Print). ColorPainter-suurkuvatulostimet sekä uuden ”silkkipainon digitalisoijan” löydät Marabun osastolta. Uusi 5-värinen rullaetikettitulostin sekä SRA3-valkoväritulostin löytyy Kari Nevalainen Oy:n osastolta.

GT-ALUEEN YRITYKSET

Forsberg Printed Communication tulee Pietarsaaresta asti näyttämään osaamistaan. Pitkään ammattitaitoisena mainospainona tunnettu Forsberg lähti viime vuonna vahvasti tarjoamaan pakkauspainamisen tuotteita. Messuilla nähdäänkin varmasti myös uuden aluevaltauksen tuotteita.

Grafcon tarjoaa konsulttipalvelua graafisen teollisuuden yrityksille. Grafconin perustajalla Lasse Krogellilla on vahva näkemys ja myös laaja kokemus tekijöistä, joiden avulla yrityksen kannattavuutta voi parantaa.
– Useimmissa yrityksissä johto on melko yksin miettiessään toiminnan kehittämistä. Voi myös olla niin, että yrityksen hallituksesta ei löydy sopivaa asiantuntemusta, päivittäistä johtamista ja kehittämistä. Tällaisissa tilanteissa ulkopuolinen osaaja tuo uusia ajatuksia yritykseen sekä tukee ja kommentoi johtoa omien suunnitelmiensa käytäntöön viemisessä, Krogell kommentoi.
GrafCon esittelee messuilla myös avaintekijöitä, joilla investointiprojekti viedään onnistuneesti maaliin. Lisäksi osastolla esitellään myös erikoistekniikalla tulostettuja mustavalkoisia maisemavalokuvia.

Seinäjokelainen I-Print on painotuotteiden ja markkinoinnin ammattilainen sekä osa Ilkka-Yhtymä Oyj:tä. I-printistä löytyvät kaikki sanomalehtipainon, arkkipainon ja erikoispainon tuotteet, digitaaliset palvelut, kohderyhmäosoitteet sekä kaikki jakelupalvelut – osoitteilla tai ilman. Käy katsomassa, mitä eteläpohjalaiset ovat osastolleen keksineet.

Lahtelainen Markprint on uudistuksen läpikäynyt painotalo, joka erottuu osaamisellaan vaativimmissakin töissä. Yrityksen uusi slogan “Toimivaa tavallista, erottuvaa erilaista” kuvaa hyvin yrityksen toimintaa, sillä peruspainotöiden lisäksi yritys tarjoaa erottuvia premium-luokan painotöitä niitä halajaville.

FESPA-ALUEEN YRITYKSET

Fespa Finland on jäsentensä kanssa messuilla omalla erityisellä Fespa-alueella. Fespa Finlandin jäsenyrityksiä ovat mm. seripainot, suurkuva- ja tulostusyritykset, laite- ja materiaalitoimittajat sekä muut graafisen alan yritykset. Fespa Finland tarjoaa messutarjouksena ensimmäisen vuoden jäsenyyttä puoleen hintaan.

Brand ID:n osastolla ovat esillä erilaiset ilmeratkaisut ja alan kekseliäät tuoteuutuudet brändien näyttävään esillepanoon. Brand ID on erikoistunut erityisesti suurten kokonaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen, ja messuosastolla voi tutustua tähän käyttöön tarkoitettuun, ainutlaatuiseen BRANDWEB-seurantatyökaluun, jonka avulla asiakkaan on helppo seurata isojen ilmeuudistusprojektien valmistumista reaaliajassa.
Messuilla lanseerataan myös ennalta näkemätön RetailTech-palvelu, jonka avulla voidaan seurata asiakasvirtojen kulkua ja ostopotentiaalia myymälöissä. RetailTech tuo fyysisten kauppojen käytettäväksi aiemmin vain verkkokauppojen käytössä olleet tehokkaat analytiikan työkalut.
Brand ID:n löydät myös PacTecin puolelta osastolta 3C41. PacTecissa yritys esittelee tuoteratkaisuja myyntitelineiden ja pakkausten saralla.

Fenix Sign on pitkän linjan myymäläviestinnän ammattilainen. Fenix Sign ja uudempi tuttavuus, konseptien ja brändien parissa hääräävä Brändäämö, lupaavat tuoda messuille uusia tuulia valomainosviestintään. Perinteinen valokaappimainos on saanut uuden modernimman ilmeen ja osastolla on nähtävissä myös industrial-henkinen valo-opaste, jossa on yhdistetty perinteisiä ja vähän yllättävämpiäkin rakennusmateriaaleja.
Fenix Signin sekä Brändäämön tarjoamasta löytyy valomainosratkaisuiden lisäksi kattava valikoima tuotteita perinteisistä myymäläviestinnän välineistä opasteisiin ja kalusteisiin.

Merkopaino on painotuote-efektien ammattilainen. Messuilla tullaankin näkemään varmasti hieno efektiosasto. Merkopainon osastolla on nähtävissa myös kätevä efektiviuhka, joka esittelee erilaisia viimeistelyefektejä ja tietoa niiden käytöstä. Kannattaa käydä tutustumassa.

Aitoolainen Printscorpio tekee tekstiilien ja kankaiden painatukset ja tulostukset Pohjois-Euroopan kenties monipuolisimmilla ja uutta teknologiaa hyödyntävällä laitteistolla. Osastolla nähtäneenkin tekstiilituotannon uusimmat tuulet.

Punamusta on yritysnäkyvyyden ja painoalan ammattilainen. Yrityksen messuosastolla nähdään laajaa osaamista, kuten markkinoinnin digiportaalit sekä painotuotteet aina aikakaus- ja sanomalehtipainamisesta digiprinttiin, suurkuviin ja mainospainotuotteisiin.

Pixmill tarjoaa korkealaatuista suurkuvatulostusta yrityksille, organisaatioille, kunnille, tapahtumiin, festivaaleille, kauppakeskuksille ja myymälöihin. Yrityksen osasto ja tuoteratkaisut löytyvät Fespa-alueelta.

TKP Print lähtee Sign, Print & Pack 2020 messuille esittelemään tuotantoaan Expolincin pop-up seinäkejärjestelmien kautta. Messuosastolle luodaan oma näyttelytila, jonne tuotteitamme voi tulla hypistelemään virvokkeita nauttien. Näytteillä erilaisia sisustuselementtejä, messumateriaaleja sekä muuta uniikkia markkinointimateriaalia jolla erotutaan tavanomaisesta printistä.

Tervetuloa Sign, Print & Pack -messuille Helsingin Messukeskukseen 11.–12.3. Ennakkorekisteröidy kävijäksi tästä.