AdProfit-kilpailun voittajiksi HK:n Via ja VR

19.1.2009 13:19Uutiset » Tapahtumat

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2008 -kilpailun voittajat palkittiin 13. tammikuuta 2009 tilaisuudessa, jossa oli yli 200 vierasta.

Kilpailuun osallistui yhteensä 46 työtä, joista 17 Vuoden paras lanseeraus – ja 29 Vuoden paras kampanja -sarjaan. Vuoden parhaaksi lanseeraukseksi valittiin HK Ruokatalon ”Via – vallankumous valmisruokahyllyssä”. Vuoden paras kampanja -sarjassa voiton vei VR:n ympäristökampanja ”Train” (kuvassa). Molemmat voittajat saivat 16 800 euron suuruiset palkinnot. Ylituomaristo antoi kunniamaininnan Kirkon Ulkomaanavun kampanjalle ”Toisenlainen lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja.”

Vuoden paras lanseeraus

HK Ruokatalo Oy: Via – vallankumous valmisruokahyllyssä

Valmisruokasektorilla taso ja vaatimukset ovat jatkuvasti nousseet. Kategorian rajoja ravistelemaan lähtenyt kampanja piti ylituomariston mielestä sisällään monia esimerkillisen toteutuksen aineksia. Tuote sinänsä oli selkeä innovaatio vaikeapääsyiseen ja kovasti kilpailtuun valmisruokien kategoriaan. Kampanja nojautui perinpohjaiseen kuluttajatrendien tutkimiseen ja tuntemiseen. Kohderyhmät oli tarkoin määritelty ja kvantifioitu. Kaikki kampanjan monet elementit tukivat toisiaan. Kampanja oli näyttävä ja tulokset erinomaiset!

Via-kampanjan suunnitteli mainostoimisto Skandaali Leo Burnett Oy. Tiimin kokoonpano: HK Ruokatalo Oy; kaupallinen johtaja Antti Lauslahti, markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Hanna Kukkonen, markkinointipäällikkö Anne Puisto ja luova johtaja Jyrki Sukula. Skandaali Leo Burnett Oy: Copywriter Sari Mikkonen-Mannila, AD Henna Aapola, strategiajohtaja Marja-Liisa Pollari, asiakkuusjohtaja Saija Muona ja projektipäällikkö Taina Willför, tuotanto AD Juhana Mikkanen ja tuotanto AD Sanna Tamminen. Mediatoimisto Vizeum Oy: Asiakkuusjohtaja Heidi Björklöf, tv-suunnittelija Laura Korventausta, internet-suunnittelija Christopher Fernandez ja ulkomainonnan suunnittelija Maarika Virtanen.

Vuoden paras kampanja

VR Osakeyhtiö: Ympäristökampanja ”Train”

VR on jatkanut hyvää ja linjakasta strategiaansa, muokannut sitä uuteen uskoon ja istuttanut sen onnistuneesti ajankohtaiseen aiheeseen. Pääkohderyhmäksi ilmoitettiin työikäiset, kaupunkikeskuksissa asuvat. Tavoitteet: mielikuvan parantaminen VR:stä ympäristöystävällisenä yhtiönä ja junan mielikuvan vahvistaminen kilpailukykyisenä vaihtoehtona sekä liiketoiminnan tukeminen junamatkustuksen määrää kasvattamalla, oli selkeästi kirjattu – samoin erinomaiset tulokset.

VR:n kampanjan suunnitteli mainostoimisto Dynamo Advertising Oy. Tiimiin kokoonpano: VR; viestintäjohtaja Martti Mäkinen, henkilöliikenteen johtaja Antti Jaatinen, brand manager Inari Rummukainen, markkinointipäällikkö Pietari Kauste, markkinointiviestintäpäällikkö Kaj Nordström. Dynamo Advertising Oy: AD Jyrki Poutanen, copywriterit Timo Silvennoinen ja Vesa Kujala, projektijohtaja Sanna Forsström-Hack, planner Dan Rönnqvist, tuotantosuunnittelijat Eila Turunen ja Jaana Roos sekä tuotanto-AD Arja Kvist. Mediatoimisto Carat Finland Oy: Account Manager Hanna Karhuvaara ja Broadcast Planner Tuuli Jokinen

Ylituomariston kunniamaininta

Kirkon Ulkomaanapu: Toisenlainen lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja

Ylituomaristo päätti myöntää kunniamaininnan Kirkon Ulkomaanavun kampanjalle uudenlaista luovuutta edustavana erinomaisena kokonaisuutena. Omassa mittakaavassaan se osoitti myös hyvää tuloksellisuutta.

Toisenlainen lahja -kampanjan suunnitteli mainostoimisto Family Inc. Tiimin kokoonpano: Kirkon ulkomaanapu;. varainhankinnan päällikkö Riikka Karppinen ja varainhankinnan koordinaattori Piia Huurtola. Family Inc: suunnittelujohtaja Päivi Topinoja-Aranko, copywriter Katja Änkilä, AD Jyri Konttinen, graafiset suunnittelijat Mervi Turpeinen ja Lauri Ahonen, projektipäällikkö Tuija Airaksinen sekä strateginen suunnittelija Kirsi Saloranta. Mediatoimisto Dagmar Oy: Strateginen suunnittelija Roope Ruotsalainen, suunnittelujohtaja Matias Vakkilainen ja hakusanamainonnan suunnittelija Eija Sormunen

Perusteellisempaa otetta tavoitemäärittelyihin ja ROI-laskelmiin

Ylituomaristo piti kilpailun tasoa shortlistakampanjoiden osalta verrattain hyvänä. Kampanjasarja oli lanseeraussarjaa tasaisempi, mutta kummassakin kärki erottui selvästi. Erityistä huomiota ylituomaristo kiinnitti joiltakin osin löysiin kohderyhmä- ja tavoitemäärittelyihin toivoen, että demografioiden sijasta enemmän painoa pantaisiin motiivi- ja arvopohjaisiin kohderyhmämäärittelyihin. Samoin monissa kohdissa olisi kaivattu perusteellisempaa tutkimuksellista otetta ja kunnon ROI-laskelmia panoksen ja tuotoksen suhteesta. Viimeksi mainittu on ylituomariston mielestä erityisen tärkeää laman aikana, sillä ”kulmahuoneissa” käytetään armotta punakynää, jos markkinointipanostuksia ei pystytä perustelemaan selkein laskelmin.

AdProfitissa moniportainen arviointiprosessi

AdProfit-kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Esituomarit arvioivat kilpailutöiden tuloksellisiuutta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Tämän jälkeen TNS Gallup Oy tutki shortlistakampanjat kohderyhmää mahdollisimman hyvin vastaavalla otoksella.

Kilpailun lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo, jonka jäsenet olivat Head of Corporate Responsibility Minna Pajala, TeliaSonera, toimitusjohtaja Jyri Seppä, Vizeum Finland, dosentti Terhi-Anna Wilska, Turun kauppakorkeakoulu, toimitusjohtaja Pia Siukosaari, Grey Direct & Digital, tutkimussuunnittelujohtaja Sylva Vahtera, Kuulas Millward Brown ja ilmoitusmyyntijohtaja Minna Virtanen, Bonnier Publications. Ylituomariston puheenjohtaja oli Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja, kauppaneuvos Taisto Riski, Kaleva Kustannus Oy. Puheenjohtajina AdProfit -kilpailussa toimivat vuorovuosina kilpailun järjestävien tahojen edustajat.

AdProfit 2009

Seuraavaan, AdProfit 2009 -kilpailuun voivat osallistua 15.7.2008 – 15.7.2009 välisenä aikana toteutetut työt.

AdProfit – tuloksellista mainontaa -kilpailun järjestäjät:

Aikakausmedia, IAB Finland, Mainostajien Liitto, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto, Sanomalehtien Liitto, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto, Suomen Radioiden Liitto ja Suomen Televisioiden Liitto.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone