Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Uusi kaksiulotteinen viivakoodi tulossa pakkauksiin

21.3.2024 09:00Uutiset » Pakkaukset
Uusi QR-viivakoodi aukeaa älypuhelimella. kuva: GS1.

Viivakoodeja kehittävä GS1 lanseeraa Suomessa uuden kaksiulotteisen viivakoodin. Siinä on aikaisempaa laajempi tietosisältö, joka voi tarjota kuluttajalle lisää tietoa ja tehostaa kaupan toimitusketjua. Kesko on jo päättänyt ottaa GS1 2D-koodit käyttöön joissakin private label -tuotteissaan.

GS1 2D-koodi on pakkauksessa oleva kaksiulotteinen viivakoodi, joka sisältää enemmän tietoa kuin GS1:n perinteinen EAN-viivakoodi. Se on QR-koodi, joka toimii tiedonvälittäjänä koko toimitusketjussa ja voidaan skannata kassapäätteellä, viivakoodiskannerilla tai älypuhelimella.

Tavallisesta QR-koodista GS1 2D-koodi eroaa siinä, että sillä on standardin mukainen tietosisältö. Standardi varmistaa, että koodit ja niiden sisältämät tiedot ovat rakenteeltaan yhdenmukaisia ja siten liikuteltavia eri järjestelmien ja toimijoiden välillä sekä luettavissa kassapäätteillä.

– Monilla yrityksillä on jo 2D-koodeja pakkauksissaan eri tarkoituksiin. Ne eivät kuitenkaan toimi kassalla, ja ne palvelevat usein vain yhtä tarkoitusta, kuten kuluttajan osallistamista tai sisäistä seurantaa. Pakkaukseen painetun 2D-koodin rinnalle tarvitaan tällöin myös EAN-viivakoodi. GS1 2D-koodi yhdistää sekä markkinoinnin että toimitusketjun erilaiset tarpeet, jolloin yksi viivakoodi pakkauksessa riittää, GS1:n kehityspäällikkö Kimmo Keravuori sanoo.

Uuteen koodiin voidaan esimerkiksi sisällyttää tieto tuotantoerästä ja parasta ennen -päiväyksestä. Se voi myös sisältää uniikin sarjanumeron.

Kesko aikoo käyttää asiakasviestinnässä

GS1 on asettanut globaaliksi tavoitteeksi, että kaikilla jälleenmyyjillä tulisi olla mahdollisuus skannata GS1 2D-koodeja kassapäätteillä vuoteen 2027 mennessä. Pilotteja tehdään jo vähintään 48 maassa, mikä edustaa 88,5 prosenttia maailman BKT:sta.

Kesko on päättänyt ottaa GS1 2D-koodit käyttöön private label -tuotteissaan vuonna 2024.

– Olemme valinneet tietyt omien merkkiemme tuotteet, joiden asiakasviestintää aiomme lisätä vuoden 2024 aikana GS1 2D-koodeja hyödyntäen. Asiakasviestinnän lisäksi selvitämme 2D-koodin sisältämien erätunnisteiden mahdollisuuksia muun muassa hävikin seurannassa sekä interaktiivisessa asiakasviestinnässä ja hinnoittelussa, Keskon myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma kertoo blogikirjoituksessaan.

Array
Share: