Lentikulaari tulee

13.11.2008 13:50Uutiset » Tuotteet ja palvelut

”Lenticular printing” tarkoittaa sitä, että useampi kuva tai 3D kuva painetaan läpinäkyvän ”linssilevyn” takapuolelle niin, että katsoja näkee joko täysin erilliset kuvat (katselukulmasta riippuen, tai 3D kuvan, koska kumpikin silmä näkee toisen stereokuvan linssin läpi). Tähän kiinnostavaan uuteen tekniikkaan Fujifilm on valinnut teknologiapartnerikseen israelilaisen Human Eyes–konsernin.

Lentikulaarimenetelmä avaa uudet mahdollisuudet esimerkiksi mainospainotuotteissa, niin lehti- kuin suoramainonnassakin, juliste- ja ulkomainonnasta puhumattakaan. Uuden Human Eyes -konsernin kehittämän sovelluksen 3D-efektit ja liikkuvan illuusiokuvan teknologia saa hologrammit näyttämään kyhäelmiltä. Jopa 30 kuvatasoa muodostava tuloste antaa erittäin näyttävän kolmiulotteisen efektin. Samoin liikesarjojen toisto 12 tasolla antaa sulavasti muuttuvia kuvia.

Drupa-messuilla tulostettiin asiakasnäytteitä FujiFilmin uudella Human Eyesin 3D-tulostukseen sertifioimalla Acuity HD 2504-tulostimella ja tulosteita esiteltiin valotauluissa. Hämmästyneille katsojille näytettiin, miten Human Eyesin ohjelmistolla pystytään jopa tuiki tavallinen kuva muokkaamaan kolmiulotteiseksi.

– Human Eyes on kehittänyt myös “lens free” printing -menetelmän. Tällä on mahdollista painaa samanlaisia 3D- ja liikkuvan kuvan ilmiötä, mutta ilman linssilevyn käyttöä. Tällä menetelmällä painetaan joko akryylilevyn tai lasin taustapuolelle. Optinen ilmiö perustuu näin ollen levyn valontaitto-ominaisuuteen, arvioi Barry Brown KTA-Yhtiöt Oy:stä, joka Suomessa edustaa Fujufilmin tuotteita graafiselle sektorille.

– Drupassa Fujin osastolla Human Eyes esittelivät myös beta-version ohjelmasta, joka tekee 3D-kuvia tavallisesta kuvasta. Tämä on ihan oma tuotteensa, ja sillä saa simuloidun kolmiulotteisen lopputuloksen, johon ei tarvita stereokameralla otettuja kuvia, jatkaa Brown.

Lisätietoja:
KTA-Yhtiöt Oy, osastopäällikkö Barry Brown puh (09) 759 071.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone