JKr vs JKo – mikä on printin tulevaisuus?

26.2.2021Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Parisen tuhatta vuotta kahdella jalalla köpöttelevä otus on mitannut aikaa Jeesuksen Kristuksen syntymään perustuen. Ennen Kristusta oli pimeää, ja hänen jälkeensä valoisaa. Vuodesta 2020 tulee uusi nollakohta, ja jatkossa tullaan puhumaan ajasta ennen ja jälkeen koronan. Ennen koronaa oli villiä ja vapaata, jälkeen koronan on kontrolloitua ja valvottua.

Mitä uusi ajanlasku tarkoittaa graafiselle alalle?
13.3.2020 pysähtyivät tapahtumatuotannot kuin seinään. Kesällä yritettiin vähän viritellä jotain, mutta syksyn myötä laitettiin suosiolla sudit santaan ja keskityttiin epäoleelliseen. Tapahtumat tulevat heräämään eroon koronan jälkeen, mutta ennalleen ne eivät tule palautumaan. Rajoitukset jatkuvat muodossa tai toisessa, varovaisuus ei häviä. Tapahtumatuotannoissa ja erityisesti -materiaaleissa tulee korostumaan turvallisuus. Antibakteeriset ja viruksia tuhoavat pinnoitteet ja -materiaalit tulevat olemaan uusi normaali.

Päivittäistavarapuolella korona ei romahduttanut maailmaa. Muutamissa tuoteryhmissä oli vahvaakin kasvua. Myymälöiden aukioloaikoja tullaan entisestään pidentämään ja kilpailu kuluttajan kukkarolla kiristyy. Myymäläesillepanojen merkitys kasvaa, ja graafisen alan on osattava olla aiempaa taitavampaa muuallakin kuin tehokkaassa tuotannossa. Loppujen lopuksi myynti ratkaisee: toimiiko disparimme vai ei.

Käyttötavara ja rautakauppa kokivat hurjan nousun. Maalia, tapettia ja sun muuta liisteriä kaupattiin kuin viimeistä päivää. Vaikka kysyntä on tasaantunut, trendaa sisustus edelleen. Esillepanoilla on merkitystä, mutta sisustuspuolella on tarjolla myös kuluttajakaupan tie. Mitä tuotteitamme rouva ja herra Kuluttaja olisivat valmiita ostamaan?

Verkkokauppa on marssinut voittajana läpi koronan, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Yli 56 % verkkokaupan asiakkaista on kohdannut tilanteen, jossa koko ostos on kariutunut toimitusongelmiin. Suomessa tilanne on erityisen mielenkiintoinen, koska eräs valtio-omisteinen logistiikkayhtiö koettaa parhaansa mukaan tehdä markkinaan tilaa ulkomaisille yrittäjille.

Verkkokauppa on mahdollisuus myös graafiselle alalle. Vistaprinttien ja flaieralarmien kanssa on kuitenkin turha lähteä kisaamaan. Kaikkea myyvien pienten verkkokauppojen aika on yksinkertaisesti ohi.

Kaupan konsepti ja uniikki valikoima ratkaisevat. Mitä erityistä voit tarjota vaikkapa kääpiökoirien omistajille? Suhteellisen kapea, mutta fanaattinen kohderyhmä, joka on valmis maksamaan siitä, että saa juuri sitä mitä tahtoo. Vaikkapa perässä vedettävän pikkuisen kärryn, jossa hauveli voi levätä silloin kun siltä tuntuu. Tai valokuvaajille taustakankaiden verkkokauppa, josta saa kahdessa päivässä omasta kuvastaan taustakankaan Australiaan.

Korona pakottaa graafisen alan toimimaan kuten muutkin teollisuuden alat. Automaatiokaupan määrä laskee ja yhä enemmän vaaditaan omaa tuotteistusosaamista ja ennen kaikkea sitä vaikeinta: Markkinointia.


Kirjoittaja Ilkka Mattila on markkinoinnin sekakäyttäjä ja graafisen alan kasvuyritys Coloron perustajaosakas.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä helmikuussa 2021, nro 1/2021. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.