Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Valio palasi Suomen kärkeen kestävimpänä brändinä

23.3.2023 08:51Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Valion korkilliset pakkaukset kuten maito- ja kermatölkit muuttuvat asteittain EU-direktiivin vaatimusten mukaisesti. Irtoavat korkit korvataan kiinni pysyvillä korkeilla. Kuva: Valio.

Valio nousi takaisin korkeimmalle korokkeelle, kun kuluttajat arvioivat brändien kestävyys- ja vastuullisuustyötä Suomessa osana Sustainable Brand Index 2023 tutkimusta. Viime vuoden voittaja Elovena sijoittui kolmanneksi ja S-Ryhmä toiseksi. Yliopiston Apteekki teki ison nousun viidennelle sijalle.

Sustainable Brand Index kysyy tiedotteen mukaan yli 12 000 suomalaiselta kuluttajalta, mitkä brändit he kokevat kestävimmiksi. Kahdeksan vuotta sijoituksen kärjessä oltuaan Valio joutui viime vuonna väistymään Elovenan tieltä. Tämä valtakausi jäi kuitenkin lyhyeksi, sillä suomalaiset kuluttajat ovat jälleen kerran vaikuttuneet Valion kestävyystyöstä.

– Valio on pyrkinyt pienentämään hiilijalanjälkeään merkittävästi ja parantamaan eläinten hyvinvointia, kotimaisen tuotannon lisäksi. Kuluttajat arvostavat näitä tekoja, sanoo SB Insightin toimitusjohtaja sekä Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén.

Muita maininnanarvoisia nousuja tutkimuksessa ovat esimerkiksi Yliopiston Apteekin nousu sijalta 14. sijalle 5., S-marketin nousu sijalta 18. sijalle 10. sekä Kariniemen suuri harppaus sijalta 51. sijalle 14.

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1600 eri brändiin. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna 12 000 kuluttajaa haastateltiin liittyen 228 brändiin. Suomalaisten kuluttajien kiinnostus vastuullisuuteen on kasvussa tutkimuksen mukaan.

Share: