Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Suoramarkkinointi toimii kuluttajien herättäjänä

11.8.2023 10:30Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Mainosjakeluiden määrä on pysynyt ennallaan Britanniassa. Kuva: Dor-2-Dor.

Suoramarkkinointi on kaupallisesti tehokas tapa saada kuluttajilta huomiota ja johdattaa heitä toimintaan. Tällaisia johtopäätöksiä on jälleen saatu kahdesta laajasta kuluttajatutkimuksesta Britanniassa. Tehokkaimmin huomiota kerää kuluttajan nimellä tuleva osoitteellinen suoramarkkinointi.

Postitusalan järjestö JICMAIL on vuoden ajan tutkinut brittikuluttajien postin käsittelyyn uhraamaa aikaa. Mukana The Time We Spend With Mail -tutkimuksessa ovat erityyppiset saadut postilähetykset, ja kuluttajapaneelissa oli mukana 1 000 kuluttajaa. Tutkimuksessa olivat mukana myös videoanalytiikkayhtiö Livestream ja analyysiyhtiö PwC.

Tutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä on, että kuluttajan postilaatikkoon tuleva posti on paljon huomiota saava viestintäkanava. Keskimäärin kuluttaja tutki osoitteellista suoraa 108 sekuntia 28 päivää kestävällä jaksolla. Yritysten ja organisaatioiden lähettämiä kirjeitä katsottiin 150 sekuntia, osittain osoitteellisia kirjeitä 64 sekä osoitteetonta mainospostia 46 sekuntia.

Tutkimuksen mukaan postille osoitetun huomion ja kaupallisen tehokkuuden välillä oli vahva yhteys. Suoramarkkinointi aktivoi kuluttajia mm. ostoksille, liikkumaan, keskustelemaan ja lunastamaan kuponkeja. Posti generoi myös huomattavan määrä kiinnostusta brändin digitaalisille kanaville, keskimäärin viiden minuutin käynnin istuntoa kohti.

Suoramarkkinointi näyttää myös olevan kustannustehokasta. PwC:n analyysin mukaan osoitteeton suora maksaa 0,07 puntaa saatua huomiominuuttia kohti. Osoitteellisen suoran kustannus on 0,11 puntaa minuuttia kohti. Nämä kustannukset ovat pienempiä kuin mitä maksaa huomion saaminen sosiaalisessa mediassa, digitaalisessa display-mainonnassa ja tv-mainonnassa.

Mainosjakelut toimivat digiajassakin

Suoramarkkinointialan järjestä DMA on julkaissut The Door Drop Report 2023 -raportin Britannian osoitteellisen suoran (doordrops) markkinoista vuonna 2022. Osoitteellisen suoran arvo pysyi lähes samana kuin vuonna 2021 ja oli 181,2 miljoonaa puntaa. Lähetetyn suoran määrä oli 3,53 miljardia kappaletta.

DMA:n tiedotteen mukaan mainosjakelut osoittivat jälleen tehokkuutensa ja saavuttivat keskimäärin 1,05 henkilöä taloutta kohti ja 3,1 käyttökertaa kuukaudessa. Nuoremmat kuluttajaryhmät osoittivat entistä enemmän kiinnosta suoraan. Raportin mukaan suora osoitti joustavuutensa ja tehokkuutensa digitaalisuuden hallitsemassa ajassa.

Mainosjakeluiden suurimpia käyttäjiä olivat jälleen supermarketit, kauppa yleensä ja hyväntekeväisyysjärjestöt.

Reino Lantto

JICMAIL-tutkimuksen mukaan kustannustehokkaimmat huomion kerääjät ovat osoitteeton suora ja ulkomainonta. Kustannus on aikuisen kuluttajan saadun huomion minuuttikustannus. Huomiota on mitattu silmänliike-menetelmällä (eye-tracking) muissa kuin postilähetyksissä. Kuva: JICMAIL.
Array
Share: